18.11.2022 Liikenne Sähköautojen pikalataus: kasvuaikeet ilmi, lataushinnoista ei hiiskuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen julkisten latauspaikkojen määrä on kasvanut ja tulee kasvamaan, arvioivat lataustahot – mutta latauksen hinnoittelun korotuspaineet vetävät vastaajien suut suppuun. Sähköhenkilöautojen määrä kasvaa, mutta kasvaako julkinen latausverkosto samassa tahdissa? Ja millaisessa muutoksessa lataushinnat ovat lähitulevaisuudessa?Nämä ovat nykyistä ja tulevaa sähköautoilijaa kiinnostavat keskeiset haasteet, joiden varassa on sähköautoilun vaivattomuus ja arkiautoilun hinta.Julkisen latausverkoston tihentyminen etenkin pikalatauksen osalta on aivan keskeistä – ja vaikuttaa liikenteen sähköistymisen vauhtiin, sillä kaikilla sähköautoilijoiksi mielivillä ei ole mahdollista ladata sähköautoa kotona tai työpaikkansa pysäköintialueella.Julkisten latauspaikkojen määrä etenkin Suomen valtaväylien varsilla on tärkeätä myös joustavien pidempien ajoreittien takaamiseksi.Mitä enemmän latausta on tarjolla kadunvarsilla ja maanteiden vierustojen latausasemilla, sen todennäköisimmin polttomoottoriautoilija edes harkitsee omassa arjessaan sähköautoilijaksi ryhtymistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvaako latausverkosto riittävästi?Tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa tarkasti, mutta juuri nyt on syytä kysyä keskeisiltä julkisten latauspaikkoja rakentavilta tahoilta, mitkä ovat lähitulevaisuuden suunnitelmat eli kuinka tiheäksi latausverkosto on kasvamassa ja mitkä ovat latausjärjestelyjen suurimmat haasteet.Moottorin kysymyksiin vastaavat ABC-latausverkostosta vastaava johtaja Olli Tervonen (OT) sekä K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff (TvB).Paljonko verkostossanne tulee olemaan sähköautojen latauspisteitä vuoden 2022 loppuun mennessä? Eriteltynä peruslatauspisteet ja pikalatauspisteet, pikalatauspisteistä eriteltynä, kuinka suuri osuus on suurtehonopeuksisia (HPC) eli vähintään 100 kW:n tehoisia latureita.(OT): ”ABC-latausasemia on tällä hetkellä 164 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä 1 064 autolle. Peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) on 584, teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 235 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 150 kW) 245 kappaletta. Loppuvuoden 2022 aikana avaamme vielä kymmeniä uusia asemia.”(TvB): ”Kuluvan vuoden loppuun mennessä tavoitteenamme on noin 200 aseman K-Lataus-verkosto. Näillä asemilla tulee olemaan yhteensä vajaa 1 000 latauspistettä, joista reilu 230 on suurteholatauspisteitä (>100 kW), reilu 100 pikalatauspisteitä (50 kW) ja noin 650 peruslatauspisteitä (11–22 kW).”Paljonko verkostossanne tulee olemaan sähköautojen latauspisteitä vuoden 2023 puoliväliin ja vuoden 2023 loppuun mennessä? Eriteltynä peruslatauspisteet ja pikalatauspisteet, pikalatauspisteistä eriteltynä, kuinka suuri osuus on suurtehonopeuksisia (HPC) eli vähintään 100 kW:n tehoisia latureita.(OT): ”Ensi vuoden latausasemat ovat suunnittelupöydällä ja emme voi vielä antaa arviota lukumääristä. Avaustahti kuitenkin jatkuu vilkkaana.”(TvB): ”Tällä hetkellä voimme kertoa ensi vuodesta sen, että K-Lataus-verkoston laajentuminen tulee jatkumaan vahvana. Lisäksi kuten tänäkin vuonna, tulemme ensi vuonna lisäämään tehoja suosituimmille asemillemme. Myös osa tänä vuonna avatuista asemista tulee laajentumaan heti ensi vuoden aikana, kun 200 kW:n tehoiset, kahden latauspisteen suurteholaturimme tulevat saamaan kaksi latauspistettä lisää. Tämä koskee reilua 20 asemaa.”Mutta miten käy lataushintojen?Sen parempi mitä tiheämmäksi käy latauspaikkojen verkosto, mutta autoilijoita kiinnostaa myös millä hinnalla sähköautoon ja lataushybridiin saa sähköä.Kohoavatko latausverkostonne lataussähkön hinnat vielä vuoden 2022 aikana? Ja miten lataussähkön hinnat tulevat muuttumaan vuonna 2023?(OT): ”Seuraamme sähkön markkinahintojen kehitystä tiiviisti ja reagoimme tilanteeseen tarvittaessa. Mahdollisia hintamuutoksia emme lähde arvioimaan.”(TvB): ”Emme arvioi mahdollisia tulevia hintamuutoksia etukäteen. Mutta kuten tähänkin saakka, jatkamme sähkön markkinahintojen kehityksen seuraamista ja reagoimme tilanteeseen tarvittaessa.”Miten muuten latausverkostonne kehittyy? Tuleeko läpiajolatauspisteitä? Tuleeko latauspisteitä, joissa latauksen voi latauspisteellä maksaa luottokortilla? Tuleeko latausopisteitä, joissa on käyttäjiä suojaava katos?(OT): ”Seuraamme tarkasti latauspisteidemme käyttöä. Täysin uusien asemien rakentamisen lisäksi lisäämme kapasiteettia jo rakennetuille asemille alueilla, joilla kysyntää on eniten ja joilla se on mahdollista. Pyrimme toteuttamaan latauspisteemme läpiajettaviksi aina kun se on mahdollista.””Kortti- ja lähimaksamisen toteutus on tällä hetkellä suunnitteilla. Katosratkaisuja on tarkasteltu, mutta päätöksiä ei näiden suhteen ole tehty.”(TvB): ”Kehitämme verkostoamme jatkuvasti ja esimerkiksi läpiajolatauspisteitä tulee ensi vuonna lisää, erityisesti K-Rautojen pihoille, joissa asiakkailla on monesti peräkärry mukanaan.”Kunnianhimoisia tavoitteitaLiikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä esitteli vastikään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laatimaa selvitystä, jonka mukaan lähes koko maassa lähin julkinen latausasema löytyy 50 kilometrin säteellä.Ja kuten Moottori aiemmin uutisoi, latausverkosto on harvin Itä- ja Pohjois-Suomessa.– Etelä- ja Länsi-Suomessa julkinen latausasema löytyy enintään 25 kilometrin säteellä. Voisi sanoa, että tilanne on kohtuullisen hyvä vaikkei tietty vielä valmis.EU-tavoitteena on myös yksi julkinen pika- ja suurteholatauspiste/100 täyssähköautoa. Tässä suhteessa Suomessa ollaan peräti tavoitteiden edellä, sillä Jääskeläisen kertoman mukaan suhdeluku on 3,2 pika- ja suurteholatauspistettä/100 täyssähköautoa.Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on linjattu, että kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja liikenteen muuttaminen nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä. Ratkaisu siihen on lähinnä liikenteen sähköistyminen.Autoliikenteen sähköistymisen nopeudesta on esitetty myös epäileväisiä arvioita kuten Moottori kertoi otsikolla Kauas päästötavoitteet karkaavat – sähköistymisen vauhti epäilyttää tutkijoita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRechargen verkosto kasvussaPohjoismaisittainkin iso toimija eli Recharge kertoo kotisivuillaan olevansa latauspisteverkostonsa kanssa kasvussa: ”Vuoden 2022 aikana olemme avanneet 312 uutta laturia Pohjoismaihin – 175 Norjaan, 70 Ruotsiin ja 67 Suomeen.”Yhtiö kertoo latausasemensa sijaitsevan pääteiden varrella.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022, Teknologiateollisuus, Traficom: Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin nykytila, Valtioneuvosto: Fossiilittoman liikenteen tiekartta, ABC-lataus, K-Lataus, Recharge a:6:{i:0;s:6:"122133";i:1;s:6:"123765";i:2;s:6:"122674";i:3;s:6:"122275";i:4;s:6:"123470";i:5;s:6:"120139";} Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta