1.4.2021

Sähköauton lataus kiinnostaa monia – kysymystulva vain kiihtyy

Vuosi sähköllä
Talvista sähköautoiluarkea on latausjohtojen alituinen asettelu takakonttiin.

Sähköauton lataamisen käytännöt ovat liikenteen hiljalleen sähköistyessä herättäneet yhä useamman kansalaisen mielenkiinnon. Kysymyksiin haetaan vastauksia asiantuntijoilta kuten Motivalta.

Moni meistä suomalaista ajaa polttomoottoriautolla. Autoa vaihtavalla on kuitenkin valittavanaan monenlaisia vaihtoehtoisia käyttövoimia, ja moni miettiikin seuraavaksi vaihtoehdokseen täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä.

Sähköauto tai ladattava hybridi voisi olla monelle ratkaisu, jos ajoneuvon vain saa vaivattomasti omassa arjessa ladatuksi. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan.

Ladattavien autojen suosion kasvu on näkynyt myös latauskäytäntöjä miettivien kansalaisten yhteydenottoina, jotka ovat olleet lisääntymään päin. Entistä useampi kaipaa asiantuntija-apua mieltä askarruttaviin lataushaasteisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kyselyiden määrä kasvussa

Taloyhtiöissä asuvia askarruttavat pysäköintialueiden latausjärjestelyt ja niiden mahdollinen rakentaminen.

Osansa kiinnostuksesta saa myös Motiva, joka on valtio-omisteinen kestävän kehityksen yhtiö, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motivan tehtävä on tarjota niin julkishallinnolle, yrityksille, kunnille kuin tavallisille suomalaisille eli kuluttajille tietoa ja ratkaisuja, joiden avulla ne voivat tehdä kestäviä valintoja.

Kyselläänkö Motivalta paljon latauspisteiden rakentamisesta juuri nyt?

– Latauspisteistä tulee tasaisesti kysymyksiä ja lainsäädännön muutos yhdessä sähköautojen yleistymisen kanssa on selkeästi vauhdittanut tätä koko ajan. Kysymyksissä on aina myös jonkin verran niin sanottua kausivaihtelua yhtiökokousajan vuoksi, Motivan asiantuntija Taneli Varis kertoo.

Taustalla lakimuutos

Motivan Taneli Variksen vastauksessaan esiin tuoma lainsäädännön muutos tarkoittaa latauspaikkojen rakentamisvelvoitetta. Kuten Moottori aiemmin jo uutisoikin, eduskunta hyväksyi vuoden 2020 lopulla lain, joka velvoittaa rakentamaan tietyn kokoisiin uusiin rakennuksien pysäköintialueille sähköajoneuvojen latausvalmius. Tämä latauspisteiden rakennusvelvoite koskee uusista sekä laajasti peruskorjattavista rakennuksista niitä, joiden rakennuslupahakemus on tullut vireille 11.3.2021 tai sen jälkeen.

Mutta millaiset taloyhtiöt ovat kyselyjen perusteella eniten kiinnostuneita rakentamaan pysäköintialueilleen latauspaikkoja?

– Meille tulevat kysymykset eivät todennäköisesti ole aivan edustava otos latauspistehankkeista, koska kysyjissä korostuvat pienehköt yhtiöt kuten rivitalot ja erilaiset haasteelliset erikoistilanteet, Varis selvittää.

Isoissa yhtiöissä asiat selvillä

Hän arvelee, että todennäköisesti on etenkin isompia taloyhtiöitä, joissa asia etenee kivuttomasti ja siis ilman että Motivalle asti kantaa aiheesta tiedusteluja.

–  Isommat yhtiöt lienevät todennäköisemmin myös esimerkiksi Kiinteistöliiton jäseniä tai ammattimaisemmin isännöityjä ja siten vähemmän neuvonnan tarpeessa, Varis arvioi.

Intoa mitä ilmeisin on, sillä Kiinteistöliiton kahdesti vuodessa teettämästä tuoreimmasta Korjausrakentamisbarometristä selvisi, että sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen latauspisteet ovat kerrostalo- ja rivitaloyhtiöissä yleisin lähivuosien hanke.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten saada latausaie vireille?

Varis kertoo, että kenties kaikkein yleisin kysymys liittyy siihen, kuinka latauspaikkojen rakentamisaie olisi saatavissa käyntiin taloyhtiössä.

–  Näissä tapauksissa kysyjä on tyypillisesti osakas, joka on hankkimassa sähköautoa ja on törmännyt taloyhtiön päätöksenteon jähmeyteen. Päätöksenteko ylipäätään tuottaa edelleen haasteita yhtiöissä, Varis kertoo.

Kysyjiä mietityttää myös lataustehon riittävyys kotilatauksessa.

– Nämä kaksi asiaa kytkeytyvät myös vähän toisiinsa. Hankkeet etenevät taloyhtiöissä helpommin, jos kustannukset saadaan pidettyä kurissa. Toteutuksissa kannattaa siksi muistaa, että hyvin harvalla asukkaalla on tarvetta kovinkaan suurelle latausteholle kotona. Peruslatauspisteet suhteellisen pienelläkin teholla riittävät ja kuormanhallinnalla saadaan ehkäistyä tarvetta ylimääräisiin investointeihin esimerkiksi sähkökeskuksissa. Samalla voidaan myös usein mahdollistaa suurempi latausteho, kun autoja on kerralla latauksessa vähemmän.

Varis kertoo, että moni latauksesta kyselevä asuu Etelä-Suomessa tai muun Suomen kasvukeskuksissa.

– Tämä myös heijastelee sähköautojen alueittaista sijoittumista maassa, Varis pohtii.

Moniin sähköautoilijaksi mielivän autoilijan kysymyksiin löytyy vastaus myös Moottorin aiemmista nettiartikkeleista kuten Kysy autoista -juttusarjasta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Motiva

a:4:{i:0;s:5:"91543";i:1;s:5:"87773";i:2;s:5:"85996";i:3;s:5:"86532";}

Luetuimmat