1.4.2021 Liikenne Sähköauton lataus kiinnostaa monia – kysymystulva vain kiihtyy Talvista sähköautoiluarkea on latausjohtojen alituinen asettelu takakonttiin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton lataamisen käytännöt ovat liikenteen hiljalleen sähköistyessä herättäneet yhä useamman kansalaisen mielenkiinnon. Kysymyksiin haetaan vastauksia asiantuntijoilta kuten Motivalta. Moni meistä suomalaista ajaa polttomoottoriautolla. Autoa vaihtavalla on kuitenkin valittavanaan monenlaisia vaihtoehtoisia käyttövoimia, ja moni miettiikin seuraavaksi vaihtoehdokseen täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä. Sähköauto tai ladattava hybridi voisi olla monelle ratkaisu, jos ajoneuvon vain saa vaivattomasti omassa arjessa ladatuksi. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan. Ladattavien autojen suosion kasvu on näkynyt myös latauskäytäntöjä miettivien kansalaisten yhteydenottoina, jotka ovat olleet lisääntymään päin. Entistä useampi kaipaa asiantuntija-apua mieltä askarruttaviin lataushaasteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kyselyiden määrä kasvussa Taloyhtiöissä asuvia askarruttavat pysäköintialueiden latausjärjestelyt ja niiden mahdollinen rakentaminen. Osansa kiinnostuksesta saa myös Motiva, joka on valtio-omisteinen kestävän kehityksen yhtiö, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motivan tehtävä on tarjota niin julkishallinnolle, yrityksille, kunnille kuin tavallisille suomalaisille eli kuluttajille tietoa ja ratkaisuja, joiden avulla ne voivat tehdä kestäviä valintoja. Kyselläänkö Motivalta paljon latauspisteiden rakentamisesta juuri nyt? – Latauspisteistä tulee tasaisesti kysymyksiä ja lainsäädännön muutos yhdessä sähköautojen yleistymisen kanssa on selkeästi vauhdittanut tätä koko ajan. Kysymyksissä on aina myös jonkin verran niin sanottua kausivaihtelua yhtiökokousajan vuoksi, Motivan asiantuntija Taneli Varis kertoo. Taustalla lakimuutos Motivan Taneli Variksen vastauksessaan esiin tuoma lainsäädännön muutos tarkoittaa latauspaikkojen rakentamisvelvoitetta. Kuten Moottori aiemmin jo uutisoikin, eduskunta hyväksyi vuoden 2020 lopulla lain, joka velvoittaa rakentamaan tietyn kokoisiin uusiin rakennuksien pysäköintialueille sähköajoneuvojen latausvalmius. Tämä latauspisteiden rakennusvelvoite koskee uusista sekä laajasti peruskorjattavista rakennuksista niitä, joiden rakennuslupahakemus on tullut vireille 11.3.2021 tai sen jälkeen. Mutta millaiset taloyhtiöt ovat kyselyjen perusteella eniten kiinnostuneita rakentamaan pysäköintialueilleen latauspaikkoja? – Meille tulevat kysymykset eivät todennäköisesti ole aivan edustava otos latauspistehankkeista, koska kysyjissä korostuvat pienehköt yhtiöt kuten rivitalot ja erilaiset haasteelliset erikoistilanteet, Varis selvittää. Isoissa yhtiöissä asiat selvillä Hän arvelee, että todennäköisesti on etenkin isompia taloyhtiöitä, joissa asia etenee kivuttomasti ja siis ilman että Motivalle asti kantaa aiheesta tiedusteluja. – Isommat yhtiöt lienevät todennäköisemmin myös esimerkiksi Kiinteistöliiton jäseniä tai ammattimaisemmin isännöityjä ja siten vähemmän neuvonnan tarpeessa, Varis arvioi. Intoa mitä ilmeisin on, sillä Kiinteistöliiton kahdesti vuodessa teettämästä tuoreimmasta Korjausrakentamisbarometristä selvisi, että sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen latauspisteet ovat kerrostalo- ja rivitaloyhtiöissä yleisin lähivuosien hanke. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miten saada latausaie vireille? Varis kertoo, että kenties kaikkein yleisin kysymys liittyy siihen, kuinka latauspaikkojen rakentamisaie olisi saatavissa käyntiin taloyhtiössä. – Näissä tapauksissa kysyjä on tyypillisesti osakas, joka on hankkimassa sähköautoa ja on törmännyt taloyhtiön päätöksenteon jähmeyteen. Päätöksenteko ylipäätään tuottaa edelleen haasteita yhtiöissä, Varis kertoo. Kysyjiä mietityttää myös lataustehon riittävyys kotilatauksessa. – Nämä kaksi asiaa kytkeytyvät myös vähän toisiinsa. Hankkeet etenevät taloyhtiöissä helpommin, jos kustannukset saadaan pidettyä kurissa. Toteutuksissa kannattaa siksi muistaa, että hyvin harvalla asukkaalla on tarvetta kovinkaan suurelle latausteholle kotona. Peruslatauspisteet suhteellisen pienelläkin teholla riittävät ja kuormanhallinnalla saadaan ehkäistyä tarvetta ylimääräisiin investointeihin esimerkiksi sähkökeskuksissa. Samalla voidaan myös usein mahdollistaa suurempi latausteho, kun autoja on kerralla latauksessa vähemmän. Varis kertoo, että moni latauksesta kyselevä asuu Etelä-Suomessa tai muun Suomen kasvukeskuksissa. – Tämä myös heijastelee sähköautojen alueittaista sijoittumista maassa, Varis pohtii. Moniin sähköautoilijaksi mielivän autoilijan kysymyksiin löytyy vastaus myös Moottorin aiemmista nettiartikkeleista kuten Kysy autoista -juttusarjasta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Motiva a:4:{i:0;s:5:"91543";i:1;s:5:"87773";i:2;s:5:"85996";i:3;s:5:"86532";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 25.6.2024 Uutinen Tienpiennarten niittotyöt parantavat liikenneturvallisuutta – ehkäisevät myös vieraslajien leviämistä 18.6.2024 Autoilu Yksi vuoden ruuhkaisimmista päivistä liikenteessä on pian – näillä vinkeillä juhannuksena liikkeelle 4.6.2024 Liikenne Pystytkö keskittymään ajamiseen? – Drive-In-laboratorio paljastaa autojen multimedialaitteiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen 31.5.2024 Uutinen 1.6. liikennevakuutus muuttuu – muista 25/25-sääntö! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan