21.11.2022

Sähköpotkulautailijoiden vammat vähentyneet – lääkärit kypärän käytön kannalla

”Vaikuttaa siltä, että yöllisillä nopeusrajoituksilla ja vuokraustoiminnan lopettamisella perjantai ja lauantai öisin on ollut merkittävä vaikutus.”

Vuoden 2021 tammi-elokuussa Töölön tapaturma-asemalla sekä Meilahden ja Malmin yhteispäivystyksissä hoidettiin 386 sähköpotkulautailuun liittyvää vammaa.

Samalla, kun vuokrasähköpotkulautojen saatavuus ja tehdyt matkat sekä yksityisomisteiset sähköpotkulaudat ovat lisääntyneet, päivystyksissä hoidetut sähköpotkulautavammat ovat vähentyneet.

– Vaikuttaa siltä, että yöllisillä nopeusrajoituksilla ja vuokraustoiminnan lopettamisella perjantai ja lauantai öisin on ollut merkittävä vaikutus, vastaava väitöskirjatutkija Henri Vasara HUS Akuutista arvioi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yöaikaan sattuu – vähemmän

Lautailu on suosittua: vuonna 2021 Suomessa sähköpotkulaudoilla ajettiin 24 miljoonaa kilometriä, mikä vastaa yli 11 miljoonaa ajokertaa. Vuokralauta otetaan usein alle illan myöhäisinä tunteina, jollin ajokunta ei välttämättä ole riittävällä tasolla.

HUSin selvityksessä keskeinen havainto on, että yölliset sähköpotkulautavammat ovat vähentyneet merkittävästi Helsingissä.

Helsingin kaupunki rajoitti syyskuussa 2021 sähköpotkulautojen käyttöä, koska erityisesti iltaisin ja öisin onnettomuudet ruuhkauttivat päivystyksiä. Viikonloppuisin puolen yön ja kello 5 välillä sähköpotkulautojen vuokraus estettiin, ja arkiöinä nopeus laskettiin 15 kilometriin tunnissa.

Kypärä käyttöön!

Lääkärien näkemys sähköpotkulautailun vammautumisten ehkäisyssä on selkeä, kuten Moottori kertoi otsikolla Lääkärit Duodecimissa: sähköpotkulautailussa tulisi käyttää kypärää. 

Moottorin artikkelissa asiantuntijat toivat esiin, että kypärättömyys sähköpotkulautaonnettomuuksien yhteydessä on aikaisempien julkaisujen perusteella tuiki tavallista: vain 0–12 % vammautuneista kuljettajista oli käyttänyt kypärää.

Vaikeita vammoja

Moottori kertoi aiemmin sähköpotkulautailun vaaroista otsikolla Sähköpotkulautailijoiden vammoista liki puolet keskivaikeita tai vaikeita. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Humalassa ajaminen ongelma

Sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantuneen vammaprofiili on pysynyt vastaavanlaisena kuin aiemminkin. Noin puolella on pään vammoja, toiseksi yleisimpiä ovat raajojen vammat.

HUSin tiedotteessa tähdennetään, että kypärän käyttö on tärkeää pään vammojen ehkäisyssä. Tänä vuonna noin puolet vammoista on ollut keskivaikeita tai vaikeita. Vakavia tai erittäin vakavia vammoja oli 12 henkilöllä.

Humalassa olleiden osuus laski hieman vuoteen 2021 verrattuna, 44 prosentista 35 prosenttiin, ollen kuitenkin edelleen merkittävä.

Promillerajaa selvitetään

Ongelmat on tiedostettu ja niiden juurisyihin yritetään eri toimijoiden yhteistyöllä puuttua. Tähän liittyen liikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut selvitykset mikroliikkumisen promillerajasta ja kaupunkien toimivaltuuksista.

Selvitys on osa liikenneturvallisuusstrategiaa, johon liittyy selvittää sähköpotkulautailun tapaisen mikroliikkumisen ja polkupyöräilyn promillerajaa sekä kaupunkien toimivaltuuksista ohjata mikroliikkumisen liikennepalveluita alueillaan.

Mikroliikkumisen ja pyöräilyn promillerajaa koskeva selvitys tehdään yhteistyössä oikeusministeriön kanssa. Selvityksessä arvioidaan promillerajan asettamista ja sen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: HUS 

a:5:{i:0;s:6:"116045";i:1;s:6:"116573";i:2;s:6:"110961";i:3;s:5:"97429";i:4;s:6:"116042";}

Luetuimmat