Liikenne Uutinen 25.3.2022

Sähköpotkulautojen vuokrausyritykset käyttävät kannusteita ja rajoituksia

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset kitkevät viime kesänä esiin ryöpsähtäneitä ongelmia monenlaisin vapaaehtoistoimin – tarjoamalla käyttäjille sekä keppiä että porkkanaa.

Sähköpotkulautailu kaupunkiympäristössä on kasvattanut suosiotaan. Lautailu on kätevä ja ajossa päästötön tapa liikkua lyhyet välimatkat kaupunkiympäristössä.

Suosio on tuonut mukanaan myös epätoivottuja seurauksia. Poliisi sai etenkin Helsingissä ärsyyntynyttä kansalaispalautetta sähköpotkulaudoista. Ala pohti viime kesänä ratkaisuja haasteisiin liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) koollekutsumana. Kokeilluista rajoituksista saatiin tarpeellisia kokemuksia tulevalle lautailukaudelle.

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset yrittävät erilaisin omin toimin kitkeä lautojen käytön ongelmia kuten humalassa lautailua tai käytön jälkeistä vastuuttomuutta eli sitä, että lauta hylätään ajattelemattomasti kulkuväylille muiden liikkujien haitaksi.

Helsingissä toimivat sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset Voi, TIER ja Lime sitoutuivat viime kesänä vapaaehtoisesti rajoittamaan nopeuksia yöllä koko kaupungin alueella ja keskustassa myös päivällä. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan osa vuokrausyrityksistä oli valmis kokonaan estämään sähköpotkulaudan käytön yöaikaan tai rajoittamaan saatavuutta suosituimmilla ravintola-alueilla.

Sähköpotkulauta

 

”Suhtaudumme vakavasti”

– Suhtaudumme liikenneturvallisuuteen vakavasti, emmekä halua kenenkään kulkevan sähköpotkulaudalla päihtyneenä. Kantamme on yksiselitteinen: promillerajan tulisi kattaa kaikki ajoneuvot, myös sähköpotkulaudat, TIER Mobilityn Suomen maajohtaja Elina Bürkland linjaa.

Bürkland kertoo, että lautailukausi alkaa Turussa tällä viikolla, Helsinki ja Tampere seuraavat perässä arviolta maalis–huhtikuun vaihteessa.

Hän kertoo, että TIERin sovelluksella on mahdollisuus toteuttaa reaktiotestejä ja varoituksia. Yritys myös käynnisti viime vuoden heinäkuussa yhteistyön Taksi Helsingin kanssa vähentääkseen alkoholin käyttöä sähköpotkulautaliikenteessä. TIERin sovellus kysyy käyttäjiltä, onko tämä nauttinut alkoholia. Myöntävällä vastauksella käyttäjä ohjataan Taksi Helsinki -sovellukseen. Ominaisuus on aktiivinen pääkaupunkiseudulla joka päivä kello 22–05 välisenä aikana. Aikarajoja on mahdollista laajentaa tulevaisuudessa, mikäli se katsotaan tarpeelliseksi.

Bürkland kertoo TIERin tekevän säännöllistä yhteistyötä kaikkien toimintakaupunkien kanssa.

– Toteutamme aktiivisesti kaupunkien määrittelemiä rajoituksia. Suosimme tehokkaiksi ja oikeasuhteisiksi todettuja toimenpiteitä kuten nopeusrajoitettuja alueita, pysäköintikieltoalueita sekä maksiminopeuden rajoittamista. Kaikkia näitä on joissain määrin voimassa eri kaupungeissa.

Bürkland kertoo, että TIER tuo uutena ideana käyttöön ajon päätteeksi pakollisena otettavan valokuvan, jolla ohjataan käyttäjiä kohti vastuullisempaa pysäköintiä.

– Huolettomasta pysäköinnistä käyttäjä tulee saamaan varoituksen ja toistuvasta välinpitämättömyydestä seuraa sakkomaksu.

Reaktiotesti ja muita keinoja

Sähköpotkulautoja vuokraavan Voin maajohtaja Reetta Alastalo kertoo toiminnassa otettavan lautailuturvallisuus vakavasti. Yksi keino on reaktiotesti, joka tulee kaikkien Voin vuokralautojen käyttäjien tehtäväksi automaattisesti viikonloppuisin yöaikaan kello 01–04 välillä.

– Testissä kopautellaan kännykän ruutuun ilmestyviä kypäränkuvia, ja siten mitataan nopeutta, tarkkuutta ja refleksejä, Alastalo selvittää.

Hän kertoo, että käyttöehdoissa myös kielletään päihtyneenä ajaminen.

– Saadessamme tiedon käyttöehtojen rikkomisesta, voimme sulkea kyseisen henkilön tilin.

Alastalo kertoo yrityksensä kannattavan säätelyä ja toivovan, että sähköpotkulautailuun määrättäisiin promilleraja.

Hän myös kertoo, että yritys määrittää yhdessä kaupunkien kanssa alueita, joissa on käytössä hidastettuja nopeuksia, kuten kävelijöiden suosimilla alueilla. Vastaavalla tavalla tietyille alueille pysäköinti saattaa olla kielletty.

– Meillä on tiivis yhteistyö muiden operaattorien ja kaupunkien kanssa. Kesäajaksi on tulossa jälleen joitakin rajoituksia, joista teemme tällä hetkellä vielä viimeisiä linjauksia. Lisäksi paikkakuntakohtaisesti saattaa olla alueellisia rajoituksia, joista tiedotamme kaupunkikohtaisesti.

TIERillä 4 500 vuokralautaa pääkaupunkiseudulla

TIER on toukokuussa 2018 perustettu saksalainen startup-yritys, joka vuokraa sähköpotkulautoja. Sillä on toimintaa yhteensä 21 Euroopan kaupungissa ja 11 maassa kuten Pohjoismaissa.

TIER Mobilityn Suomen maajohtaja Elina Bürkland kertoo, että yrityksellä on tarjota vuokralle

yhteensä noin 4 500 sähköpotkulautaa pääkaupunkiseudulla.

Mikä on vuokrauksenne minuuttihinta?

– Hinta vaihtelee hieman paikkakunnittain 0,22–0,25 €/minuutti, Helsingissä hinta on 0,22 €/minuutti.

Onko käyttäjän mahdollista saada alennuksia?

– Käyttäjille on kaudella 2022 tarjolla useita erilaisia paketteja. Valikoimissa on muun muassa ilmaiset avaukset tarjoava paketti, päivä- ja kuukausipaketti sekä kevään erikoistarjous. Päivitetyt pakettitarjoukset ilmestyvät sovellukseen kauden alussa.

Saako käyttäjä joitain etuisuuksia, jotka perustuvat esimerkiksi siihen, että ajon jälkeen lauta pysäköidään toivotulle parkkialueelle, jossa se ei ole tiellä tai vaaraksi muille liikkujille?

– TIER kannustaa käyttäjiään vastuulliseen käyttöön palkitsemalla ilmaisella ajoajalla. Suomen kaupungeista Helsinkiin tulee tällä kaudella ensimmäisenä suositeltuja pysäköintipaikkoja ja joihin pysäköinnistä palkitaan 3 minuutin ilmaisella käyttöajalla. Lisäksi tiettyjä, TIERin sovelluksessa tähdellä merkittyjä sähköpotkulautoja vuokratessa käyttäjä saa itselleen 5 minuuttia ilmaista ajoaikaa. Kannustamme myös vaihtamaan sähköpotkulaudan akun muun asioinnin lomassa,jolloin siitä hyötyy ilmaisen avauksen ja 15 käyttöminuutin muodossa.

Monenko kilometrin ajo onnistuu akusto täyteen ladatulla laudallanne?

– Ulkolämpötilasta ja nopeudesta riippuen noin 45–50 kilometriä.

Missä kaikissa kaupungeissa Suomessa toimitte? Oletteko laajentamassa toimintaanne?

– Meillä on toimintaa kymmenessä kaupungissa ympäri Suomea. Ne ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku, Tampere, Nokia, Lahti, Jyväskylä, Vaasa ja Kokkola. Toiminta laajenee ainakin viiteen uuteen kaupunkiin kevään 2022 aikana.

Lisää täältä.

Sähköpotkulauta

Voilla tuhansia vuokralautoja Helsingissä

Elokuussa 2018 perustettu ruotsalaisyhtiö Voi laajentui Suomeen ja Helsinkiin maaliskuussa 2019, aluksi 120 vuokrasähköpotkulaudan voimin. Nyttemmin vuokralautoja on tarjolla moninkertaisesti. Voin maajohtaja Reetta Alastalon mukaan Voin lautailukausi käynnistyy ajokelien salliessa maalis–huhtikuussa, Helsingissä 1.4.

– Kilpailullisista syistä emme kerro lautojen tarkkaa määrä, mutta meillä on sesonkiaikaan tuhansia sähköpotkulautoja Helsingissä. Lautojen määrää säätelemme kysynnän mukaan ja tarkkailemme jatkuvasti lautojen käyttöastetta, jotta sähköpotkulautoja ei seisoisi turhaan käyttämättömänä katujen varrella, Alastalo taustoittaa.

Mikä on vuokrauksenne minuuttihinta?

– Palvelumme hinta Helsingissä on 1 € avausmaksu ja 0,22 €/minuutti. Tämän lisäksi meillä on tarjolla myös erilaisia passituotteita, esimerkiksi kuukausittainen 300 minuuttia 34,99 €.

Onko käyttäjän mahdollista saada alennuksia?

–  Meillä on Voialty -kanta-asiakasohjelma. Periaatteena on, että mitä enemmän ajaa, sitä enemmän säästää. Jokainen yli 2 minuutin ajo antaa käyttäjälle 10 pistettä. Kun saavuttaa tietyn määrän pisteitä, käyttäjä päivitetään seuraavalle tasolle ja hän saa uuden korkeamman alennuksen ajoistaan.

Saako käyttäjä joitain etuisuuksia, jotka perustuvat esimerkiksi siihen, että ajon jälkeen lauta pysäköidään toivotulle parkkialueelle, jossa se ei ole tiellä tai vaaraksi muille liikkujille?

– Kyllä, kutsumme näitä palkintoparkeiksi ja tulemme lisäämään näitä runsaasti tulevan kauden aikana. Tämän lisäksi olemme ottaneet käyttöön Raportoi Voi -toiminnon. Virheellisesti tai muuten huonoon paikkaan jätetystä Voi-sähköpotkulaudasta voi raportoida syöttämällä sivustolle laudan nelinumeroisen tunnistekoodin tai ottamalla kuvan laudassa olevasta QR-koodista.

Monenko kilometrin ajo onnistuu akusto täyteen ladatulla laudallanne?

– Nykyisin melkein 100 kilometrin ajo.

Missä kaikissa kaupungeissa Suomessa toimitte? Oletteko laajentamassa toimintaanne?

– Toimimme tällä hetkellä Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Tampereella. Olemme laajentamassa tänä keväänä myös useampaan uuteen kaupunkiin Suomessa.

Lisää täältä. 

Lime toiminut vuodesta 2019

Lime on yhdysvaltalaistaustainen sähköpotkulautojen ja kaupunkipyörien yhteiskäyttösovellus, jonka kautta on Suomessa voinut vuokrata sähköpotkulautoja heinäkuusta 2019. Lime veloittaa käyttäjältä kiinteän avausmaksun ja minuuttihinnan, alueen hinta näkyy Limen apissa ennen käytön aloittamista.

Lime-sovelluksen kartalla on merkittynä kulkuvälineiden käyttöalueet. Punaisilla ääriviivoilla merkityt alueet saattavat rajoittaa nopeutta tai matkan lopettamista.

Lukituskieltoalue: Et voi lopettaa tai keskeyttää matkaa tällä alueella. Lukitusta ei voi käyttää.

Hitaan vauhdin alue: Huippunopeus on tällä alueella rajoitettu.

Potkulaudoilta kielletty alue: Ajaminen ei ole sallittua. Kulkuväline pysähtyy turvallisesti eikä lukitusta voi käyttää. Matkaa voi jatkaa taluttamalla potkulaudan pois alueelta.

Pysäköintikieltoalue: Potkulautaa ei voi pysäköidä. Varmista, että kulkuväline ei ole pysäköintikieltoalueella, niin vältät mahdollisen maksun.

Lisää täältä. 

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli