25.3.2022 Liikenne Sähköpotkulautojen vuokrausyritykset käyttävät kannusteita ja rajoituksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset kitkevät viime kesänä esiin ryöpsähtäneitä ongelmia monenlaisin vapaaehtoistoimin – tarjoamalla käyttäjille sekä keppiä että porkkanaa. Sähköpotkulautailu kaupunkiympäristössä on kasvattanut suosiotaan. Lautailu on kätevä ja ajossa päästötön tapa liikkua lyhyet välimatkat kaupunkiympäristössä.Suosio on tuonut mukanaan myös epätoivottuja seurauksia. Poliisi sai etenkin Helsingissä ärsyyntynyttä kansalaispalautetta sähköpotkulaudoista. Ala pohti viime kesänä ratkaisuja haasteisiin liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) koollekutsumana. Kokeilluista rajoituksista saatiin tarpeellisia kokemuksia tulevalle lautailukaudelle.Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset yrittävät erilaisin omin toimin kitkeä lautojen käytön ongelmia kuten humalassa lautailua tai käytön jälkeistä vastuuttomuutta eli sitä, että lauta hylätään ajattelemattomasti kulkuväylille muiden liikkujien haitaksi.Helsingissä toimivat sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset Voi, TIER ja Lime sitoutuivat viime kesänä vapaaehtoisesti rajoittamaan nopeuksia yöllä koko kaupungin alueella ja keskustassa myös päivällä. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan osa vuokrausyrityksistä oli valmis kokonaan estämään sähköpotkulaudan käytön yöaikaan tai rajoittamaan saatavuutta suosituimmilla ravintola-alueilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Suhtaudumme vakavasti”– Suhtaudumme liikenneturvallisuuteen vakavasti, emmekä halua kenenkään kulkevan sähköpotkulaudalla päihtyneenä. Kantamme on yksiselitteinen: promillerajan tulisi kattaa kaikki ajoneuvot, myös sähköpotkulaudat, TIER Mobilityn Suomen maajohtaja Elina Bürkland linjaa.Bürkland kertoo, että lautailukausi alkaa Turussa tällä viikolla, Helsinki ja Tampere seuraavat perässä arviolta maalis–huhtikuun vaihteessa.Hän kertoo, että TIERin sovelluksella on mahdollisuus toteuttaa reaktiotestejä ja varoituksia. Yritys myös käynnisti viime vuoden heinäkuussa yhteistyön Taksi Helsingin kanssa vähentääkseen alkoholin käyttöä sähköpotkulautaliikenteessä. TIERin sovellus kysyy käyttäjiltä, onko tämä nauttinut alkoholia. Myöntävällä vastauksella käyttäjä ohjataan Taksi Helsinki -sovellukseen. Ominaisuus on aktiivinen pääkaupunkiseudulla joka päivä kello 22–05 välisenä aikana. Aikarajoja on mahdollista laajentaa tulevaisuudessa, mikäli se katsotaan tarpeelliseksi.Bürkland kertoo TIERin tekevän säännöllistä yhteistyötä kaikkien toimintakaupunkien kanssa.– Toteutamme aktiivisesti kaupunkien määrittelemiä rajoituksia. Suosimme tehokkaiksi ja oikeasuhteisiksi todettuja toimenpiteitä kuten nopeusrajoitettuja alueita, pysäköintikieltoalueita sekä maksiminopeuden rajoittamista. Kaikkia näitä on joissain määrin voimassa eri kaupungeissa.Bürkland kertoo, että TIER tuo uutena ideana käyttöön ajon päätteeksi pakollisena otettavan valokuvan, jolla ohjataan käyttäjiä kohti vastuullisempaa pysäköintiä.– Huolettomasta pysäköinnistä käyttäjä tulee saamaan varoituksen ja toistuvasta välinpitämättömyydestä seuraa sakkomaksu.Reaktiotesti ja muita keinojaSähköpotkulautoja vuokraavan Voin maajohtaja Reetta Alastalo kertoo toiminnassa otettavan lautailuturvallisuus vakavasti. Yksi keino on reaktiotesti, joka tulee kaikkien Voin vuokralautojen käyttäjien tehtäväksi automaattisesti viikonloppuisin yöaikaan kello 01–04 välillä.– Testissä kopautellaan kännykän ruutuun ilmestyviä kypäränkuvia, ja siten mitataan nopeutta, tarkkuutta ja refleksejä, Alastalo selvittää.Hän kertoo, että käyttöehdoissa myös kielletään päihtyneenä ajaminen.– Saadessamme tiedon käyttöehtojen rikkomisesta, voimme sulkea kyseisen henkilön tilin.Alastalo kertoo yrityksensä kannattavan säätelyä ja toivovan, että sähköpotkulautailuun määrättäisiin promilleraja.Hän myös kertoo, että yritys määrittää yhdessä kaupunkien kanssa alueita, joissa on käytössä hidastettuja nopeuksia, kuten kävelijöiden suosimilla alueilla. Vastaavalla tavalla tietyille alueille pysäköinti saattaa olla kielletty.– Meillä on tiivis yhteistyö muiden operaattorien ja kaupunkien kanssa. Kesäajaksi on tulossa jälleen joitakin rajoituksia, joista teemme tällä hetkellä vielä viimeisiä linjauksia. Lisäksi paikkakuntakohtaisesti saattaa olla alueellisia rajoituksia, joista tiedotamme kaupunkikohtaisesti.TIERillä 4 500 vuokralautaa pääkaupunkiseudullaTIER on toukokuussa 2018 perustettu saksalainen startup-yritys, joka vuokraa sähköpotkulautoja. Sillä on toimintaa yhteensä 21 Euroopan kaupungissa ja 11 maassa kuten Pohjoismaissa.TIER Mobilityn Suomen maajohtaja Elina Bürkland kertoo, että yrityksellä on tarjota vuokralleyhteensä noin 4 500 sähköpotkulautaa pääkaupunkiseudulla.Mikä on vuokrauksenne minuuttihinta?– Hinta vaihtelee hieman paikkakunnittain 0,22–0,25 €/minuutti, Helsingissä hinta on 0,22 €/minuutti.Onko käyttäjän mahdollista saada alennuksia?– Käyttäjille on kaudella 2022 tarjolla useita erilaisia paketteja. Valikoimissa on muun muassa ilmaiset avaukset tarjoava paketti, päivä- ja kuukausipaketti sekä kevään erikoistarjous. Päivitetyt pakettitarjoukset ilmestyvät sovellukseen kauden alussa.Saako käyttäjä joitain etuisuuksia, jotka perustuvat esimerkiksi siihen, että ajon jälkeen lauta pysäköidään toivotulle parkkialueelle, jossa se ei ole tiellä tai vaaraksi muille liikkujille?– TIER kannustaa käyttäjiään vastuulliseen käyttöön palkitsemalla ilmaisella ajoajalla. Suomen kaupungeista Helsinkiin tulee tällä kaudella ensimmäisenä suositeltuja pysäköintipaikkoja ja joihin pysäköinnistä palkitaan 3 minuutin ilmaisella käyttöajalla. Lisäksi tiettyjä, TIERin sovelluksessa tähdellä merkittyjä sähköpotkulautoja vuokratessa käyttäjä saa itselleen 5 minuuttia ilmaista ajoaikaa. Kannustamme myös vaihtamaan sähköpotkulaudan akun muun asioinnin lomassa,jolloin siitä hyötyy ilmaisen avauksen ja 15 käyttöminuutin muodossa.Monenko kilometrin ajo onnistuu akusto täyteen ladatulla laudallanne? – Ulkolämpötilasta ja nopeudesta riippuen noin 45–50 kilometriä.Missä kaikissa kaupungeissa Suomessa toimitte? Oletteko laajentamassa toimintaanne?– Meillä on toimintaa kymmenessä kaupungissa ympäri Suomea. Ne ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku, Tampere, Nokia, Lahti, Jyväskylä, Vaasa ja Kokkola. Toiminta laajenee ainakin viiteen uuteen kaupunkiin kevään 2022 aikana.Lisää täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoilla tuhansia vuokralautoja HelsingissäElokuussa 2018 perustettu ruotsalaisyhtiö Voi laajentui Suomeen ja Helsinkiin maaliskuussa 2019, aluksi 120 vuokrasähköpotkulaudan voimin. Nyttemmin vuokralautoja on tarjolla moninkertaisesti. Voin maajohtaja Reetta Alastalon mukaan Voin lautailukausi käynnistyy ajokelien salliessa maalis–huhtikuussa, Helsingissä 1.4.– Kilpailullisista syistä emme kerro lautojen tarkkaa määrä, mutta meillä on sesonkiaikaan tuhansia sähköpotkulautoja Helsingissä. Lautojen määrää säätelemme kysynnän mukaan ja tarkkailemme jatkuvasti lautojen käyttöastetta, jotta sähköpotkulautoja ei seisoisi turhaan käyttämättömänä katujen varrella, Alastalo taustoittaa.Mikä on vuokrauksenne minuuttihinta?– Palvelumme hinta Helsingissä on 1 € avausmaksu ja 0,22 €/minuutti. Tämän lisäksi meillä on tarjolla myös erilaisia passituotteita, esimerkiksi kuukausittainen 300 minuuttia 34,99 €.Onko käyttäjän mahdollista saada alennuksia?– Meillä on Voialty -kanta-asiakasohjelma. Periaatteena on, että mitä enemmän ajaa, sitä enemmän säästää. Jokainen yli 2 minuutin ajo antaa käyttäjälle 10 pistettä. Kun saavuttaa tietyn määrän pisteitä, käyttäjä päivitetään seuraavalle tasolle ja hän saa uuden korkeamman alennuksen ajoistaan.Saako käyttäjä joitain etuisuuksia, jotka perustuvat esimerkiksi siihen, että ajon jälkeen lauta pysäköidään toivotulle parkkialueelle, jossa se ei ole tiellä tai vaaraksi muille liikkujille?– Kyllä, kutsumme näitä palkintoparkeiksi ja tulemme lisäämään näitä runsaasti tulevan kauden aikana. Tämän lisäksi olemme ottaneet käyttöön Raportoi Voi -toiminnon. Virheellisesti tai muuten huonoon paikkaan jätetystä Voi-sähköpotkulaudasta voi raportoida syöttämällä sivustolle laudan nelinumeroisen tunnistekoodin tai ottamalla kuvan laudassa olevasta QR-koodista.Monenko kilometrin ajo onnistuu akusto täyteen ladatulla laudallanne?– Nykyisin melkein 100 kilometrin ajo.Missä kaikissa kaupungeissa Suomessa toimitte? Oletteko laajentamassa toimintaanne?– Toimimme tällä hetkellä Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Tampereella. Olemme laajentamassa tänä keväänä myös useampaan uuteen kaupunkiin Suomessa.Lisää täältä. Lime toiminut vuodesta 2019 Lime on yhdysvaltalaistaustainen sähköpotkulautojen ja kaupunkipyörien yhteiskäyttösovellus, jonka kautta on Suomessa voinut vuokrata sähköpotkulautoja heinäkuusta 2019. Lime veloittaa käyttäjältä kiinteän avausmaksun ja minuuttihinnan, alueen hinta näkyy Limen apissa ennen käytön aloittamista. Lime-sovelluksen kartalla on merkittynä kulkuvälineiden käyttöalueet. Punaisilla ääriviivoilla merkityt alueet saattavat rajoittaa nopeutta tai matkan lopettamista. Lukituskieltoalue: Et voi lopettaa tai keskeyttää matkaa tällä alueella. Lukitusta ei voi käyttää. Hitaan vauhdin alue: Huippunopeus on tällä alueella rajoitettu. Potkulaudoilta kielletty alue: Ajaminen ei ole sallittua. Kulkuväline pysähtyy turvallisesti eikä lukitusta voi käyttää. Matkaa voi jatkaa taluttamalla potkulaudan pois alueelta. Pysäköintikieltoalue: Potkulautaa ei voi pysäköidä. Varmista, että kulkuväline ei ole pysäköintikieltoalueella, niin vältät mahdollisen maksun. Lisää täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Voi, TIER, Lime, liikenne- ja viestintäministeriö a:5:{i:0;s:5:"97429";i:1;s:5:"97459";i:2;s:6:"106837";i:3;s:5:"93151";i:4;s:6:"110961";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää