3.11.2019 Liikenne Suomalaiset epäilevät osaamistaan eläinkolarin sattuessa – virkistä muistiasi Suomen Riistakeskuksen ohjeilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iso osa suomalaisista ei usko osaavansa toimia oikein hirvieläinkolarin sattuessa. Mikäli et usko itsekkään, kannattaa lukea Suomen Riistakeskuksen ohjeet joilla vältetään suuremmat lisävahingot. Marraskuu on tiheintä aikaa hirvi- ja valkohäntäpeurakolareille. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimuksen mukaan alle puolet autoilevista suomalaisista uskoi osaavansa toimia oikein hirvieläinkolarin sattuessa. Noin 11 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo joskus ajaneen hirvikolarin. – Moni on epävarma ylipäänsä toiminnasta onnettomuuspaikalla ja mahdollisesti loukkaantunut hirvieläin tuo tähän oman haastekertoimensa. Tärkeintä eläinkolaripaikalla on ehkäistä lisäonnettomuuksien syntyminen, auttaa loukkaantuneita ja hälyttää apua, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen kertoo. Kyselytutkimuksen tulosten mukaan eläinten näkeminen tieliikenteessä on arkipäivää, suurin osa kertoo nähneensä liikenteessä hirven tai peuran viimeisen parin kolmen vuoden aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin toimit eläinkolarissa Varoita muuta liikennettä estääksesi lisäonnettomuudet. Laita auton hätävilkut päälle ja vie varoituskolmio 200–300 metrin päähän onnettomuuspaikasta, tien onnettomuusalttiille puolelle. Mahdollisuuksien mukaan siirrä ajoneuvosi tien reunaan. Oman turvallisuutesi vuoksi käytä heijastinliiviä ja taskulamppua. Huolehdi loukkaantuneista omien taitojesi mukaan, siirrä loukkaantuneet turvaan ja aloita hätäensiaputoimet turvaamalla loukkaantuneiden hengitys ja verenkierto. Riistakolarit, joissa toisena osapuolena on hirvieläin, villisika tai suurpeto tulee aina ilmoittaa poliisille soittamalla yleiseen hätänumeroon 112. Soitto kannattaa tehdä 112 Suomi -älypuhelinsovelluksella, jolloin hätäkeskuksen päivystäjä näkee sijaintisi suoraan. Onnettomuuspaikka tulee merkitä, mikäli loukkaantunut eläin on jatkanut matkaansa kolaripaikalta. Merkitseminen tulee tehdä välittömästi edellisten kohtien jälkeen. Tähän voi käyttää riistaonnettomuusmerkkiä, tai vaikka muovipussia sidottuna sopivaan paikkaan, tärkeintä on kuitenkin, että merkin pystyy havaitsemaan autolla ajettaessa. Tähän lisättynä hyvä paikkakuvaus edesauttaa tehokasta jälkiselvitystyötä. Mikäli riistaeläin on jäänyt kolaripaikalle loukkaantuneena, sen lopettaminen on sallittua, kunhan sen osaa tehdä oikein. Jos et itse voi lopettaa eläintä, odota paikalle suurriistavirka-apuhenkilöstö tai poliisi. Lähde: Suomen Riistakeskus Marraskuu pitää päivystävät metsästäjät kiireisinä Viime vuoden marraskuussa kirjattiin yli 2 000 riistaonnettomuutta, joka on kuudesosa viime vuoden reilusta 12 000 riistaonnettomuudesta. – Marraskuu on pahinta peurakolariaikaa. Peurojen kiima-aika saa eläimet liikkeelle. Aamu- ja iltahämärät osuvat kellojen siirron myötä työmatkaliikenteen huippuhetkiin, jolloin myös peuraonnettomuuksien määrä lisääntyy, Suomen Riistakeskuksen riistasuunnittelija Reima Laaja toteaa. Suurriistavirka-avussa loukkaantuneita eläimiä jäljestetään usein koirien avulla. Hätäkeskuspäivystäjä arvioi kolaripaikalta tehdyn ilmoituksen perusteella tarpeen pelastustoimenpiteille ja poliisin läsnäololle. Samalla tieto onnettomuuspaikasta lähetetään suurriistavirka-apua talkootyönä tekeville metsästäjille. Tavallisimpia SRVA-henkilöstön aputehtäviä on kolareissa loukkaantuneiden hirvieläinten, suurpetojen ja villisikojen jäljestäminen sekä suurpetojen karkotukset taajaan asutuilta alueilta. – Viime vuonna suurriistavirka-aputehtäviä kirjattiin yli 13 000. Hirvieläinkolarit sattuvat harvemmin päiväsaikaan. Päivystävät metsästäjät nukkuvat harvoin täysiä öitä tähän aikaan vuodesta peura-alueilla lounaisessa Suomessa, koska hälytys peura- tai hirvikolaripaikalle tulee usein illalla tai aikaisin aamulla. Tämän vuoksi on tärkeää merkitä kolaripaikka selvästi, jotta metsästäjät voivat tehdä työnsä nopeasti ja helposti, Laaja jatkaa. Lähteet: LähiTapiola, Suomen Riistakeskus Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku