31.7.2020 Liikenne Taksien käytön haasteet saavat erityisryhmiltä huutia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Invalidiliitto: vammaisilla on ollut haasteita esteettömän ajoneuvokaluston saatavuudessa erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Taksialan sääntelyn höllentäminen on osoittautunut onnettomaksi, tarkastellaanpa asiaa kuluttajien luottamuksen, hinnoittelun läpinäkyvyyden tai taksien saatavuuden näkökulmista. Taksinkäyttäjistä myös erityisryhmien kuten vammaisten luottamus ja kärsivällisyys on ollut koetuksella. Nyt kuluttajien luottamus halutaan palauttaa. Taksialan käytännön ongelmien ratkaisua varten liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan taksisääntelyn korjausta. Ministeriön luonnoksessa hallituksen esitykseksi rukataan liikenteen palveluista annettua lakia. Muokkaus koskee myös tieliikennelain 155 pykälää sekä ajoneuvolain 25 ja 27 a pykäliä. Ministeriö on pyytänyt eri tahoja antamaan lausuntoja tästä niin sanotusta taksisääntelyn korjaussarjasta, joka on kirjattu myös pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelmaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vammaisille tärkeä liikkumistapa Nykyiset taksialan käytännöt ja kokemukset ovat kirvoittaneet erityisryhmiltä monenlaista kritiikkiä, kuten käy ilmi Invalidiliiton ja Vammaisfoorumi ry:n lausunnoista. Taksien käyttö on apuvälineitä käyttäville vammaisille tärkeä liikkumistapa, jossa esteettömän ajoneuvokaluston saatavuuden merkitys korostuu. Invalidiliiton lausunnon mukaan erityisryhmillä on ollut haasteita saada taksipalveluja erityisesti iltaisin sekä viikonloppuisin. ”Asemapaikan ja päivystysvelvoitteen poistuttua esteettömien ajoneuvojen saatavuusongelmat etenkin haja-asutusalueilla korostuvat”, lausunnossa huomautetaan. Asiakasturvallisuus huolettaa Erityisryhmien asiakasturvallisuudessa on Invalidiliiton mukaan havaittu merkittäviä puutteita ja turvallisuusriskejä. Erityisryhmien turvallisuus on lakiuudistuksen jälkeen heikentynyt. Liitto tuo esiin, että vastaava tulos on saatu myös Traficomin taksipalveluiden laatua koskevista kyselytutkimuksista. Lausunto kirjaa haasteen seuraavasti: ”Esteettömien ajoneuvojen kuljettaminen on sekä fyysisesti että psyykkisesti raskaampaa, kuin henkilöauto-taksin kuljettaminen. Näissä kuljetuksissa asiakas on myös usein täysin riippuvainen kuljettajasta. Tietoomme on tullut, että ajossa voi olla kuljettajia, jotka eivät täytä työn vaatimia fyysisiä tai psyykkisiä edellytyksiä.” Vammaisfoorumi ry tuo puolestaan esiin etujärjestöön asti kantautuneet yhteydenotot, joissa taksipalveluiden käyttäjät ovat kokeneet olonsa turvattomaksi esimerkiksi kuljettajien taitojen puutteet erityisryhmien kanssa toimimisessa, josta esimerkkinä pyörätuolin väärin kiinnittäminen. Vammaisfoorumin tietoon on lausunnon mukaan tullut, että ajossa voi olla kuljettajia, jotka eivät täytä työn vaatimia fyysisiä tai psyykkisiä edellytyksiä. Tämä johtuu etujärjestön mukaan osittain siitä, että liikennepalvelulain voimaantulon myötä kumoutui säädös invataksien kuljettajien erityisistä terveysvaatimuksista, joissa oli huomioitu tähän työhön kuuluvat erityisvaatimukset kuten työskentely ahtaissa tiloissa sekä porrasvedot joko henkilövoimin tai porraskiipijän avulla. Vammaisfoorumi on vuonna 1999 perustettu 30 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö. Apuvälineiden lisämaksut saavat kritiikkiä Invalidiliitto tuo esiin myös taksikyytien hinnoittelun ja sen havaitun ilmeisen vaaran, että liian korkeat lisäpalveluiden hinnat voivat rajata vammaisia ihmisiä pois taksipalvelujen käytöstä. – Lisäpalvelut eivät saa muodostua hinnaltaan kohtuuttoman korkeiksi. Hinnoittelussa on huomioitava yhdenvertaisuuslain velvoitteet yhdenvertaisuuden edistämiseksi ja syrjinnän ehkäisemiseksi, Invalidiliitto linjaa ja pitää perusteltuna, ettei välttämättömästä apuvälineestä saa periä lisämaksua. Samalla kannalla on Vammaisfoorumi, joka linjaa kattavan periaatteen, jonka mukaan taksikyytien hinnoittelussa on huomioitava yhdenvertaisuuslain velvoitteet yhdenvertaisuuden edistämiseksi ja syrjinnän ehkäisemiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hinnoitteluun tulossa muutoksia Taksialan vapautumisen lieveilmiöistä merkittävimpiä on ollut kuluttajille epäselvä kyytihinnoittelu. Tarkoituksena on kohentaa taksimatkojen hintojen vertailtavuutta nykyisestä. Kyytihinnoitteluun tuli hieman lisää ryhtiä alkuvuodesta: helmikuun alusta jälkeen takseissa on tullut olla selkeästi näkyvillä hinnasto, josta käy ilmi matkan hinta tai hinnan määräytymisen perusteet. Hinnaston koko, ulkoasu ja siinä käytetyt symbolit on tarkkaan määritetty. Yhdenmukaistamisen tavoitteena oli tehdä taksien hintavertailusta helpompaa ja selkeämpää asiakkaalle, joka ottaa kyydin esimerkiksi taksitolpalta. Traficomin määräyksessä on tarkat säädökset tarrojen koosta, väristä ja tekstien koosta. Hinnastomuutos oli liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valtakunnallinen määräys, ja se koskee ennalta tilaamattomia, esimerkiksi taksitolpalta otettavia kyytejä, jolloin matkustajan on usein verrattain lyhyessä ajassa kyettävä vertailemaan eri hintoja. Hinnasto on esitettävä ajoneuvon oikeanpuoleisessa takasivuikkunassa, muualla ajoneuvon oikealla sivulla tai muutoin ajoneuvon oikealle sivulle näkyvässä paikassa siten, että se on matkustajan mahdollisimman helposti havaittavissa ajoneuvon ulkopuolelta. Kuluttajan niin pyytäessä taksinkuljettajan tulee kertoa kyytihinta tai hinnanmääräytymisen perusteet myös suullisesti. Ministeriön esitysluonnoksen mukaan kaikissa takseissa tulisi käyttää joko taksamittaria tai muuta laitetta tai järjestelmää. Taksamittaria täytyisi käyttää, kun kyydin hinta perustuu matkan pituuden ja ajan mittaamiseen ajon aikana. Lue lisää Taksien sääntely rukataan uusiksi – toiveissa palauttaa kuluttajien karissut luottamus Autoliiton sovellus näyttää nyt invapysäköintipaikat älypuhelimessa Nyt tarkkana taksitolpalla – kyytihinnat esille aiempaa selkeämmin Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne-ja viestintäministeriö, Traficom, www.lausuntopalvelu.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe