16.6.2020 Liikenne Taksien sääntely rukataan uusiksi – toiveissa palauttaa kuluttajien karissut luottamus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korjattavaa on taksikyytien hinnoittelun selkeydessä ja vertailtavuudessa sekä luottamuksessa taksipalvelujen laatuun. Taksialan sääntelyn höllentäminen on osoittautunut monin eri tavoin onnettomaksi, tarkastellaanpa asiaa kuluttajien luottamuksen, hinnoittelun läpinäkyvyyden tai taksien saatavuuden näkökulmasta. Nyt kuluttajien luottamus halutaan palauttaa.Kaksi vuotta koetelluissa käytännöissä on paljon korjattavaa. Kaiken taustalla on silloisen liikenneministeri Anne Bernerin voimallisesti ajama taksiliikenteen vapautus ja 1.7.2018 voimaan tullut uusi liikennepalvelulaki.Ongelmat myöntää myös nykyinen liikenneministeri Timo Harakka (sd.), joka arvioi aiemmassa uutisessamme nykymenoa seuraavasti: ”Tarvetta korjaussarjalle on, sillä taksit ovat monelle tärkeä ja usein ainoa mahdollinen liikkumismuoto. Palvelua koskevasta epävarmuudesta tulisi siis päästä eroon.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moni asia muuttui – myös huonoon suuntaan Kahden vuoden takainen uudistus merkitsi alalle tulon helpottumista, sillä taksilupien kiintiöistä luovuttiin, eikä taksiyrittäjiltä vaadittu enää yrittäjäkoulutusta. Samoin luovuttiin enimmäishinnoista ja hinnoittelusta tuli vapaata. Myös kuljettajille asetettuja vaatimuksia kevennettiin. Taksiyrityksille laki antoi mahdollisuuden päättää itse toimintansa laajuudesta, toiminta-alueesta ja -ajoista sekä hinnoista. Sääntelyn vapauttaminen toi epätoivottuja seurauksia: epävarmuus lisääntyi, kuluttajien luottamus palvelun laatuun heikkeni ja kyytihintojen hahmottaminen ja vertailu hankaloitui. Taksipalvelujen saatavuus etenkin harvaan asutuilla seuduilla sai osakseen kritiikkiä. Runsaasti kohennettavaaLiikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan taksisääntelyn korjausta. Taksisääntelyn korjaussarjan valmistelu on kirjattu myös pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelmaan. Luonnoksessa hallituksen esitykseksi rukataan liikenteen palveluista annettua lakia. Muokkaus koskee myös tieliikennelain 155 pykälää sekä ajoneuvolain 25 ja 27 a pykäliä.Korjattavaa on runsaasti ja tavoitetilaan on vielä matkaa. Moni taksinkäyttäjä käyttäisi kokemustensa perusteella nykytilasta suorasukaisempiakin arvioita ja karkeampia ilmauksia.Ministeriön mukaan ehdotettujen muutosten tavoitteena on parantaa taksitoiminnan turvallisuutta, harmaan talouden torjuntaa ja hinnoittelun läpinäkyvyyttä sekä kohentaa viranomaisten mahdollisuuksia muodostaa tilannekuva taksipalvelujen saatavuudesta.Hinnoitteluun muutoksiaTaksialan vapautumisen lieveilmiöistä merkittävimpiä on ollut kuluttajille epäselvä kyytihinnoittelu, jonka läpinäkyvyys ei ole toivotulla tasolla. Ehdotuksen hinnoittelutapojen muutoksilla tuetaan sitä, että taksimatkojen hintojen vertailtavuus paranisi nykyisestä.Käytännölliseltä ja järkeenkäyvältä tuntuu ehdotus, jonka mukaan kadulta tai taksitolpalta otettavissa kyydeissä olisi käytettävä tiettyä hinnoittelurakennetta ja esitettävä taksin ulkopuolella 10 km/15 min esimerkkimatkan hinta tai tarjottava matkaa kiinteällä hinnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeyttä haettu aiemminkinKyytihinnoitteluun tuli hieman lisää ryhtiä alkuvuodesta: helmikuun alusta jälkeen takseissa on tullut olla selkeästi näkyvillä hinnasto, josta käy ilmi matkan hinta tai hinnan määräytymisen perusteet. Hinnaston koko, ulkoasu ja siinä käytetyt symbolit on tarkkaan määritetty. Yhdenmukaistamisen tavoitteena oli tehdä taksien hintavertailusta helpompaa ja selkeämpää asiakkaalle, joka ottaa kyydin esimerkiksi taksitolpalta.Traficomin määräyksessä on tarkat säädökset tarrojen koosta, väristä ja tekstien koosta.Hinnastomuutos oli liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valtakunnallinen määräys, ja se koskee ennalta tilaamattomia, esimerkiksi taksitolpalta otettavia kyytejä, jolloin matkustajan on usein verrattain lyhyessä ajassa kyettävä vertailemaan ja arvioimaan eri taksipalvelun tarjoajien esittämiä hintoja.Hinnasto on esitettävä ajoneuvon oikeanpuoleisessa takasivuikkunassa, muualla ajoneuvon oikealla sivulla tai muutoin ajoneuvon oikealle sivulle näkyvässä paikassa siten, että se on matkustajan mahdollisimman helposti havaittavissa ajoneuvon ulkopuolelta. Kuluttajan niin pyytäessä taksinkuljettajan tulee kertoa kyytihinta tai hinnanmääräytymisen perusteet myös suullisesti.Taksamittari tai vastaava laiteMonia kuluttajia on taksisekasorron aikana kismittänyt epätietoisuus taksikyydin hinnasta. Ministeriön esitysluonnoksen mukaan kaikissa takseissa tulisi käyttää joko taksamittaria tai muuta laitetta tai järjestelmää. Taksamittaria täytyisi käyttää, kun kyydin hinta perustuu matkan pituuden ja ajan mittaamiseen ajon aikana.”Muussa tapauksessa taksissa olisi käytettävä muuta laitetta tai järjestelmää, joka kerää ja säilyttää laissa erikseen määritellyt verovalvontaa varten tarvittavat vähimmäistiedot. Kaikista taksikyydeistä olisi velvollisuus kerätä samat vähimmäistiedot sähköisessä muodossa riippumatta tietojen keräämiseen käytettävästä laitteesta, matkan luonteesta tai sen maksutavasta”, ministeriö linjaa.Näiden muutosten tavoitteena on edistää kuluttajan mahdollisuuksia saada tietoa matkasta ja myös torjua osaltaan harmaata taloutta.Kuljettajakokeen puutteet myönnetäänEhdotuksessa puututaan myös nykyisessä kuljettajakoulutuksessa havaittuihin epäkohtiin. Pakollista taksinkuljettajan koetta halutaan kehittää huomioimaan entistä paremmin erityisryhmien palveleminen. Kuljettajakokeessa aiotaan lisätä painotusta kysymyksiin, jotka arvioivat ammattitaitoa matkustajien avustamisessa ja turvallisuudesta huolehtimisessa, eri matkustajaryhmien erityistarpeiden huomioimisessa, asiakaspalvelutilanteissa sekä kuljetusten ja liikenteen turvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden arvioimisessa.Lisäksi kokeessa todettuun vilppiin ehdotetaan hallinnollisia seuraamuksia.Uusi ajatus on vapaaehtoinen koulutus, joka koskisi toimimista erityisryhmien kanssa. Vapaaehtoisen koulutuksen suorittamalla kuljettaja voisi osoittaa hankkineensa taksinkuljettajan perustietoja kattavammat valmiudet toimia erityisryhmien palvelutilanteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaksikupu auttaa tunnistamaanTaksien tunnistaminen taksiksi on sekin vaikeuttanut niiden sujuvaa käyttöä ja luonut kuluttajissa epävarmuutta. Tämä epäkohta poistunee.Tunnistettavuuden parantamiseksi taksivalaisin (taksikupu) olisi tuoreen ehdotuksen mukaan jatkossa pakollinen silloin, kun ajoneuvo on taksikäytössä. Ota kantaa ehdotuksiin! Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja taksisääntelyssä havaittujen epäkohtien korjaamiseen liittyvistä ehdotuksista. Niitä voi jättää 9.7. mennessä. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: liikenne- ja viestintäministeriö, www.lausuntopalvelu.fi, Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen