28.10.2022 Liikenne Taksiliitto valvonnasta: viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alan etujärjestöä nykytilanne kummastuttaa: ”Jostakin syystä Suomessa taksamittaria on pidetty tarpeettomana ja jopa alalle tulon esteenä, vaikka se tuottaa muun muassa verotukseen liittyvät perustiedot kohtuullisen luotettavasti.” Verottajan syksyinen tehoisku paljasti, kuinka sitkas ja merkittävä ongelma harmaa talous on taksialalla. Verohallinnon taksialan tehovalvonnan perusteella löytyi 8,7 miljoonalla eurolla kirjanpidon ulkopuolelle jääneitä tuloja ja 4,3 miljoonalla eurolla muita virheellisyyksiä, jotka vaikuttivat verotettavan tulon määrään. Taksialan päteviä ja asiansa lakien mukaan hoitavia toimijoita närästää alan saama kehno julkisuus. Alalla ollaan huolissaan omasta maineesta kuten Moottorin aiempi artikkeli Taksien nykymeno ei vetele – näin taksiala korjaisi ongelmat paljastaa. Haasteena ovat olleet villit käytännöt, ryöstöhinnoittelu ja nyt paljastuneet verovilpit – sekä taksikuskien epäilyttävä ammattitaito ja huono asiakaspalvelu, josta Moottori kirjoitti syyskuun lopulla otsikolla Miten hyvin taksinkuljettajien ammattitaito riittää? – Ala itsekriittisenä. On syytä kysyä alaa edustavalta taholta eli Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskiselta mitä pitäisi tehdä, jotta ongelmat saataisiin hoidetuksi ja alan uskottavuus palautetuksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matka- ja maksutiedot kuntoon Taksiliitto on tuonut esiin, että taksamittari on EU:n alueella määritelty ja hyväksi todettu taksissa käytettävä laite. – Jostakin syystä Suomessa taksamittaria on pidetty tarpeettomana ja jopa alalle tulon esteenä, vaikka se tuottaa muun muassa verotukseen liittyvät perustiedot kohtuullisen luotettavasti. Pidämme eriskummallisena sitä, että jopa osa virkamiehistä haluaa varsin voimakkaasti ohjata toimintaa verotuksen valvonnan ulkopuolelle. Liikennepalvelulain mukaan jokaisesta taksimatkasta kerätään yksilöidyt tiedot jo nyt. Taksiliitto hämmästelee sitä, ettei tätä tiedon keräämistä kuitenkaan valvota mitenkään, eikä kerättyä tietoa hyödynnetä. – On täysin käsittämätöntä, että lakia noudattavat yritykset hoitavat velvoitteensa ja siitä aiheutuvat kustannukset, mutta ketään ei kiinnosta laittomasti taksialalla toimivat, Koskinen toteaa. – Olemme valitettavan tietoisia siitä, että viranomaiset itsekin tunnistavat tämän ongelman, mutta ovat olleet haluttomia korjaaman asiaa. Ja kuten Moottori on kirjoittanut, tulee kyytihintojen olla selkeästi esillä, jotta kuluttajalla on aito mahdollisuus vertailla taksikyytien hintoja. Taksimatka on voitava maksaa käteisellä, pankkikortilla sekä yleisimmillä luottokorteilla, jos muusta ei ole etukäteen sovittu. Maksusta on tarjottava asiakkaalle aina kuitti. Suomen Taksiliiton kotisivuilla muistutetaan, että taksimatkat voi hinnoitella kahdella tapaa: Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta. Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari. Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan käyttää myös lähtömaksua, avustamislisää ym. vastaavia ennalta ilmoitettuja lisämaksuja. Taksiliitto huomauttaa, että nämä kaikki on aina kirjattava taksamittariin. Keltamustassa hinnastossa on oltava mm. esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja. Lakimuutos välttämätön! Koskisen ja Taksiliiton mukaan nykylait mahdollistavat aivan liian helposti veronkierron, sosiaalietuuksien väärinkäytön sekä pimeän työvoiman käyttämisen. Sen sijaan nykylainsäädäntö ei varmista tasapuolista ja oikeudenmukaista kilpailua taksimarkkinoilla. Taksiliitto haluaa lakiin nopeita muutoksia, ennen kuin rehellinen taksitoiminta tulee täysin mahdottomaksi. – Toivottavasti nyt päättäjät ja virkamiesvalmistelu vihdoin ottaa nämä asiat tosissaan ja ryhtyy edistämään lainsäädännön korjaustoimia siten, että tämän kaltainen tilanne ei enää voi jatkua, Koskinen linjaa. Merkittävä epäkohta on Koskisen mukaan se, ettei Verohallinto voi antaa tämänhetkisen lain nojalla Traficomille tietoja luvatonta liikennettä harjoittavista. Verohallinnon oikeus ilmoittaa tietoja edellyttää, että epäillystä rikoksesta säädetty maksimirangaistus on enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta. Taksiliiton näkemyksen mukaan maksimirangaistusta taksiliikenteen luvattomasta harjoittamisesta tulee nostaa yhteen vuoteen. Nostaminen on perusteltua esille nousseiden epäkohtien perusteella, mutta lisäksi maksimirangaistuksen nostaminen ennaltaehkäisisi rikoksia jatkossa. Epäterve kilpailutilanne Koskisen mukaan kilpailutilanne markkinaehtoisessa taksiliikenteessä on täysin epäoikeudenmukainen ja kohtuuton, kun osa yrittäjistä johdonmukaisesti jättää hoitamatta yhteiskunnan vastuut ja velvoitteet. – Erityisesti pidämme ongelmana myös alustatalouden toimijoita, siis näitä suuria kansainvälisiä yrityksiä, jotka eivät edes kanna mitään huolta ja murhetta heidän toimintansa piirissä toimivien yrittäjien ohjaamisesta verotuksellisten asioiden hoitamisessa. Koskinen muistuttaa, että elinkeinoharjoittajalla on Suomessa velvoite tuntea oman alansa lainsäädäntö siten, että tietää toimintaan vaikuttavat säädökset sekä vastuut ja velvoitteet. – ´Mutta kun en tiennyt´ ei voi olla vastaus näihin kysymyksiin yhdenkään yrityksen tai yrittäjän osalta, Koskinen jyrähtää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moraalikato on leviävää Moottorin haastattelema Timo Koskinen arvioi, että taksialalla väärin toimijoiden osuus on vielä kohtuullisen pieni. Ja osa väärin toimijoista on varmastikin vilpittömästi tietämättömiä, vaikkei se ole puolustus tai selitys. Koskisen mukaan valtaosa toimii alalla edelleenkin oikein. – Moraalikato on leviävää, jos siihen ei viimeistään nyt oteta selkeää kantaa päättäjien ja lainvalmistelun nimissä. Nyt on viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto, hinnastografiikka, Traficom Lähteet: Verohallinto, Suomen Taksiliitto a:6:{i:0;s:6:"119301";i:1;s:6:"121757";i:2;s:6:"118935";i:3;s:6:"119034";i:4;s:6:"121055";i:5;s:6:"123592";} Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?