28.10.2022 Liikenne Taksiliitto valvonnasta: viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alan etujärjestöä nykytilanne kummastuttaa: ”Jostakin syystä Suomessa taksamittaria on pidetty tarpeettomana ja jopa alalle tulon esteenä, vaikka se tuottaa muun muassa verotukseen liittyvät perustiedot kohtuullisen luotettavasti.” Verottajan syksyinen tehoisku paljasti, kuinka sitkas ja merkittävä ongelma harmaa talous on taksialalla. Verohallinnon taksialan tehovalvonnan perusteella löytyi 8,7 miljoonalla eurolla kirjanpidon ulkopuolelle jääneitä tuloja ja 4,3 miljoonalla eurolla muita virheellisyyksiä, jotka vaikuttivat verotettavan tulon määrään. Taksialan päteviä ja asiansa lakien mukaan hoitavia toimijoita närästää alan saama kehno julkisuus. Alalla ollaan huolissaan omasta maineesta kuten Moottorin aiempi artikkeli Taksien nykymeno ei vetele – näin taksiala korjaisi ongelmat paljastaa. Haasteena ovat olleet villit käytännöt, ryöstöhinnoittelu ja nyt paljastuneet verovilpit – sekä taksikuskien epäilyttävä ammattitaito ja huono asiakaspalvelu, josta Moottori kirjoitti syyskuun lopulla otsikolla Miten hyvin taksinkuljettajien ammattitaito riittää? – Ala itsekriittisenä. On syytä kysyä alaa edustavalta taholta eli Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskiselta mitä pitäisi tehdä, jotta ongelmat saataisiin hoidetuksi ja alan uskottavuus palautetuksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matka- ja maksutiedot kuntoon Taksiliitto on tuonut esiin, että taksamittari on EU:n alueella määritelty ja hyväksi todettu taksissa käytettävä laite. – Jostakin syystä Suomessa taksamittaria on pidetty tarpeettomana ja jopa alalle tulon esteenä, vaikka se tuottaa muun muassa verotukseen liittyvät perustiedot kohtuullisen luotettavasti. Pidämme eriskummallisena sitä, että jopa osa virkamiehistä haluaa varsin voimakkaasti ohjata toimintaa verotuksen valvonnan ulkopuolelle. Liikennepalvelulain mukaan jokaisesta taksimatkasta kerätään yksilöidyt tiedot jo nyt. Taksiliitto hämmästelee sitä, ettei tätä tiedon keräämistä kuitenkaan valvota mitenkään, eikä kerättyä tietoa hyödynnetä. – On täysin käsittämätöntä, että lakia noudattavat yritykset hoitavat velvoitteensa ja siitä aiheutuvat kustannukset, mutta ketään ei kiinnosta laittomasti taksialalla toimivat, Koskinen toteaa. – Olemme valitettavan tietoisia siitä, että viranomaiset itsekin tunnistavat tämän ongelman, mutta ovat olleet haluttomia korjaaman asiaa. Ja kuten Moottori on kirjoittanut, tulee kyytihintojen olla selkeästi esillä, jotta kuluttajalla on aito mahdollisuus vertailla taksikyytien hintoja. Taksimatka on voitava maksaa käteisellä, pankkikortilla sekä yleisimmillä luottokorteilla, jos muusta ei ole etukäteen sovittu. Maksusta on tarjottava asiakkaalle aina kuitti. Suomen Taksiliiton kotisivuilla muistutetaan, että taksimatkat voi hinnoitella kahdella tapaa: Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta. Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari. Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan käyttää myös lähtömaksua, avustamislisää ym. vastaavia ennalta ilmoitettuja lisämaksuja. Taksiliitto huomauttaa, että nämä kaikki on aina kirjattava taksamittariin. Keltamustassa hinnastossa on oltava mm. esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja. Lakimuutos välttämätön! Koskisen ja Taksiliiton mukaan nykylait mahdollistavat aivan liian helposti veronkierron, sosiaalietuuksien väärinkäytön sekä pimeän työvoiman käyttämisen. Sen sijaan nykylainsäädäntö ei varmista tasapuolista ja oikeudenmukaista kilpailua taksimarkkinoilla. Taksiliitto haluaa lakiin nopeita muutoksia, ennen kuin rehellinen taksitoiminta tulee täysin mahdottomaksi. – Toivottavasti nyt päättäjät ja virkamiesvalmistelu vihdoin ottaa nämä asiat tosissaan ja ryhtyy edistämään lainsäädännön korjaustoimia siten, että tämän kaltainen tilanne ei enää voi jatkua, Koskinen linjaa. Merkittävä epäkohta on Koskisen mukaan se, ettei Verohallinto voi antaa tämänhetkisen lain nojalla Traficomille tietoja luvatonta liikennettä harjoittavista. Verohallinnon oikeus ilmoittaa tietoja edellyttää, että epäillystä rikoksesta säädetty maksimirangaistus on enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta. Taksiliiton näkemyksen mukaan maksimirangaistusta taksiliikenteen luvattomasta harjoittamisesta tulee nostaa yhteen vuoteen. Nostaminen on perusteltua esille nousseiden epäkohtien perusteella, mutta lisäksi maksimirangaistuksen nostaminen ennaltaehkäisisi rikoksia jatkossa. Epäterve kilpailutilanne Koskisen mukaan kilpailutilanne markkinaehtoisessa taksiliikenteessä on täysin epäoikeudenmukainen ja kohtuuton, kun osa yrittäjistä johdonmukaisesti jättää hoitamatta yhteiskunnan vastuut ja velvoitteet. – Erityisesti pidämme ongelmana myös alustatalouden toimijoita, siis näitä suuria kansainvälisiä yrityksiä, jotka eivät edes kanna mitään huolta ja murhetta heidän toimintansa piirissä toimivien yrittäjien ohjaamisesta verotuksellisten asioiden hoitamisessa. Koskinen muistuttaa, että elinkeinoharjoittajalla on Suomessa velvoite tuntea oman alansa lainsäädäntö siten, että tietää toimintaan vaikuttavat säädökset sekä vastuut ja velvoitteet. – ´Mutta kun en tiennyt´ ei voi olla vastaus näihin kysymyksiin yhdenkään yrityksen tai yrittäjän osalta, Koskinen jyrähtää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moraalikato on leviävää Moottorin haastattelema Timo Koskinen arvioi, että taksialalla väärin toimijoiden osuus on vielä kohtuullisen pieni. Ja osa väärin toimijoista on varmastikin vilpittömästi tietämättömiä, vaikkei se ole puolustus tai selitys. Koskisen mukaan valtaosa toimii alalla edelleenkin oikein. – Moraalikato on leviävää, jos siihen ei viimeistään nyt oteta selkeää kantaa päättäjien ja lainvalmistelun nimissä. Nyt on viimeinen hetki, jotta ei vallan huonosti käy. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto, hinnastografiikka, Traficom Lähteet: Verohallinto, Suomen Taksiliitto a:6:{i:0;s:6:"119301";i:1;s:6:"121757";i:2;s:6:"118935";i:3;s:6:"119034";i:4;s:6:"121055";i:5;s:6:"123592";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan