21.7.2023 Liikenne Talous ei toimi kuoppaisilla teillä – maanteiden kunto on jo turvallisuuskysymys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n mielestä tieverkon korjausvelan kasvu pitää pysäyttää. Ammattikuljettajat kokevat maanteiden huonon kunnon joka päivä. Ammattikuljettajat kokevat teiden huonon kunnon joka päivä. Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n näkemys on, että tieverkko pitää saada kuntoon ja tieverkoston kasvava korjausvelka täytyy pysäyttää.– Tiet alkavat olla jo vaarallisen huonossa kunnossa. Tästä tulee ammattikuljettajilta viestiä tien päältä, sanoo AKT:n sopimustoimitsija Vesa Lackman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaanteiden kunto huononee huolestuttavastiMaanteiden kunto on huonontunut huolestuttavalla vauhdilla. Korjausvelka tarkoittaa sitä, että teitä korjataan koko ajan vähemmän suhteessa siihen, mitä vauhtia niiden kunto rapistuu. AKT:n mukaan tämä velka vain kasvaa koko ajan.Keväällä 2023 Liikenne ja viestintävirasto Traficom kertoi, että teiden korjausvelka on 1,65 miljardia euroa. Päällystetyistä teistä huonokuntoisia on noin 14 prosenttia, kilometreissä 7 900. Sorateistä huonokuntoisia on 10 prosenttia eli noin 2 800 kilometriä. AKT:n mukaan huonokuntoiset tiet ovat iso turvallisuusriski.AKT katsoo, että tieverkon korjaamista pitää kohdentaa. Ensisijaisia asioita tieverkon korjaamisen kohdentamisessa ovat AKT:n mielestä elinkeinoelämän toimintaedellytykset, työmatkaliikenne ja liikenneturvallisuus. Myös alempitasoiseen tieverkkoon pitää olla varaa tehdä parannuksia, niitäkään ei saa laskea rapistumaan enemmän.Raskaan liikenteen kasvanut massa kuluttaa enemmänMyös päivittäin teillä liikkuvan raskaan liikenteen kaluston mitat sekä massat ovat kasvaneet. Tää puolestaan kuluttaa teitä entistä enemmän.Myös 34,5 metriä pitkät ja koko ajan entistä enemmän liikenteessä yleistyvät HCT-yhdistelmäajoneuvot tarvitsevat suuremmat taukopaikat pysähtyäkseen. Kun paikkoja ei ole, se tarkoittaa kuljettajille isompaa haastetta löytää paikka missä pysähtyä. AKT:n mukaan Suomeen tarvitaankin valtakunnallinen raskaan liikenteen taukopaikka- ja siirtokuormausalueverkko. Tällaisen verkoston kehittäminen on AKT:n mukaan saatava liikkeelle.Suomen uuden hallituksen laatima hallitusohjelma pistää isoja panoksia raiteisiin. Raiteet eivät kuitenkaan korvaa maantieverkkoa, joka on ainoa todellinen vaihtoehto liikkumiseen harvaan asutuilla alueilla. Teitä pitkin kulkee myös suurin osa, 90 prosenttia koko Suomen tavaraliikenteen tonneista sekä henkilöliikenteestä.Lähde AKT Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen