21.7.2023 Liikenne Talous ei toimi kuoppaisilla teillä – maanteiden kunto on jo turvallisuuskysymys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n mielestä tieverkon korjausvelan kasvu pitää pysäyttää. Ammattikuljettajat kokevat maanteiden huonon kunnon joka päivä. Ammattikuljettajat kokevat teiden huonon kunnon joka päivä. Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n näkemys on, että tieverkko pitää saada kuntoon ja tieverkoston kasvava korjausvelka täytyy pysäyttää.– Tiet alkavat olla jo vaarallisen huonossa kunnossa. Tästä tulee ammattikuljettajilta viestiä tien päältä, sanoo AKT:n sopimustoimitsija Vesa Lackman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaanteiden kunto huononee huolestuttavastiMaanteiden kunto on huonontunut huolestuttavalla vauhdilla. Korjausvelka tarkoittaa sitä, että teitä korjataan koko ajan vähemmän suhteessa siihen, mitä vauhtia niiden kunto rapistuu. AKT:n mukaan tämä velka vain kasvaa koko ajan.Keväällä 2023 Liikenne ja viestintävirasto Traficom kertoi, että teiden korjausvelka on 1,65 miljardia euroa. Päällystetyistä teistä huonokuntoisia on noin 14 prosenttia, kilometreissä 7 900. Sorateistä huonokuntoisia on 10 prosenttia eli noin 2 800 kilometriä. AKT:n mukaan huonokuntoiset tiet ovat iso turvallisuusriski.AKT katsoo, että tieverkon korjaamista pitää kohdentaa. Ensisijaisia asioita tieverkon korjaamisen kohdentamisessa ovat AKT:n mielestä elinkeinoelämän toimintaedellytykset, työmatkaliikenne ja liikenneturvallisuus. Myös alempitasoiseen tieverkkoon pitää olla varaa tehdä parannuksia, niitäkään ei saa laskea rapistumaan enemmän.Raskaan liikenteen kasvanut massa kuluttaa enemmänMyös päivittäin teillä liikkuvan raskaan liikenteen kaluston mitat sekä massat ovat kasvaneet. Tää puolestaan kuluttaa teitä entistä enemmän.Myös 34,5 metriä pitkät ja koko ajan entistä enemmän liikenteessä yleistyvät HCT-yhdistelmäajoneuvot tarvitsevat suuremmat taukopaikat pysähtyäkseen. Kun paikkoja ei ole, se tarkoittaa kuljettajille isompaa haastetta löytää paikka missä pysähtyä. AKT:n mukaan Suomeen tarvitaankin valtakunnallinen raskaan liikenteen taukopaikka- ja siirtokuormausalueverkko. Tällaisen verkoston kehittäminen on AKT:n mukaan saatava liikkeelle.Suomen uuden hallituksen laatima hallitusohjelma pistää isoja panoksia raiteisiin. Raiteet eivät kuitenkaan korvaa maantieverkkoa, joka on ainoa todellinen vaihtoehto liikkumiseen harvaan asutuilla alueilla. Teitä pitkin kulkee myös suurin osa, 90 prosenttia koko Suomen tavaraliikenteen tonneista sekä henkilöliikenteestä.Lähde AKT Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?