17.8.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – ajo-ominaisuuksissa yhä toivomisen varaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajettavuuden ja ohjauksen arvostelu ei käy teknisesti mittaamalla. Arvostelu perustuu pitkälti koeajajan kokemukseen ja arviointikykyihin erilaisissa ajotilanteissa. Tunnoton, tahmea, huonosti keskittävä, teennäisen jäykkä tai ylikevyt ohjaus heikentää tuntumaa tiehen. Huono ohjaus pilaa ajonautinnon, suuntavakauden ja hallittavuuden etenkin liukkaalla ja äkkitilanteissa. Autoissa on eroja. Esimerkiksi Volkswagenin autojen ajettavuudessa painottuvat luotettavuus ja hyväntahtoisuus: hallittavuus on mahdollisimman varmaa ja yllätyksetöntä eri ajotilanteissa, koska auton käyttäjäkunta on hyvin laaja. Monella muulla merkillä kuten japanilaisilla ja etelä-korealaisilla on ajo-ominaisuuksien ja ohjauksen suhteen puutteita, vaikka useimmilla kaukoidän valmistajilla on tuotekehitystä Euroopassa, jossa tehtaan koeajajat voivat verrata autojaan eurooppalaisiin kilpailijoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haastava sähköinen tehostus Entistä painavammat autot ja leveämmät renkaat tekivät ohjaustehostimen tarpeelliseksi, jotta ohjaus ei olisi liian jäykkä pysäköitäessä ja hitaassa ajossa. Hydraulisen ohjaustehostimen ongelmana oli lisääntynyt kulutus, koska öljypumppu toimii kaiken aikaa, vaikkei tehostusta tarvita suuremmissa nopeuksissa. Autoissa on 2000-luvulta alkaen siirrytty kustannus- ja energiansäästösyistä sähköiseen ohjaustehostimeen, joka kuluttaa energiaa vain tehostusta tarvittaessa. Etenkin Ford ja Peugeot ovat onnistuneet tekemään tarkkoja ja tunnokkaita ohjauksia. Aluksi sähköisesti tehostetut ohjausjärjestelmät heikensivät ohjaustuntumaa etenkin pikkuautoissa. Joidenkin pikkuautojen ohjaus oli kamala. Esimerkiksi Opel Corsan (1.3 diesel vm. 2007) ohjaus muljahteli ikävästi. Ohjauspyörän kääntökulman mukaan vaihteleva ohjausvoima heikensi ajamisen tarkkuutta, eikä muutoin hyvä alusta päässyt oikeuksiinsa. Ero oli suuri, vaikka kelvolliseen Opel Astraan verrattuna. Joissakin Kian malleissa ohjauksen jäykkyyden kolme asetusta eivät auta: ne vain säätävät teennäisen jäykkyyden määrää. Pienempien Hyundai-mallien (ix20 vm. 2011) ohjauksessa on outoa tahmeutta ja jäykkyyttä. Heikko keskitys on työläs Monien japanilaisten ja eteläkorealaisten automallien ongelmana on heikko keskitys. Loivan kaarteen jälkeen suoralla auto jää tahattomasti kaartamaan, ellei kuski tee korjausliikettä. Leveimpiä rengaskokoja käytettäessä tien urat voivat aiheuttaa vetelyä. Auto saattaa vaellella omin päin ja kuskin hetkellinen herpaantuminen voi viedä auton pois ajokaistaltaan. Myös esimerkiksi Fiat, Peugeot, Citroën ja Opel ovat pienemmissä malleissa ottaneet takapakkia sähkötoimisen ohjaustehostuksen vuoksi. Ajettavuus on myös mekaniikkaa Tarkka ja tunnokas ohjaus vaatii onnistumista alustarakenteissa: pyöräntuenta, tukivarsien helat, jousitusjäykkyys ja iskunvaimennus sekä rengaskoko tulee sovittaa huolella yhteen. Yleisesti ottaen eurooppalaiset hallitsevat alustan niksit paremmin kuin kaukoidän merkit. Hyvinä esimerkkeinä tarkka ja nautittava Ford Fiesta ja tasapainoiset Volkswagen-konsernin pikkuautot (Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Škoda Fabia ja Audi A1). Valinnanvaraa alustan suhteen voi olla jopa pikkuautoissa: esimerkiksi Škoda Fabiaan saa vakioalustan vaihtoehtona madalletun urheilualustan tai jämerämmän huonon tien alustan korkeammalla maavaralla. Isoihin autoihin on saksalaisilla premium-merkeillä tarjolla vakiomaavara tai jopa ilmajousitus, mersuun jo ison keskiluokan C-sarjasta alkaen. Citroën C5:n saa joko kaasunestejousituksella tai rautajousilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnokkuutta, kiitos! Tunnokas ohjaus on tärkeä ominaisuus – ja huono ohjaus pilaa ajonautinnon. Tahmea, tönkkö tai muljahteleva ohjaus on epämukava, eikä kuski saa tolkullista palautetta tienpinnasta ja pidon muutoksista. Tunnoton ohjaus on pahimmillaan kaistanvaihdoissa ja ohituksissa uraisella tiellä talvella – yllättävistä väistötarpeista puhumattakaan. Raikas ja keskittävä Kiitettävä ohjaustuntuma on raikas, keskittää hyvin ja tehostus annostelee voimaa sopivasti. Esimerkiksi Ford Fiesta -pikkuautosta alkaen Fordin ohjaukset ovat olleet mainioita. Myös Volkswagen-konserni (Audi, Seat, Škoda ja VW) on onnistunut tekemään tarkan ja tunnokkaan ohjauksen aina pikkuluokasta ylöspäin. Japanilaisilla ja korealaisilla riittää yhä tekemistä, etenkin pienemmissä malleissa. Ajettavuus on turvallisuutta Tasapainoinen ja varma ajettavuus ovat ennakoivaa ajoturvallisuutta. Hyvän auton vakaata kulkua eivät hetkauta edes raskas kuorma, tien urat, kallistukset tai sivutuulet. Hyvän auton käsiteltävyys on helppoa myös kaarteissa. Ajonvakautus tulee jouheasti tarvittaessa apuun ajovirheissä tai ääritilanteissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehno ajettavuus vaarantaa Hutiloidusti suunnitellun auton ajokäytös on epämääräistä. Auto voi olla herkkä kuormituksen muutoksille ja pienikin ajovirhe liukkaalla tiellä voi aiheuttaa sivuluisuun. Myös etuveto- ja nelivetomallit voivat joutua sivuluisuun ajovirheen, huonon alustan tai kehnojen renkaiden vuoksi. Ajonvakautusjärjestelmä (ESC) estää sivuluisuja eli yliohjautuvuutta sekä puskemista eli aliohjautuvuutta vähentämällä moottorin tehoa tai lisäksi jarruttamalla oikea-aikaisesti yksittäisiä pyöriä. Liukkaalla ESC:n merkitys korostuu. Mukaan takamatkalta Ensimmäinen japanilainen perheauto, joka ylsi ajettavuudessa silloisten eurooppalaisten tasolle, oli vuonna 1990 esitelty Nissan Primera. Valitettavasti Primeran seuraavat mallit taantuivat kilpailijoiden kehittyessä. Toinen japanilainen perheauto, joka sai tunnustusta ajettavuudestaan, oli vuonna 2002 esitelty Mazda 6. Se voitti vertailutestejä. Seuraavat Mazda 6 -sukupolvet eivät yltäneet edeltäjänsä tasolle. Sähkötoimiseen ohjaustehostimeen siirtyminen heikensi Mazda 6:n ohjaustuntumaa. Korealaisten autojen ajettavuus on kehittynyt japanilaisia nopeammin, mutta ihan huipulle ne eivät ole vielä yltäneet. Ohjaustuntuma on etäinen ja joskus ominaisuudet heikkenevät kuormattuna. Esimerkiksi erittäin tilavan Kia Vengan (vm. 2010) ajettavuus ja mukavuus romahtavat raskaalla kuormalla. Neljän henkilön ja 70 kilon tavarakuormalla Vengan takapää hytkyttää isoissa heitoissa. Japanistakin tulee ajettavuudeltaan kiitettäviä autoja. Esimerkiksi Mitsubishi Lancer Evon ohjaus on esimerkillinen. Valitettavasti japanilaiset eivät satsaa ajettavuuteen läpi koko malliston. Useimmat japanilaiset perusperheautot ovat edelleen tylsähköjä ajettavia – myönteisenä poikkeuksena Mazda CX-3. Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti: Timo Turkula Kuva: Lauri Ahtiainen Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 4/2016 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 25.6.2024 Uutinen Tienpiennarten niittotyöt parantavat liikenneturvallisuutta – ehkäisevät myös vieraslajien leviämistä 18.6.2024 Autoilu Yksi vuoden ruuhkaisimmista päivistä liikenteessä on pian – näillä vinkeillä juhannuksena liikkeelle 4.6.2024 Liikenne Pystytkö keskittymään ajamiseen? – Drive-In-laboratorio paljastaa autojen multimedialaitteiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen 31.5.2024 Uutinen 1.6. liikennevakuutus muuttuu – muista 25/25-sääntö! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan