17.8.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – ajo-ominaisuuksissa yhä toivomisen varaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajettavuuden ja ohjauksen arvostelu ei käy teknisesti mittaamalla. Arvostelu perustuu pitkälti koeajajan kokemukseen ja arviointikykyihin erilaisissa ajotilanteissa. Tunnoton, tahmea, huonosti keskittävä, teennäisen jäykkä tai ylikevyt ohjaus heikentää tuntumaa tiehen.Huono ohjaus pilaa ajonautinnon, suuntavakauden ja hallittavuuden etenkin liukkaalla ja äkkitilanteissa.Autoissa on eroja. Esimerkiksi Volkswagenin autojen ajettavuudessa painottuvat luotettavuus ja hyväntahtoisuus: hallittavuus on mahdollisimman varmaa ja yllätyksetöntä eri ajotilanteissa, koska auton käyttäjäkunta on hyvin laaja.Monella muulla merkillä kuten japanilaisilla ja etelä-korealaisilla on ajo-ominaisuuksien ja ohjauksen suhteen puutteita, vaikka useimmilla kaukoidän valmistajilla on tuotekehitystä Euroopassa, jossa tehtaan koeajajat voivat verrata autojaan eurooppalaisiin kilpailijoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaastava sähköinen tehostusEntistä painavammat autot ja leveämmät renkaat tekivät ohjaustehostimen tarpeelliseksi, jotta ohjaus ei olisi liian jäykkä pysäköitäessä ja hitaassa ajossa.Hydraulisen ohjaustehostimen ongelmana oli lisääntynyt kulutus, koska öljypumppu toimii kaiken aikaa, vaikkei tehostusta tarvita suuremmissa nopeuksissa. Autoissa on 2000-luvulta alkaen siirrytty kustannus- ja energiansäästösyistä sähköiseen ohjaustehostimeen, joka kuluttaa energiaa vain tehostusta tarvittaessa.Etenkin Ford ja Peugeot ovat onnistuneet tekemään tarkkoja ja tunnokkaita ohjauksia. Aluksi sähköisesti tehostetut ohjausjärjestelmät heikensivät ohjaustuntumaa etenkin pikkuautoissa. Joidenkin pikkuautojen ohjaus oli kamala.Esimerkiksi Opel Corsan (1.3 diesel vm. 2007) ohjaus muljahteli ikävästi. Ohjauspyörän kääntökulman mukaan vaihteleva ohjausvoima heikensi ajamisen tarkkuutta, eikä muutoin hyvä alusta päässyt oikeuksiinsa. Ero oli suuri, vaikka kelvolliseen Opel Astraan verrattuna.Joissakin Kian malleissa ohjauksen jäykkyyden kolme asetusta eivät auta: ne vain säätävät teennäisen jäykkyyden määrää. Pienempien Hyundai-mallien (ix20 vm. 2011) ohjauksessa on outoa tahmeutta ja jäykkyyttä.Heikko keskitys on työläsMonien japanilaisten ja eteläkorealaisten automallien ongelmana on heikko keskitys. Loivan kaarteen jälkeen suoralla auto jää tahattomasti kaartamaan, ellei kuski tee korjausliikettä. Leveimpiä rengaskokoja käytettäessä tien urat voivat aiheuttaa vetelyä. Auto saattaa vaellella omin päin ja kuskin hetkellinen herpaantuminen voi viedä auton pois ajokaistaltaan.Myös esimerkiksi Fiat, Peugeot, Citroën ja Opel ovat pienemmissä malleissa ottaneet takapakkia sähkötoimisen ohjaustehostuksen vuoksi.Ajettavuus on myös mekaniikkaaTarkka ja tunnokas ohjaus vaatii onnistumista alustarakenteissa: pyöräntuenta, tukivarsien helat, jousitusjäykkyys ja iskunvaimennus sekä rengaskoko tulee sovittaa huolella yhteen. Yleisesti ottaen eurooppalaiset hallitsevat alustan niksit paremmin kuin kaukoidän merkit. Hyvinä esimerkkeinä tarkka ja nautittava Ford Fiesta ja tasapainoiset Volkswagen-konsernin pikkuautot (Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Škoda Fabia ja Audi A1).Valinnanvaraa alustan suhteen voi olla jopa pikkuautoissa: esimerkiksi Škoda Fabiaan saa vakioalustan vaihtoehtona madalletun urheilualustan tai jämerämmän huonon tien alustan korkeammalla maavaralla.Isoihin autoihin on saksalaisilla premium-merkeillä tarjolla vakiomaavara tai jopa ilmajousitus, mersuun jo ison keskiluokan C-sarjasta alkaen. Citroën C5:n saa joko kaasunestejousituksella tai rautajousilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnokkuutta, kiitos!Tunnokas ohjaus on tärkeä ominaisuus – ja huono ohjaus pilaa ajonautinnon.Tahmea, tönkkö tai muljahteleva ohjaus on epämukava, eikä kuski saa tolkullista palautetta tienpinnasta ja pidon muutoksista. Tunnoton ohjaus on pahimmillaan kaistanvaihdoissa ja ohituksissa uraisella tiellä talvella – yllättävistä väistötarpeista puhumattakaan.Raikas ja keskittäväKiitettävä ohjaustuntuma on raikas, keskittää hyvin ja tehostus annostelee voimaa sopivasti.Esimerkiksi Ford Fiesta -pikkuautosta alkaen Fordin ohjaukset ovat olleet mainioita. Myös Volkswagen-konserni (Audi, Seat, Škoda ja VW) on onnistunut tekemään tarkan ja tunnokkaan ohjauksen aina pikkuluokasta ylöspäin. Japanilaisilla ja korealaisilla riittää yhä tekemistä, etenkin pienemmissä malleissa.Ajettavuus on turvallisuuttaTasapainoinen ja varma ajettavuus ovat ennakoivaa ajoturvallisuutta. Hyvän auton vakaata kulkua eivät hetkauta edes raskas kuorma, tien urat, kallistukset tai sivutuulet. Hyvän auton käsiteltävyys on helppoa myös kaarteissa. Ajonvakautus tulee jouheasti tarvittaessa apuun ajovirheissä tai ääritilanteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehno ajettavuus vaarantaaHutiloidusti suunnitellun auton ajokäytös on epämääräistä. Auto voi olla herkkä kuormituksen muutoksille ja pienikin ajovirhe liukkaalla tiellä voi aiheuttaa sivuluisuun. Myös etuveto- ja nelivetomallit voivat joutua sivuluisuun ajovirheen, huonon alustan tai kehnojen renkaiden vuoksi.Ajonvakautusjärjestelmä (ESC) estää sivuluisuja eli yliohjautuvuutta sekä puskemista eli aliohjautuvuutta vähentämällä moottorin tehoa tai lisäksi jarruttamalla oikea-aikaisesti yksittäisiä pyöriä. Liukkaalla ESC:n merkitys korostuu.Mukaan takamatkaltaEnsimmäinen japanilainen perheauto, joka ylsi ajettavuudessa silloisten eurooppalaisten tasolle, oli vuonna 1990 esitelty Nissan Primera. Valitettavasti Primeran seuraavat mallit taantuivat kilpailijoiden kehittyessä.Toinen japanilainen perheauto, joka sai tunnustusta ajettavuudestaan, oli vuonna 2002 esitelty Mazda 6. Se voitti vertailutestejä. Seuraavat Mazda 6 -sukupolvet eivät yltäneet edeltäjänsä tasolle. Sähkötoimiseen ohjaustehostimeen siirtyminen heikensi Mazda 6:n ohjaustuntumaa.Korealaisten autojen ajettavuus on kehittynyt japanilaisia nopeammin, mutta ihan huipulle ne eivät ole vielä yltäneet. Ohjaustuntuma on etäinen ja joskus ominaisuudet heikkenevät kuormattuna. Esimerkiksi erittäin tilavan Kia Vengan (vm. 2010) ajettavuus ja mukavuus romahtavat raskaalla kuormalla. Neljän henkilön ja 70 kilon tavarakuormalla Vengan takapää hytkyttää isoissa heitoissa.Japanistakin tulee ajettavuudeltaan kiitettäviä autoja. Esimerkiksi Mitsubishi Lancer Evon ohjaus on esimerkillinen. Valitettavasti japanilaiset eivät satsaa ajettavuuteen läpi koko malliston. Useimmat japanilaiset perusperheautot ovat edelleen tylsähköjä ajettavia – myönteisenä poikkeuksena Mazda CX-3. Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti: Timo Turkula Kuva: Lauri AhtiainenArtikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 4/2016Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen