8.6.2017

Tarkastaja Turkula – autot yhä muhkeampia

Tarkastaja Turkula

Autot kasvavat ja tulevat entistä kömpelömmiksi.

Henkilöautojen kasvanut koko tuntuu arjessa: pysäköintiruudut ovat käyneet ahtaiksi. Muhkeat nykyautot ovat kasvaneet parissa vuosikymmenessä yhden kokoluokan isommiksi.

Vuonna 1970 henkilöautojen keskileveys oli 1,57 metriä ja -pituus 4,04 metriä. Otos vuoden 1990 suosikkimalleista kertoo vastaaviksi mitoiksi 1,68 ja 4,27 metriä ja otos vuoden 2012 suosikeista 1,81 ja 4,63 metriä.

Vuoden 2012 automallit ovat keskimäärin 13 senttiä leveämpiä ja 36 senttiä pidempiä kuin vastaavat keskiluokan mallit vuonna 1990. Myös katumaasturien yleistyminen tuo lisää leveyttä.

Tarkastaja Turkula

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhä muhkeampia ulkomittoja

Parissa vuosikymmenessä autojen ulkomitat ovat kasvaneet vähintään yhden kokoluokan verran, jopa ylikin. Esimerkiksi nykyinen Opel Corsa -pikkuauto on isompi kuin vuoden 1990 Opel Astra-viistoperä, ja uusi Volkswagen Polo on isompi kuin vuoden 1990 VW Golf II.

Opel Insignia -farmari on hujahtanut yli 4,9 metriseksi, isojen autojen kokoiseksi. Uuden Mazda6:n sedanin kokonaispituus on hulppea 4,845 metriä. Muhkeista ulkomitoistaan huolimatta Opel Insignia -farmari ja sedan-Mazda6 eivät kuulu ison keskiluokan tilavimpiin.

Tukalaa pysäköitävyyttä

Keskikokoisen nykyauton leveys on yli 1,8 metriä ilman sivupeilejä. Isot autot ja isot katumaasturit ovat jo lähes kaksi metriä leveitä, peilien kanssa ronskisti enemmän. Nykyisten rakennusnormien mukainen 2,5 x 5 metrin kokoinen parkkiruutu ahdistaa pysäköijää, vanhoista ahtaammista ruuduista puhumattakaan.

Ilmeisenä vaarana on kolhualttius: viikkailu pylväiden väleissä parkkihalleissa on hankalaa. Muhkean auton ovia ei saa kunnolla auki. Etenkin kaksi- ja kolmioviset ovat hankalia: sisään- ja uloskäynnistä tulee äheltämistä ja siinä helposti tuhraa takinliepeet likaisiksi.

Tarkastaja Turkula

Tarkista, mahtuuko auto talliin!

Autoa ostettaessa on hyvä koeajaa, että auto mahtuu asunnon ja työpaikan parkkiruutuihin.

Vanhojen talojen parkkipaikka tai autotalli voi olla nykyautoille liian ahdas.

Harmi kyllä autotallimitat, maavara ja kääntöympyrä usein uupuvat autojen teknisistä tiedoista.

Ilahduttava poikkeus on Volkswagen, jonka maahantuojan nettisivuilta löytyvät tarkat autotallimitat, korkeus konepelti ja takaluukku avattuna, leveys ovet avattuna sekä pituus vetokoukun kanssa.

Mitoitusohje vuodelta 2010 kertoo, että pysäköintialueiden ja autohallien pysäköintiruudun suosituspituus on 5 metriä ja leveys 2,5 metriä, seinän vieressä 2,7 metriä. Esimerkiksi ostoskeskusten lyhytaikaisten pysäköintipaikkojen leveydeksi suositellaan 2,7 metriä, seinän vieressä 3,0 metriä.

Liikkumisesteisille tarkoitetun autopaikan leveydeksi suositellaan vähintään 3,6 metriä.

Tarkastaja Turkula

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulottumia on vaikea arvioida

Uusien kauppakeskusten ja asuntojen parkkihallien ruudut täyttävät minimivaatimukset. Pistokoe kauppakeskusten ja taloyhtiöiden parkkihalleissa osoittaa, että samassa hallissa voi olla hyvinkin erikokoisia parkkiruutuja.

Nykyautojen sulavalinjaiset pyöreät muodot ja paksut sivupilarit ovat omiaan vaikeuttamaan pysäköintiä. Luiskan keulan ulottumaa on vaikea arvioida ja näkyvyys takaviistoon on monissa nykyautoissa surkea viistojen ja massiivisten takapilarien katveen vuoksi.

Pieni kääntöympyrä eli ketterä kääntyvyys helpottaa pysäköintiä, kankeasti kääntyvä auto ärsyttää jokaisen pysäköinnin yhteydessä!

Tarkastaja Turkula

Entistä huonompi kuljetuksen hyötysuhde

Sisä- ja tavaratilat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa kuin ulkomitat. Tilojen kasvu mallimuutosten yhteydessä on yleensä niukkaa, olemattomasta muutamaan senttiin.

Entistä näyttävämpi ja virtaviivaisempi muoto saattaa jopa syödä pääntiloja etenkin takapenkillä.

Ilahduttava poikkeuskin löytyy: Škoda tarjoaa useimmissa mallisarjoissa kilpailijoihin verrattuna todella avarat sisä- ja tavaratilat kohtuullisissa ulkomitoissa. Myös Honda Jazz ja Civic ovat oivallisia esimerkkejä muuntuvista tilaratkaisuista.

Joskus ulkomittojen kasvu on osattu hyödyntää kunnolla, kuten Peugeot 308 SW, Honda Civic- ja Toyota Auris -farmareissa, joissa on poikkeuksellisen suuri tavaratila.

Yli 400 koeajon kokemuksella!

Tarkastaja Turkula

Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta.

Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana.

Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan.

timo.turkula(äet)kolumbus.fi

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin kuva-arkisto

Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 2/2016

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat