8.6.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – autot yhä muhkeampia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autot kasvavat ja tulevat entistä kömpelömmiksi. Henkilöautojen kasvanut koko tuntuu arjessa: pysäköintiruudut ovat käyneet ahtaiksi. Muhkeat nykyautot ovat kasvaneet parissa vuosikymmenessä yhden kokoluokan isommiksi.Vuonna 1970 henkilöautojen keskileveys oli 1,57 metriä ja -pituus 4,04 metriä. Otos vuoden 1990 suosikkimalleista kertoo vastaaviksi mitoiksi 1,68 ja 4,27 metriä ja otos vuoden 2012 suosikeista 1,81 ja 4,63 metriä.Vuoden 2012 automallit ovat keskimäärin 13 senttiä leveämpiä ja 36 senttiä pidempiä kuin vastaavat keskiluokan mallit vuonna 1990. Myös katumaasturien yleistyminen tuo lisää leveyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhä muhkeampia ulkomittojaParissa vuosikymmenessä autojen ulkomitat ovat kasvaneet vähintään yhden kokoluokan verran, jopa ylikin. Esimerkiksi nykyinen Opel Corsa -pikkuauto on isompi kuin vuoden 1990 Opel Astra-viistoperä, ja uusi Volkswagen Polo on isompi kuin vuoden 1990 VW Golf II.Opel Insignia -farmari on hujahtanut yli 4,9 metriseksi, isojen autojen kokoiseksi. Uuden Mazda6:n sedanin kokonaispituus on hulppea 4,845 metriä. Muhkeista ulkomitoistaan huolimatta Opel Insignia -farmari ja sedan-Mazda6 eivät kuulu ison keskiluokan tilavimpiin.Tukalaa pysäköitävyyttäKeskikokoisen nykyauton leveys on yli 1,8 metriä ilman sivupeilejä. Isot autot ja isot katumaasturit ovat jo lähes kaksi metriä leveitä, peilien kanssa ronskisti enemmän. Nykyisten rakennusnormien mukainen 2,5 x 5 metrin kokoinen parkkiruutu ahdistaa pysäköijää, vanhoista ahtaammista ruuduista puhumattakaan.Ilmeisenä vaarana on kolhualttius: viikkailu pylväiden väleissä parkkihalleissa on hankalaa. Muhkean auton ovia ei saa kunnolla auki. Etenkin kaksi- ja kolmioviset ovat hankalia: sisään- ja uloskäynnistä tulee äheltämistä ja siinä helposti tuhraa takinliepeet likaisiksi.Tarkista, mahtuuko auto talliin!Autoa ostettaessa on hyvä koeajaa, että auto mahtuu asunnon ja työpaikan parkkiruutuihin.Vanhojen talojen parkkipaikka tai autotalli voi olla nykyautoille liian ahdas.Harmi kyllä autotallimitat, maavara ja kääntöympyrä usein uupuvat autojen teknisistä tiedoista.Ilahduttava poikkeus on Volkswagen, jonka maahantuojan nettisivuilta löytyvät tarkat autotallimitat, korkeus konepelti ja takaluukku avattuna, leveys ovet avattuna sekä pituus vetokoukun kanssa.Mitoitusohje vuodelta 2010 kertoo, että pysäköintialueiden ja autohallien pysäköintiruudun suosituspituus on 5 metriä ja leveys 2,5 metriä, seinän vieressä 2,7 metriä. Esimerkiksi ostoskeskusten lyhytaikaisten pysäköintipaikkojen leveydeksi suositellaan 2,7 metriä, seinän vieressä 3,0 metriä.Liikkumisesteisille tarkoitetun autopaikan leveydeksi suositellaan vähintään 3,6 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlottumia on vaikea arvioidaUusien kauppakeskusten ja asuntojen parkkihallien ruudut täyttävät minimivaatimukset. Pistokoe kauppakeskusten ja taloyhtiöiden parkkihalleissa osoittaa, että samassa hallissa voi olla hyvinkin erikokoisia parkkiruutuja.Nykyautojen sulavalinjaiset pyöreät muodot ja paksut sivupilarit ovat omiaan vaikeuttamaan pysäköintiä. Luiskan keulan ulottumaa on vaikea arvioida ja näkyvyys takaviistoon on monissa nykyautoissa surkea viistojen ja massiivisten takapilarien katveen vuoksi.Pieni kääntöympyrä eli ketterä kääntyvyys helpottaa pysäköintiä, kankeasti kääntyvä auto ärsyttää jokaisen pysäköinnin yhteydessä!Entistä huonompi kuljetuksen hyötysuhdeSisä- ja tavaratilat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa kuin ulkomitat. Tilojen kasvu mallimuutosten yhteydessä on yleensä niukkaa, olemattomasta muutamaan senttiin.Entistä näyttävämpi ja virtaviivaisempi muoto saattaa jopa syödä pääntiloja etenkin takapenkillä.Ilahduttava poikkeuskin löytyy: Škoda tarjoaa useimmissa mallisarjoissa kilpailijoihin verrattuna todella avarat sisä- ja tavaratilat kohtuullisissa ulkomitoissa. Myös Honda Jazz ja Civic ovat oivallisia esimerkkejä muuntuvista tilaratkaisuista.Joskus ulkomittojen kasvu on osattu hyödyntää kunnolla, kuten Peugeot 308 SW, Honda Civic- ja Toyota Auris -farmareissa, joissa on poikkeuksellisen suuri tavaratila. Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin kuva-arkistoArtikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 2/2016Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous