13.7.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – sisätilat eivät kasva auton ulkomittojen tahdissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sutjakat muodot miellyttävät silmää, mutta syövät tilaa matkustamosta. Nykyautot ovat muotoilultaan aiempaa sutjakampia ja muhkeampia. Tyylikäs ulkonäkö miellyttää silmää ja on lähes elintärkeä myyntivaltti. Virtaviivainen muotoilu vähentää ilmanvastusta, mutta etu hukkaantuu, sillä autot ovat entistä leveämpiä ja korkeampia. Sisä- ja tavaratilat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa kuin ulkomitat. Tilojen kasvu mallinmuutosten yhteydessä on yleensä niukkaa, olemattomasta muutamaan senttiin. Valmistajat hehkuttavat esimerkiksi jalkatilojen kasvua merkittäväksi, vaikka vertailumittaus edeltäjään osoittaa muutokseksi sentin kaksi. Joskus uutuus voi olla jopa edeltäjäänsä ahtaampi, etenkin pääntilojen osalta. Koko voi olla hyödyksi kolarissa, sillä muhkeaan koriin saadaan laajemmat törmäysenergiaa sitovat kokoonpuristumisvyöhykkeet kuin pieneen koriin. Huolellisella suunnittelulla ja runsaalla turvavarustelulla kompaktinkin kokoiseen koriin saadaan haluttaessa mainiot turvaominaisuudet, hyvänä esimerkkinä uusi Volvo V40. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehnot säädöt kuljettajan istuimessa Etuistuimen istuinosa on monissa automalleissa turhan lyhyt ja korkeuden säätövara ylöspäin on niukka. Korkeussäätö nostaa yleensä enemmän istuimen takareunaa kuin etureunaa. Siksi istuma-asento muuttuu kiikkeräksi ja reisituki jää vajaaksi. Istuma-asento ja olematon tuki väsyttävät pitemmässä ajossa. Kallistuksen säätö räätälöisi istuimen haluttuun kulmaan, ja se kohentaisi reisitukea ja ajoasentoa. Jos lompakko kestää, kannattaa lisävarustelistalta ruksia autoonsa mukavuus- tai urheiluistuimet. Erillinen istuinosan pituuden säätö, tuo reisitukiratkaisun erikokoisille kuskeille. Hyvänä esimerkkinä ovat BMW:n urheiluistuimet. Portaallinen säätö on usein harvavälinen Selkänojan kallistuksen säätö on monissa autossa yhä ratkaistu vanhanaikaisesti portaallisena. Sopivin selkänojan kulma jää usein säätöpykälien väliin. Ajon aikana kallistusta ei kannata säätää, sillä selkänoja voi retkahtaa holtittomasti. Portaaton selkänojan säätö on tarkempi ja turvallisempi. Monipuoliset sähkötoimiset säädöt löytyvät yleensä vakiona vain kalliimman luokan autoista. Ajoasentoa parantava ohjauspyörän etäisyyden säätö puuttuu edelleen monista halpamalleista. Onneksi sentään ratin korkeuden säätö on nykyään vakiona lähes kaikissa uusissa malleissa. Matto liukuu polkimien alle Irtomattojen kiinnikkeet ovat usein luvattoman heppoiset. Matto voi liukua poljinten alle, mikä voi vaikeuttaa ajamista ja aiheuttaa riskejä. Joissakin malleissa heppoiset maton kiinnikkeet irtoilevat mattoa puhdistettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matalalta hankala könytä ulos Moneen autoon on hankala istuutua ja vaikea punnertaa pois. Istuimet ovat matalalla, etenkin takana. Turvallisuuden vuoksi korkeat ja leveät kynnykset sekä massiiviset keskipilarit pienentävät oviaukon kokoa ja vaikeuttavat autoon ja autosta käymistä. Keskipaikalle pääsy vaatii voimistelua. Korkea keskitunneli ja taaksepäin ulottuva keskikonsoli ovat tiellä. Herää kysymys, onko suunnittelija koskaan kömpinyt taakse keskipaikalle? Autoilijat äänestävät jaloillaan. Yhä useampi ostaa korkean katumaasturin, joista suurin osa myydään etuvetoisena, ei nelivetoisena. Korkeat tila-autot houkuttelevat, mutta maasturimaisten autojen tarjonta ja suosio ovat kasvaneet, eikä tälle kehitykselle voi povata laantumista, onhan ajokorttikansan keski-ikä nousussa. Matala takaistuin, niukka pääntila Monessa nykyautossa takapenkillä istutaan matalalla, mikä heikentää reisitukea. Takaistuin on tehty matalaksi, jotta virtaviivaiseen autoon saataisiin riittävästi pääntilaa. Takaistuinten mataluuden syynä voi myös olla kustannuksia säästävä tavaratilan laajentaminen: tila kasvaa kääntämällä selkänojat takaistuinten päälle. Matalasta takapenkistä huolimatta pääntila takana voi olla niukka yli 180-senttisille, etenkin keskipaikalla. Virtaviivainen coupémainen muotoilu rajoittaa pääntilaa takana myös monissa muissa korimalleissa. Nyky-sedanien, viistoperien ja jopa joidenkin katumaasturien kattolinja on muodikkaasti viisto – takatilojen kustannuksella. Esimerkkinä niukoista pääntiloista takana mainittakoon Mercedes-Benz CLA coupé. Kolmelle ahdas Monen isonkin nykyauton takaistuin on mukava vain kahdelle. Epämukava keskipaikka sopii vain tilapäiseen käyttöön. Keskellä on kitkuteltava epämukavasti ja kiikkerästi muhkuran päällä hartiat lysyssä ja pään hipoessa kattoa. Vesi ja lumi kastelevat istuimet Pieni, mutta yhtä kaikki ikävä piirre pyöreämuotoisissa nykyautoissa on se, ettei niiden katon reunoissa ole enää vesikouruja. Viisto oviaukko ja vesikourujen puute aiheuttavat sen, että sadevesi ja lumi hulahtavat istuimille ovia avattaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin kuva-arkisto Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 3/2016 Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta