19.11.2019 Liikenne Tarvitaanko autoa tulevaisuudessa, mistä energiaa? – Autoliiton juhlaseminaari tarjosi ajateltavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sadan vuoden aikana Autoliitto on kehittynyt herraklubista koko kansan etu-, palvelu- ja harrastusjärjestöksi ja auto luksustuotteesta arjen mahdollistajaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton edeltäjäjärjestö Suomen Automobiili Klubi perustettiin Hotelli Kämpissä Helsingissä 19.11.1919. Sata vuotta myöhemmin Autoliittoon kuuluu jo yli 126 000 jäsentä. Esimerkiksi enemmän kuin yhteenkään poliittiseen puolueeseen. Nyt tasavuosia juhlitaan Helsingissä seminaarin merkeissä. Edunvalvontatyölle on kenties enemmän tilausta kuin koskaan aiemmin. Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna toi juhlapuheessaan esiin, että autoilu Suomessa on tavallisille autoilijoille nykyisi halvempaa kuin koskaan. – Se on aika hyvä saavutus, jota Autoliitto on ollut edesauttamassa. Merilinna korosti juhlapuheessaan myös sitä, että liikenneturvallisuus on jo aika hyvällä tasolla, muta työsarkaa sen kohentamiseksi kuitenkin riittää tulevina vuosinakin. Merilinnasta on ensiarvoisen tärkeätä, että ihmisillä on tulevaisuudessakin vapaus valita kuinka he liikkuvat. – On hyvä mieltää, että tutkimusten mukaan liki 80 prosenttia suomalaisten liikkumista kilometreistä taitetaan henkilöautolla. Autolla on ja tulee oleman keskeinen sija liikumisessa. 36 miljoonaa kansainvälistä jäsentä Autoliiton 100-vuotisseminaarissa esiintynyt Kansainvälisen autoliitto FIA:n eurooppalaisia autoilijoita edustavan alue 1:n johtaja Thomas Møller Thomsen, on vakuuttunut siitä, että eri maiden autoliitoilla on tärkeä tehtävä kuluttajien eli liikkuvien kansalaisten etujen varmistamisessa. Møller Thomsenin mukaan järjestöillä on painoarvoa, onhan Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän 105 järjestössä yhteensä 36 miljoonaa jäsentä. Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa, jotka tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle. Harva autoilija tietää, mitä kaikkea dataa oma auto tallentaa ja välittää eteenpäin. Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja, matkojen pituuksia ja matkapuhelinten yhteystietoja. Muistiin jäävät myös muun muassa turvavyön esikiristimen toiminta, joka viittaa äkkijarrutuksiin, navigaattorin viimeisimmät kohdetiedot ja moottorin suurimmat käyntinopeudet. – Kuluttajilla tulisi olla oikeus päättää, kuka pääsee kiinni tähän tietoon. Mistä energiaa liikenteeseen? St1 Nordicin hallituksen puheenjohtaja Mika Anttosen juhlapuheen aiheena oli Mistä energiaa liikenteeseen? Anttonen linjasi heti aluksi, että liikenne on vain yksi osa globaalia energiajärjestelmää. Ja autoliikenne on vain yksi haitallisten päästöjen aiheuttajista. Anttosen mukaan maailman öljyriippuvuus ei vähene poliitikkojen tavoitteiden esiintuomisella saatikka moraaliposeerauksella – tarvitaan tekoja. Energiatarpeen taustalla on myös globaali väestönkasvu, joka vie kehitystä toiseen suuntaan. – Olemme tilanteessa, jossa esimerkiksi lentämisen ennustetaan kaksinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Anttonen pahoin pelkää, että energiasektorin isot muutokset vievät aikaa. – Kyllä fossiilisesta riippuvaisuudesta päästään eroon erilaisin uusin tekniikoin, mutta se vie aikaa sellaiset 50–70 vuotta. Onko kaupungissa tarvetta autolle? Helsingin yliopiston kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara pohdiskeli puheessaan sitä, onko kaupungissa tarvetta autolle. Helsingin seutu kasvaa niin, että se laajenee. Kaupunkirakenne tavallaan väljenee. – Suurin haaste on ottaa haltuun kaupunkien muutos hajaantuviksi metropoleiksi. Esimerkiksi Kampin keskustan saavutettavuus on hyvä. Puoli miljoonaa asukasta pääsee Kamppiin omalla autolla 25 minuutissa, joukkoliikenteellä 35 minuutissa. Se on Vaattovaarasta erinomainen tulos. Esimerkiksi Vantaan Jumbon kauppakeskukseen pääsee sama määrä ihmisiä omalla autolla varsin hyvin, mutta joukkoliikenteen avulla kehnosti. – On hämmentävä ajatus, että me kaikki pääkaupunkiseudulla asuvat pääsisimme metrolla töihin, se ei vain onnistu, Vaattovaara kiteyttää ja näyttää samalla juhlayleisölle kuvan, jossa on muista matkustajista tyhjä metrovaunu. Autoilun tuomiin ongelmiin kuten ruuhkiin, tilankäyttöön ja päästöihin on Vaattovaaran näkemyksen mukaan löydettävissä ratkaisuja. Auto pysyy poliittisessa keskiössäTulevaisuutta juhlayleisölle visioi Global Change ltd:n Patrick Dixon, joka on vakuuttanut siitä, että auto tulee olemaan poliittisessa keskiössä myös tulevaisuudessa.– Lentävät autotko ratkaisu ihmisten liikkumiseen lähitulevaisuudessa, eivät todellakaan! On hyvä mieltää, että Helsingin seudulla seitsemästä myydystä autosta kuusi on käytettyjä autoja. Muutokset vaikkapa sähköautoiluun tulevat olemaan paljon hitaampia kuin kuvittelemme.Kämpistä koko kansan liitoksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Satavuotiseen historiaan mahtuu vaiheita enemmän kuin koko illan elokuvaan. Marraskuussa 1919 perustettu Suomen Automobiili Klubi (AK) oli alun perin lähinnä Helsingin ruotsinkielisen yläluokan kerho ja autotkin pienen piirin eksoottinen harrastus. Autoilun pikkuhiljaa yleistyessä 1920-luvulla Suomeen perustettiin kaksi suomenkielistä autojärjestöä – Maaseudun Autoliitto vuonna 1926 ja Yleinen Autoliitto vuonna 1927. Toisen maailmansodan jälkeen siirryttiin askel kerrallaan klubitoiminnasta kohti etu- ja palvelujärjestöjä. Etujen ajamisen katsottiin vaativan joukkovoimaa ja yhteistyötä. Vuonna 1966 Maaseudun Autoliitto ja Yleinen Autoliitto yhdistyivät Suomen Autoliitoksi. Nykymuotoinen Autoliitto muodostui, kun AK ja Suomen Autoliitto yhdistivät voimansa vuonna 1972. Autoliiton ensimmäiseen sataan vuoteen on mahtunut niin alamäkiä kuin nousun kausia. Toiselle vuosisadalle lähdettäessä Autoliitto on vahvempi kuin koskaan aiemmin ja sillä on ennätysmäärä jäseniä – yli 126 000. Autoliitto on merkittävä edunvalvontajärjestö, jonka äänellä on painoarvoa päätöksiä tehtäessä. – Tänä päivänä useammalla suomalaisella kuin milloinkaan aiemmin on mahdollisuus omistaa auto ja käyttää sitä. Meidän tieverkostomme on laajempi ja liikenneturvallisuus paremmalla tasolla kuin ikinä ennen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa. Suomi on Euroopan harvimmin asuttu maa ja henkilöauton käyttö on meillä perustellumpaa kuin missään muualla Euroopassa. Ihmisten yksilöllinen liikkumistarve ei ole myöskään katoamassa. Teknologia ratkaisee ympäristötavoitteet ja päättäjien tehtävänä on mahdollistaa ajoneuvokannan uudistuminen sosiaalisesti kestävällä tavalla. – Autoilu on ison murroksen keskellä ja Autoliiton edunvalvontatyötä tarvitaan tänä päivänä enemmän kuin koskaan niin Suomessa kuin Euroopan unionissa, Nieminen toteaa. Teksti: Marko Jokela ja Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen Lähde: Autoliitto Sata vuotta yksissä kansissa Syntymäpäiviään juhliva Autoliitto on julkaissut satavuotishistorian ”Vuosisata vapaan liikkuvuuden puolesta”. Kovakantinen, 248-sivuinen kirja luo kattavan katsauksen Autoliiton sekä suomalaisen autoilun ja yhteiskunnan historiaan ylä- ja alamäkineen. Kirja on myynnissä Autoliiton kaupassa osoitteessa www.kauppa.autoliitto.fi sekä Autoliiton toimipisteissä. Kirjan hinta on 49 € (Autoliiton jäsenille 29 €). Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen