31.8.2022 Liikenne ”Täysin päätön päätös” – taksialaa närästää sähköautojen hankintatuen rajaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksiautot eivät kuulu uusien sähköautojen hankintatukien piriin, kuten yksityishenkilöt, jotka voivat edellytysten täyttyessä saada edukseen 2 000 euron hankintatuen. Taksiautot eivät kuulu uusien sähköautojen hankintatukien piriin, kuten yksityishenkilöt, jotka voivat edellytysten täyttyessä saada 2 000 euron hankintatuen edukseen ostettaessa omaan käyttöön korkeintaan 50 000 euroa maksava täyssähköauto.Taksialaa edustava Suomen Taksiliitto pitää rajausta outona ja vääränä. Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola ei säästele sanoja, kun kysyn, mitä taksialan edusjärjestö on mieltä rajauksesta.– Päätöshän on täysin päätön! Jos tavoitteena olisi vähentää päästöjä, tuki kannattaisi ehdottomasti kohdistaa sinne, missä sen vaikutus olisi suurin, Jaakola linjaa ja perustelee kantaa sillä, että taksiautolla ajetaan paljon: keskimäärin 80 000 kilometriä vuodessa.– Esimerkiksi Mercedes-Benz 200 E:n vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat 10 240 kiloa, ja tähän tukea ei saa. Tukea myönnetään Smartin vaihtamiseen, jonka ajosuorite on 7 000 kilometriä vuodessa ja hiilidioksidipäästöt 693 kiloa, Jaakola vertaa liki tuohtuneena.Jaakola ottaa esiin, että liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) perusteli eduskunnan lähetekeskustelussa taksien jättämistä hankintatuen ulkopuolelle taksien autoverohuojennuksella.– Perustelu on sikäli erikoinen, että ensinnäkään sähköautoista ei peritä autoveroa ja toisekseen taksien veroetu poistui tavallisilta takseilta kesäkuun lopulla tänä vuonna.Jaakola ottaa avukseen toisen vertauksen.– Jos hankintatuella haluttaisiin vähentää liikenteen päästöjä, tulisi taksiyrityksille tarjota sama tuki kuin putkifirmalle, sehän saa 6 000 euroa/ajoneuvo tukea, enintään viiden ajoneuvon hankintaan.Moottori kertoi vastikään otsikolla Sähkötaksit tulevat!, että intoa sähköautoihin taksitoiminnassa olisi, etenkin suurimmissa kaupungeissa. Investointihalukkuutta autokaluston kuitenkin rajoittaa se, ettei taksiala ole vielä toipunut koronaa edeltävälle tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKitkerä lausuntoTaksiliitto on antanut kitkerän lausunnon aiheesta eli luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta (VN/18327/2022)Taksiliiton lausunnossa todetaan, että ”Taksiyrittäjät eivät voi saada hankintatukea lain 2 luvun 3.1 §:n soveltamisalarajauksen johdosta, minkä vuoksi lainsäädäntö kohtelee taksiyrittäjiä eriarvoisesti, mutta ratkaisua voidaan pitää myös epäonnistuneena ilmastotavoitteet huomioiden.”Toive: hintaraja 70 000 euroonSamaisessa lausunnossa tuodaan esiin myös kaksi muutostoivetta, jossa ensinnäkin poistetaan taksialaa koskeva keskeisin virke (lain 2 luvun 3 §:n 1 momentin virke): ”Tukea ei kuitenkaan voida myöntää elinkeinoharjoittamista varten yksityiselle elinkeinonharjoittajalle rekisteröitävän ajoneuvon hankintaan.”Taksialan etujärjestö esittää myös, että lain 2 luvun 3 §:n 1 momentin hankittavan täyssähköauton hintarajaa 50 000 euroa korotetaan 70 000 euroon.Taksit jääneet ulkokehälleTaksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäisen arvioissa hankintatuen kattavuudesta on tuohtumusta.– Pidän tätä päätöstä aivan käsittämättömänä linjauksena. Taksiliikenne on jostain syystä jätetty useampaan kertaan muun ammattiliikenteen ulkopuolelle erilaisissa verotus- tai tukikysymyksissä.Pentikäinen nostaa esiin alalla ilmeisen yleisen kannan.– Keskeisintä olisi miettiä mikä on tavoite. Jos se on päästöjen vähentäminen, mikä minusta olisi toivottavaa, niin eikö hankintatukea kannattaisi kohdentaa siihen osaan autoista, jotka ajavat eniten kuten takseihin henkilöautopuolella.Pentikäinen juoksuttaa avukseen Tilastokeskuksen tiedot, joiden mukaan suomalaisten keskimääräinen ajosuorite on noin 14 000 kilometriä vuodessa, takseilla normaaliaikana noin 80 000 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähitaksi: ”Miksi takseja sorsitaan?”Lähitaksin vt. toimitusjohtaja Pasi Rokosa ei voi ymmärtää valtiovallan valitsemaa linjaa.– Miksi takseja, tärkeänä osana julkista liikennettämme, sorsitaan asiassa, vaikka takseille on asetettu tiukimmat ja ripeimmin toimeenpantavat ympäristövaatimukset? Autokanta vaihtuisi vielä nopeammin, pitkistä toimitusajoista huolimatta, jos taksi nostettaisiin vihdoin ja viimein tasavertaiseen asemaan hankintatukijärjestelmässä.– Tämä vääryys on korjattava pikimmiten, Rokosa linjaa.Cabonline Finland Oy toimii Suomessa pääkaupunkiseudulla ja Oulun alueella, kahdella eri tuotemerkillä, jotka ovat Kovanen ja FixuTaxi. Cabonline Finlandin operatiivinen johtaja Lasse Huttusen mukaan taksiautojen poissulkeminen sähköautojen hankintatukijärjestelmästä on ollut pettymys.– Kun tavoitteena on ollut liikenteen päästöjen vähentäminen, niin olisi ollut järkevintä kohdentaa tuki eniten päästöjä aiheuttaviin autoihin. Taksien vuosittaiset ajokilometrit ovat niin suuria, että taksiyrittäjille kohdennettu hankintatuki vähentäisi huomattavasti enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin kuluttajille suunnattu tuki. Tukieurojen panos/tuotos-tarkastelussa taksien jättäminen hankintatuen ulkopuolelle vaikuttaa järjettömältä ratkaisulta.Menevä: sivukulut merkittävämpiTaksiyhtiö Menevä Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Halminen suhteuttaa, että autokaluston hankinnan merkitys taksipalvelun kustannuksista on melko pieni.– Jos taksialan toimintakykyä halutaan parantaa, esimerkiksi palkan sivukulujen keventäminen olisi merkittävästi tärkeämpi. Toki ymmärrän, että muun muassa Taksiliitto ajaa vastaavia tukia takseillekin, kun muulle autojen hankkijoille, Halminen toteaa. Kovat päästötavoitteet vaikuttavat Taksien sähköistyminen ja latausratkaisut liittyvät Suomen kunnianhimoisiin päästötavoitteisiin, joiden keskiössä on siirtymä pois fossiilisista polttoaineista. Hallitusohjelman sekä energia- ja ilmastostrategian mukainen tavoite on, että Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tavoitteita tukemaan on laadittu Fossiilittoman liikenteen tiekartta, joka ulottuu vuoteen 2030 asti. Se tarkoittaa keinokokonaisuutta, jolla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt aluksi puolitetaan, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen. Liikenteen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on hieman alle viidennes, henkilöautojen osuus kokonaispäästöistä on laskentatavasta riippuen 9–11 prosenttia. Liikenteen päästöt jakaantuvat eri kulkutapojen kesken seuraavasti: Tilastokeskuksen ja VTT:n käyttämän laskentatavan (osuus päästöistä ilman LULUCF-sektoria) mukaan tieliikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä 20,6 %, josta henkilöautoliikenteen osuus on 10,8 %, kuorma-autoliikenteen 6,8 %, pakettiautoliikenteen 1,7 % ja linja-autojen 0,9 %. Teksti ja kuvituskuvat: Marko Jokela Lähteet: taksiyhtiöt, Suomen Taksiliitto a:3:{i:0;s:6:"119766";i:1;s:6:"109973";i:2;s:6:"104160";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen