31.8.2022 Liikenne ”Täysin päätön päätös” – taksialaa närästää sähköautojen hankintatuen rajaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksiautot eivät kuulu uusien sähköautojen hankintatukien piriin, kuten yksityishenkilöt, jotka voivat edellytysten täyttyessä saada edukseen 2 000 euron hankintatuen. Taksiautot eivät kuulu uusien sähköautojen hankintatukien piriin, kuten yksityishenkilöt, jotka voivat edellytysten täyttyessä saada 2 000 euron hankintatuen edukseen ostettaessa omaan käyttöön korkeintaan 50 000 euroa maksava täyssähköauto.Taksialaa edustava Suomen Taksiliitto pitää rajausta outona ja vääränä. Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola ei säästele sanoja, kun kysyn, mitä taksialan edusjärjestö on mieltä rajauksesta.– Päätöshän on täysin päätön! Jos tavoitteena olisi vähentää päästöjä, tuki kannattaisi ehdottomasti kohdistaa sinne, missä sen vaikutus olisi suurin, Jaakola linjaa ja perustelee kantaa sillä, että taksiautolla ajetaan paljon: keskimäärin 80 000 kilometriä vuodessa.– Esimerkiksi Mercedes-Benz 200 E:n vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat 10 240 kiloa, ja tähän tukea ei saa. Tukea myönnetään Smartin vaihtamiseen, jonka ajosuorite on 7 000 kilometriä vuodessa ja hiilidioksidipäästöt 693 kiloa, Jaakola vertaa liki tuohtuneena.Jaakola ottaa esiin, että liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) perusteli eduskunnan lähetekeskustelussa taksien jättämistä hankintatuen ulkopuolelle taksien autoverohuojennuksella.– Perustelu on sikäli erikoinen, että ensinnäkään sähköautoista ei peritä autoveroa ja toisekseen taksien veroetu poistui tavallisilta takseilta kesäkuun lopulla tänä vuonna.Jaakola ottaa avukseen toisen vertauksen.– Jos hankintatuella haluttaisiin vähentää liikenteen päästöjä, tulisi taksiyrityksille tarjota sama tuki kuin putkifirmalle, sehän saa 6 000 euroa/ajoneuvo tukea, enintään viiden ajoneuvon hankintaan.Moottori kertoi vastikään otsikolla Sähkötaksit tulevat!, että intoa sähköautoihin taksitoiminnassa olisi, etenkin suurimmissa kaupungeissa. Investointihalukkuutta autokaluston kuitenkin rajoittaa se, ettei taksiala ole vielä toipunut koronaa edeltävälle tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKitkerä lausuntoTaksiliitto on antanut kitkerän lausunnon aiheesta eli luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta (VN/18327/2022)Taksiliiton lausunnossa todetaan, että ”Taksiyrittäjät eivät voi saada hankintatukea lain 2 luvun 3.1 §:n soveltamisalarajauksen johdosta, minkä vuoksi lainsäädäntö kohtelee taksiyrittäjiä eriarvoisesti, mutta ratkaisua voidaan pitää myös epäonnistuneena ilmastotavoitteet huomioiden.”Toive: hintaraja 70 000 euroonSamaisessa lausunnossa tuodaan esiin myös kaksi muutostoivetta, jossa ensinnäkin poistetaan taksialaa koskeva keskeisin virke (lain 2 luvun 3 §:n 1 momentin virke): ”Tukea ei kuitenkaan voida myöntää elinkeinoharjoittamista varten yksityiselle elinkeinonharjoittajalle rekisteröitävän ajoneuvon hankintaan.”Taksialan etujärjestö esittää myös, että lain 2 luvun 3 §:n 1 momentin hankittavan täyssähköauton hintarajaa 50 000 euroa korotetaan 70 000 euroon.Taksit jääneet ulkokehälleTaksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäisen arvioissa hankintatuen kattavuudesta on tuohtumusta.– Pidän tätä päätöstä aivan käsittämättömänä linjauksena. Taksiliikenne on jostain syystä jätetty useampaan kertaan muun ammattiliikenteen ulkopuolelle erilaisissa verotus- tai tukikysymyksissä.Pentikäinen nostaa esiin alalla ilmeisen yleisen kannan.– Keskeisintä olisi miettiä mikä on tavoite. Jos se on päästöjen vähentäminen, mikä minusta olisi toivottavaa, niin eikö hankintatukea kannattaisi kohdentaa siihen osaan autoista, jotka ajavat eniten kuten takseihin henkilöautopuolella.Pentikäinen juoksuttaa avukseen Tilastokeskuksen tiedot, joiden mukaan suomalaisten keskimääräinen ajosuorite on noin 14 000 kilometriä vuodessa, takseilla normaaliaikana noin 80 000 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähitaksi: ”Miksi takseja sorsitaan?”Lähitaksin vt. toimitusjohtaja Pasi Rokosa ei voi ymmärtää valtiovallan valitsemaa linjaa.– Miksi takseja, tärkeänä osana julkista liikennettämme, sorsitaan asiassa, vaikka takseille on asetettu tiukimmat ja ripeimmin toimeenpantavat ympäristövaatimukset? Autokanta vaihtuisi vielä nopeammin, pitkistä toimitusajoista huolimatta, jos taksi nostettaisiin vihdoin ja viimein tasavertaiseen asemaan hankintatukijärjestelmässä.– Tämä vääryys on korjattava pikimmiten, Rokosa linjaa.Cabonline Finland Oy toimii Suomessa pääkaupunkiseudulla ja Oulun alueella, kahdella eri tuotemerkillä, jotka ovat Kovanen ja FixuTaxi. Cabonline Finlandin operatiivinen johtaja Lasse Huttusen mukaan taksiautojen poissulkeminen sähköautojen hankintatukijärjestelmästä on ollut pettymys.– Kun tavoitteena on ollut liikenteen päästöjen vähentäminen, niin olisi ollut järkevintä kohdentaa tuki eniten päästöjä aiheuttaviin autoihin. Taksien vuosittaiset ajokilometrit ovat niin suuria, että taksiyrittäjille kohdennettu hankintatuki vähentäisi huomattavasti enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin kuluttajille suunnattu tuki. Tukieurojen panos/tuotos-tarkastelussa taksien jättäminen hankintatuen ulkopuolelle vaikuttaa järjettömältä ratkaisulta.Menevä: sivukulut merkittävämpiTaksiyhtiö Menevä Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Halminen suhteuttaa, että autokaluston hankinnan merkitys taksipalvelun kustannuksista on melko pieni.– Jos taksialan toimintakykyä halutaan parantaa, esimerkiksi palkan sivukulujen keventäminen olisi merkittävästi tärkeämpi. Toki ymmärrän, että muun muassa Taksiliitto ajaa vastaavia tukia takseillekin, kun muulle autojen hankkijoille, Halminen toteaa. Kovat päästötavoitteet vaikuttavat Taksien sähköistyminen ja latausratkaisut liittyvät Suomen kunnianhimoisiin päästötavoitteisiin, joiden keskiössä on siirtymä pois fossiilisista polttoaineista. Hallitusohjelman sekä energia- ja ilmastostrategian mukainen tavoite on, että Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tavoitteita tukemaan on laadittu Fossiilittoman liikenteen tiekartta, joka ulottuu vuoteen 2030 asti. Se tarkoittaa keinokokonaisuutta, jolla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt aluksi puolitetaan, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen. Liikenteen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on hieman alle viidennes, henkilöautojen osuus kokonaispäästöistä on laskentatavasta riippuen 9–11 prosenttia. Liikenteen päästöt jakaantuvat eri kulkutapojen kesken seuraavasti: Tilastokeskuksen ja VTT:n käyttämän laskentatavan (osuus päästöistä ilman LULUCF-sektoria) mukaan tieliikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä 20,6 %, josta henkilöautoliikenteen osuus on 10,8 %, kuorma-autoliikenteen 6,8 %, pakettiautoliikenteen 1,7 % ja linja-autojen 0,9 %. Teksti ja kuvituskuvat: Marko Jokela Lähteet: taksiyhtiöt, Suomen Taksiliitto a:3:{i:0;s:6:"119766";i:1;s:6:"109973";i:2;s:6:"104160";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa