1.5.2018 Liikenne Teiden kunto ärsyttää, mutta on harvoin merkittävä riskitekijä kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakavien onnettomuuksien taustalla on usein inhimillinen virhe. Vakavien liikenneonnettomuuksien syntymisen taustalla on usein monta eri tekijää, tutkijat puhuvat riskikasaumasta. Välitön riskitekijä on yleisimmin inhimillinen, harvoin ajoneuvoon tai tien kuntoon liittyvä riskitekijä. Huoli Suomen teiden kunnosta ei ole liikenneturvallisuuden näkökulmasta kuitenkaan merkityksetön, kuten käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) valtakunnallisesta tutkimusaineistosta. Sen perustana on Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet vuosina 2012–16. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tievauriot ärsyttävät Tutkimustuloksia esittelevä OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari tuo esiin, että teiden vauriot herättävät herkästi mielipiteitä. – Vauriot aiheuttavat epämukavuutta, joka ylittää helposti ärsytyskynnyksen. Toisaalta tievaurioiden aiheuttamaa ajonaikaista epämukavuutta ei voi suoraan yhdistää liikenneturvallisuuteen. Tien vauriot ja kunnossapidon puutteet tuntuvat merkittävältä riskitekijältä, mutta vaurioiden vaikutus on osittain nurinkurinenkin. – Kuoppaan ajaminen antaa kuljettajalle selvän palautteen, jolloin kuljettaja varoo autoaan ja alentaa ajonopeutta, joka taas osaltaan kohentaa turvallisuutta, Koisaari erittelee. Monen riskin summa OTIn tutkimuksen mukaan tien kunnossapidon puutteet ovat vielä tien vaurioitakin harvinaisempia kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien riskitekijöinä. Sekin kävi ilmi, että tien vauriot ovat vaarallisimpia kaksipyöräisille. Tutkimuksissa löytyi kahdeksan teiden kuntoon liittyvää riskitekijää. Ne ovat kulumisurat, pintavauriot, vauriot tien reunassa, sorapinta, tein pinnan korjaukset, pientareen kunto/kapeus, yllättävä kunnon muutos (painuma ym.), sekä muu tien kuntoon liittyvä riski. – Ongelmaa arvioitaessa on muistettava, että onnettomuuksissa tien kunto on ollut vain yksi monista riskitekijöistä. Jos tien kunto-ongelmiin yhdistyy kuljettajan vaarallinen ajotapa, voivat seuraukset olla vakavia. – Ongelmia tulee, jos ajonopeutta ei soviteta vaurioihin tai ajetaan jopa ylinopeutta. Ylinopeuden myötä kuopat ja painumat kostautuvat helpommin, Koisaari muistuttaa. Ajokeli ei yksin ratkaise Kuolonkolarien läpikäynti toi esiin, että vakavien onnettomuuksien taustalla on yleensä merkittävämpiä riskitekijöitä kuin pelkkä huono keli. – Keli ja sää näkyy lähinnä hyvän kelin ja päihteiden käytön korrelaation takia, eli sama yhteys kuin hukkumakuolemissa. Vastaavasti huonolla kelillä aiheutuu tyypillisesti paljon, mutta lievempiä onnettomuuksia. Teiden liukkaus näkyy vakavissa kolareissa, mutta tällöinkin onnettomuuksien pääsyynä on yleensä ollut se, etteivät kuljettajat ole osanneet ottaa huomioon kelin vaikutusta pitoon. – Kuljettajan riskinotto kelistä huolimatta on oleellinen osatekijä, mutta se ei riipu kelistä itsestään. Yhdistävänä tekijöinä on usein ollut väärä tilannenopeus ja joku muu riskinotto, Koisaari kertoo. Lähde: OTI Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?