1.5.2018 Liikenne Teiden kunto ärsyttää, mutta on harvoin merkittävä riskitekijä kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakavien onnettomuuksien taustalla on usein inhimillinen virhe. Vakavien liikenneonnettomuuksien syntymisen taustalla on usein monta eri tekijää, tutkijat puhuvat riskikasaumasta. Välitön riskitekijä on yleisimmin inhimillinen, harvoin ajoneuvoon tai tien kuntoon liittyvä riskitekijä.Huoli Suomen teiden kunnosta ei ole liikenneturvallisuuden näkökulmasta kuitenkaan merkityksetön, kuten käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) valtakunnallisesta tutkimusaineistosta. Sen perustana on Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet vuosina 2012–16.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTievauriot ärsyttävätTutkimustuloksia esittelevä OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari tuo esiin, että teiden vauriot herättävät herkästi mielipiteitä.– Vauriot aiheuttavat epämukavuutta, joka ylittää helposti ärsytyskynnyksen.Toisaalta tievaurioiden aiheuttamaa ajonaikaista epämukavuutta ei voi suoraan yhdistää liikenneturvallisuuteen. Tien vauriot ja kunnossapidon puutteet tuntuvat merkittävältä riskitekijältä, mutta vaurioiden vaikutus on osittain nurinkurinenkin.– Kuoppaan ajaminen antaa kuljettajalle selvän palautteen, jolloin kuljettaja varoo autoaan jaalentaa ajonopeutta, joka taas osaltaan kohentaa turvallisuutta, Koisaari erittelee.Monen riskin summaOTIn tutkimuksen mukaan tien kunnossapidon puutteet ovat vielä tien vaurioitakin harvinaisempia kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien riskitekijöinä. Sekin kävi ilmi, että tien vauriot ovat vaarallisimpia kaksipyöräisille.Tutkimuksissa löytyi kahdeksan teiden kuntoon liittyvää riskitekijää. Ne ovat kulumisurat, pintavauriot, vauriot tien reunassa, sorapinta, tein pinnan korjaukset, pientareen kunto/kapeus, yllättävä kunnon muutos (painuma ym.), sekä muu tien kuntoon liittyvä riski.– Ongelmaa arvioitaessa on muistettava, että onnettomuuksissa tien kunto on ollut vain yksi monista riskitekijöistä.Jos tien kunto-ongelmiin yhdistyy kuljettajan vaarallinen ajotapa, voivat seuraukset olla vakavia.– Ongelmia tulee, jos ajonopeutta ei soviteta vaurioihin tai ajetaan jopa ylinopeutta. Ylinopeuden myötä kuopat ja painumat kostautuvat helpommin, Koisaari muistuttaa.Ajokeli ei yksin ratkaiseKuolonkolarien läpikäynti toi esiin, että vakavien onnettomuuksien taustalla on yleensä merkittävämpiä riskitekijöitä kuin pelkkä huono keli.– Keli ja sää näkyy lähinnä hyvän kelin ja päihteiden käytön korrelaation takia, eli sama yhteys kuin hukkumakuolemissa.Vastaavasti huonolla kelillä aiheutuu tyypillisesti paljon, mutta lievempiä onnettomuuksia.Teiden liukkaus näkyy vakavissa kolareissa, mutta tällöinkin onnettomuuksien pääsyynä on yleensä ollut se, etteivät kuljettajat ole osanneet ottaa huomioon kelin vaikutusta pitoon.– Kuljettajan riskinotto kelistä huolimatta on oleellinen osatekijä, mutta se ei riipu kelistä itsestään. Yhdistävänä tekijöinä on usein ollut väärä tilannenopeus ja joku muu riskinotto, Koisaari kertoo.Lähde: OTIMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?