22.1.2016 Liikenne Tieliikenteen turvallisuustavoite karkaamassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teillä kuoli vime vuonna aiempaa enemmän ihmisiä, mutta junaturvallisuus on lähellä Euoopan kärkeä. Suomen tieliikenteessä menehtyi viime vuonna noin 260 ihmistä, mikä on noin 30 kuolemaa enemmän kuin edellisvuonna. Liikennekuolemien määrä palasi siis vuosien 2012–2013 tasolle yhden ennätyksellisen hyvän vuoden jälkeen. Erityisesti henkilöauton käyttäjiä kuoli enemmän kuin vuonna 2014. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemat sen sijaan näyttävät vähentyneen. Myös poliisin tilastoimien loukkaantumisten määrä jatkoi ennakkotietojen perusteella vähenemistään edellisvuosien tapaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallisuutta tehostettava EU on asettanut liikenneturvallisuustavoitteeksi tieliikennekuolemien määrän puolittamisen vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. Tämän pohjalta Suomessa on asetettu tavoitteeksi, että vuonna 2020 tieliikenteessä kuolee enintään 136 henkilöä. Jotta vuoden 2020 tavoitetta lähestyttäisiin tasaisesti, kuolemia olisi pitänyt olla noin viisikymmentä vähemmän vuonna 2015. – Tieliikenteen turvallisuustyötä täytyy tehostaa ja kehittää, jotta tavoite ei karkaisi saavuttamattomiin ja Suomi pysyisi muun Länsi-Euroopan tasolla, Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää arvioi. Tasoristeykset ongelmallisia Rautateiden turvallisuus säilyi vuonna 2015 Suomessa hyvänä. Junaliikenteen suistumis- ja törmäysonnettomuuksien junakilometreihin suhteutetulla määrällä mitattuna Suomen junaturvallisuus on lähellä Euroopan kärkeä. Rautateiden matkustajia tai henkilökuntaa ei ole viime vuosina menehtynyt rautatieonnettomuuksissa. Tasoristeysonnettomuuksissa tapahtui viime vuonna kuitenkin enemmän vakavia henkilövahinkoja kuin vuosina 2010–2014, mutta muuten rautatieturvallisuus kehittyi pääosin positiiviseen suuntaan. – Vuosittaiset vakavat vaaratilanteet rautateillä osoittavat kuitenkin, että rautatieturvallisuuden suhteen ei voida tuudittautua hyvänolon tunteeseen, Trafin raideliikennejohtaja Yrjö Mäkelä tähdentää. – Kolme keskeistä ongelma-aluetta rautatieturvallisuudessa ovat edelleen tasoristeysonnettomuuksien ja luvatta radalla liikkuneiden henkilöiden allejääntien suuri määrä sekä ratatöiden yhteydessä tapahtuvat lukuisat vaaratilanteet. Ilmailun turvallisuus vakaata Kaupallisen ilmailun vuosi 2015 oli kansainvälisesti historian turvallisin, kuoleman johtaneiden onnettomuuksien lukumäärällä mitattuna. Suomessa ilmailun turvallisuustaso on pysynyt aikaisempien vuosien tasolla. – Saavutettu turvallisuustaso ei kuitenkaan ole tae tilanteen pysyvyydestä myös jatkossa, vaan turvallisuustyön tulee jatkua korkealla tasolla, joka päivä, Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu muistuttaa. Merenkulun turvallisuuden tila Suomen aluevesillä ja suomalaisilla aluksilla on viime vuosina ollut hyvä ja vakaa. Suomalaisten alusten osuus Suomen aluevesillä tapahtuneista onnettomuuksista on laskenut eikä ihmishenkiä ole menetetty. Muita vakavia merionnettomuuksia on alueella sattunut vähän. Vuoden 2015 veneilykausi alkoi turvallisuuden kannalta hyvissä merkeissä. Kylmän alkukesän vuoksi veneillessä menehtyneiden määrään oli aiempaa pienempi. Suomalaisten veneilytaidot ovat Trafin mukaan pääsääntöisesti hyvällä mallilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku