30.12.2016 Liikenne Tiesitkö tämän vetotavoista: ajettavuus talvella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajettavuudessa vetotapojen erot korostuvat vasta silloin, kun pidot rajat ylitetään. Normaaliajossa, missä liikutaan pidon rajan alapuolella eli renkaat eivät juuri luista, ei vetotavalla ole väliä, vaan ajettavuuden hyvyyden ja huonouden ratkaisevat auton muut ominaisuudet, kuten alustan toiminta ja ohjauksen tunnokkuus. Sama pätee hätätilanteissa, kuten väistettäessä tiellä olevaa estettä – auton muu dynamiikka luo ajettavuuden. Viime kädessä nykyauton ajonvakautus ottaa ohjat käsiinsä ja oikaisee auton jarruttamalla yksittäisiä pyöriä. Tällöin ei ole mitään merkitystä sillä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaveto varoittaa Rauhallisessa ajossa vetotapojen eroja on aika vaikea havaita liukkaallakaan kelillä, kunhan on ensin päästy liikkeelle. Nelivetoinen saattaa olla – autosta riippuen – vakaampi esimerkiksi maantien loskavalleja ylitettäessä, mutta muuten mennään luistoneston ja ajonvakautuksen valvonnassa. Erot tulevat esiin oikeastaan vasta sitten, kun painetaan liikaa kaasua. Selvimmin liukkaasta kelistä varoittaa takavetoinen lipsauttamalla perää hieman sivulle, ennen kuin luistonesto ottaa tilanteen haltuunsa. Useinkaan tämä ei vaadi kuljettajalta edes korjausliikkeitä. Jos luistonesto on kytketty pois tai sitä ei ole lainkaan, takavetoinen vaatii kuskilta jo erikoisosaamista. Varomaton kaasunpainallus saa perän selvään sladiin, joka on oikaistava luiston suuntaan ohjaamalla ja kaasua höllentämällä – tai jos ehtii, vielä parempi keino on polkea kytkin pohjaan. Etu- ja neliveto neutraaleja Etuvetoinen ei ole niin kriittinen luistoneston olemassaololle. Jos järjestelmä on kytketty pois, kaasun liiallinen painaminen saa auton puskemaan suoraan, mihin auttaa ohjauksen kääntökulman lievä suoristaminen ja kytkimen painaminen pohjaan. Toki etuvetoisenkin saa peräluisuun, jos nostaa kaasua kesken kaarteen – edellyttäen että ajonvakautus on poiskytketty tai sitä ei ole autossa lainkaan. Tämä luisu on autosta riippuen joko lievä tai leveä, ja sen saa neutralisoitua painamalla kevyesti kaasua ja ohjaamalla luistoon päin. Nelivetoinen on vauhdikkaammassa ajossa monisyisempi tapaus. Se ei ole niin herkkä kaasunkäytölle kuin etu- ja takavetoiset, vaan kulku on tiettyyn pisteeseen asti junamaisen vakaata. Kun tuo pidon raja ylitetään ja ajonvakautus on kytketty pois, täytyy auton ominaisuudet olla ennakkoon tiedossa, sillä reippaasti kaasutettaessa saattaa joko keula tai perä lähteä luisuun. Osaava kuski voi näitä ominaisuuksia hyödyntääkin, mutta yleensä tuolloin vauhtia on jo niin paljon, että moinen touhu sopii parhaiten suljetulle alueelle eikä yleiselle tielle – niin rallikansaa kuin ollaankin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto "Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan ensimmäinen osa: Liikkeellelähtö talvella "Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan toinen osa: Etenemiskyky talvella "Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan neljäs osa: Jarrutus talvella Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?