30.12.2016 Liikenne Tiesitkö tämän vetotavoista: ajettavuus talvella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajettavuudessa vetotapojen erot korostuvat vasta silloin, kun pidot rajat ylitetään. Normaaliajossa, missä liikutaan pidon rajan alapuolella eli renkaat eivät juuri luista, ei vetotavalla ole väliä, vaan ajettavuuden hyvyyden ja huonouden ratkaisevat auton muut ominaisuudet, kuten alustan toiminta ja ohjauksen tunnokkuus.Sama pätee hätätilanteissa, kuten väistettäessä tiellä olevaa estettä – auton muu dynamiikka luo ajettavuuden. Viime kädessä nykyauton ajonvakautus ottaa ohjat käsiinsä ja oikaisee auton jarruttamalla yksittäisiä pyöriä. Tällöin ei ole mitään merkitystä sillä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaveto varoittaaRauhallisessa ajossa vetotapojen eroja on aika vaikea havaita liukkaallakaan kelillä, kunhan on ensin päästy liikkeelle. Nelivetoinen saattaa olla – autosta riippuen – vakaampi esimerkiksi maantien loskavalleja ylitettäessä, mutta muuten mennään luistoneston ja ajonvakautuksen valvonnassa.Erot tulevat esiin oikeastaan vasta sitten, kun painetaan liikaa kaasua. Selvimmin liukkaasta kelistä varoittaa takavetoinen lipsauttamalla perää hieman sivulle, ennen kuin luistonesto ottaa tilanteen haltuunsa. Useinkaan tämä ei vaadi kuljettajalta edes korjausliikkeitä.Jos luistonesto on kytketty pois tai sitä ei ole lainkaan, takavetoinen vaatii kuskilta jo erikoisosaamista. Varomaton kaasunpainallus saa perän selvään sladiin, joka on oikaistava luiston suuntaan ohjaamalla ja kaasua höllentämällä – tai jos ehtii, vielä parempi keino on polkea kytkin pohjaan.Etu- ja neliveto neutraalejaEtuvetoinen ei ole niin kriittinen luistoneston olemassaololle. Jos järjestelmä on kytketty pois, kaasun liiallinen painaminen saa auton puskemaan suoraan, mihin auttaa ohjauksen kääntökulman lievä suoristaminen ja kytkimen painaminen pohjaan.Toki etuvetoisenkin saa peräluisuun, jos nostaa kaasua kesken kaarteen – edellyttäen että ajonvakautus on poiskytketty tai sitä ei ole autossa lainkaan. Tämä luisu on autosta riippuen joko lievä tai leveä, ja sen saa neutralisoitua painamalla kevyesti kaasua ja ohjaamalla luistoon päin.Nelivetoinen on vauhdikkaammassa ajossa monisyisempi tapaus. Se ei ole niin herkkä kaasunkäytölle kuin etu- ja takavetoiset, vaan kulku on tiettyyn pisteeseen asti junamaisen vakaata.Kun tuo pidon raja ylitetään ja ajonvakautus on kytketty pois, täytyy auton ominaisuudet olla ennakkoon tiedossa, sillä reippaasti kaasutettaessa saattaa joko keula tai perä lähteä luisuun.Osaava kuski voi näitä ominaisuuksia hyödyntääkin, mutta yleensä tuolloin vauhtia on jo niin paljon, että moinen touhu sopii parhaiten suljetulle alueelle eikä yleiselle tielle – niin rallikansaa kuin ollaankin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto"Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan ensimmäinen osa: Liikkeellelähtö talvella"Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan toinen osa: Etenemiskyky talvella"Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan neljäs osa: Jarrutus talvella Lue lisää Kaikki artikkelit 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle