routa

Liikenne Liikenneturvallisuus Uutinen 18.9.2021

Tiessä on kuoppa, mutta minne voi valittaa?

Painumia, irronneita päällysteitä, kuoppia ja murtuneita teiden reunoja – mutta harva tietää minne voi valittaa vaarallisesta tienkohdasta, jotta ongelma tulisi mahdollisimman nopeasti korjatuksi.

Suomalaiset autoilijat osaavat varoa kotikulmiensa tutuiksi käyneitä tievaurioita, mutta tarkkaavaisinkaan kuski ei voi aina ajoissa havaita tuntemattomien teiden salakavalia haasteita. Niin tai näin, kehnokuntoiset maantiet ovat käyttäjilleen turvallisuusriski. Painumia, irronneita päällysteitä, kuoppia ja murtuneita teiden reunoja – mutta harva tietää minne voi valittaa vaarallisesta tienkohdasta, jotta ongelma tulisi mahdollisimman nopeasti korjatuksi.

Moniaalla on rokonarpisia tienpintoja, yllättäviä teiden reunojen murtumisia, irronneita päällysteiden palasia, ilkeiksi kovertuneita teräväreunaisia kuoppia tai tienpinnan painumia. Motoristeja ilettävät tien pitkittäissuuntaiset railot ja syviksi painuneet ajourat, jotka herkästi ja vaarallisesti huojauttelevat kaksipyöräisillä ajavia.

Autoilijat eivät ole voineet olla havaitsematta, että paikka paikoin siltojen kannetkin olla kehnossa kunnossa, eikä tieviivoitus välttämättä ole sekään enää kaikkialla kunnolla nähtävissä.

Suomen surkein tie

Soita heti, vuorokauden ympäri

Jos tielläliikkuja havaitsee valtion maantiellä liikennettä vaarantavan ongelman, kannattaa ongelmasta soittaa Tienkäyttäjän linjalle, puhelinnumeroon 0200 2100, soittaa voi mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Autoilijan kannattaa ladata omaan matkapuhelimeen 112-sovellus, jonka kautta pääsee soittamaan Tienkäyttäjän linjalle karttapaikannuksen kanssa.

Tieto ongelmasta välittyy edelleen urakoitsijalle, joka ryhtyy toimiin Väyläviraston asettamien laatuvaatimusten mukaisesti. Viesti menee tiedoksi myös urakanvalvojalle.

Tienkäyttäjän linjalle kuuluvia ilmoituksia ovat tievaurioiden ohella esimerkiksi vaarallinen liukkaus, tielle nouseva vesi tai kiinni juuttunut raskas ajoneuvo.

Soitto ei ole työtilaus

Ongelmasta ilmoittajan on syytä kuitenkin varautua siihen, ettei ongelma välttämättä poistu tai tule korjatuksi soittoa seuraavan tunnin tai vuorokaudenkaan kuluessa. Soitto Tienkäyttäjän linjalle ei ole työtilaus: tiet hoidetaan niiden hoitoluokan mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä.

Käytännössä tämä kiireellisyyden arviointi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vähäliikenteisellä tiellä liukkaudentorjuntaa tai muita hoitotoimenpiteitä voi joutua odottamaan useita tunteja. Ensisijaisesti hoidetaan päätiet ja muut vilkkaat tiet.

Tien kunnosta tai hoidosta voi ottaa yhteyttä myös Liikenteen asiakaspalveluun. Puhelimitse asiointi on mahdollista arkisin kello 9–16 puhelinnumerossa 0295 020 600. Puhelut maksavat normaalin puhelinmaksun verran (pvm/mpm).

Jaa artikkeli