18.9.2021 Liikenne Tiessä on kuoppa, mutta minne voi valittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Painumia, irronneita päällysteitä, kuoppia ja murtuneita teiden reunoja – mutta harva tietää minne voi valittaa vaarallisesta tienkohdasta, jotta ongelma tulisi mahdollisimman nopeasti korjatuksi. Suomalaiset autoilijat osaavat varoa kotikulmiensa tutuiksi käyneitä tievaurioita, mutta tarkkaavaisinkaan kuski ei voi aina ajoissa havaita tuntemattomien teiden salakavalia haasteita. Niin tai näin, kehnokuntoiset maantiet ovat käyttäjilleen turvallisuusriski. Painumia, irronneita päällysteitä, kuoppia ja murtuneita teiden reunoja – mutta harva tietää minne voi valittaa vaarallisesta tienkohdasta, jotta ongelma tulisi mahdollisimman nopeasti korjatuksi. Moniaalla on rokonarpisia tienpintoja, yllättäviä teiden reunojen murtumisia, irronneita päällysteiden palasia, ilkeiksi kovertuneita teräväreunaisia kuoppia tai tienpinnan painumia. Motoristeja ilettävät tien pitkittäissuuntaiset railot ja syviksi painuneet ajourat, jotka herkästi ja vaarallisesti huojauttelevat kaksipyöräisillä ajavia. Autoilijat eivät ole voineet olla havaitsematta, että paikka paikoin siltojen kannetkin olla kehnossa kunnossa, eikä tieviivoitus välttämättä ole sekään enää kaikkialla kunnolla nähtävissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Soita heti, vuorokauden ympäri Jos tielläliikkuja havaitsee valtion maantiellä liikennettä vaarantavan ongelman, kannattaa ongelmasta soittaa Tienkäyttäjän linjalle, puhelinnumeroon 0200 2100, soittaa voi mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Autoilijan kannattaa ladata omaan matkapuhelimeen 112-sovellus, jonka kautta pääsee soittamaan Tienkäyttäjän linjalle karttapaikannuksen kanssa. Tieto ongelmasta välittyy edelleen urakoitsijalle, joka ryhtyy toimiin Väyläviraston asettamien laatuvaatimusten mukaisesti. Viesti menee tiedoksi myös urakanvalvojalle. Tienkäyttäjän linjalle kuuluvia ilmoituksia ovat tievaurioiden ohella esimerkiksi vaarallinen liukkaus, tielle nouseva vesi tai kiinni juuttunut raskas ajoneuvo. Soitto ei ole työtilaus Ongelmasta ilmoittajan on syytä kuitenkin varautua siihen, ettei ongelma välttämättä poistu tai tule korjatuksi soittoa seuraavan tunnin tai vuorokaudenkaan kuluessa. Soitto Tienkäyttäjän linjalle ei ole työtilaus: tiet hoidetaan niiden hoitoluokan mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä. Käytännössä tämä kiireellisyyden arviointi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vähäliikenteisellä tiellä liukkaudentorjuntaa tai muita hoitotoimenpiteitä voi joutua odottamaan useita tunteja. Ensisijaisesti hoidetaan päätiet ja muut vilkkaat tiet. Tien kunnosta tai hoidosta voi ottaa yhteyttä myös Liikenteen asiakaspalveluun. Puhelimitse asiointi on mahdollista arkisin kello 9–16 puhelinnumerossa 0295 020 600. Puhelut maksavat normaalin puhelinmaksun verran (pvm/mpm). Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?