19.4.2016 Liikenne Tiet valtionyhtiölle? Lisää maksuja, epäilee Autoliitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi valtionyhtiö ottaisi haltuunsa Suomen tieverkon. Autoliitto ennustaa, että tienkäyttäjät joutuisivat maksamaan liikkumisestaan entistä enemmän. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee liikenneverkon, siis Suomen teiden ja väylien, yhtiöittämistä. Liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä – eli muun muassa teiden kunnossapidosta ja uusista väylähankkeista – vastaisi 100-prosenttisesti valtion omistama liikenneverkkoyhtiö. Uusi valtionyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakas- eli tiemaksuilla, jotka olisivat esimerkiksi kilometri- tai aikaperustaisia. Ministeriön mukaan maksut hoidettaisiin ”telepalveluiden tapaan”, ja niiden hinnoittelua ja käyttöä säädettäisiin lailla. Siitä, miten tämä tapahtuisi, ei ole vielä kerrottu. Kyseessä ei kuitenkaan olisi satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä, sillä ministeriön mukaan ”kenenkään liikkumista ei maksujen avulla seurattaisi”. Myös tietoturvasta ja -suojasta luvattaisiin pitää huolta. Vastineeksi osa liikenteen maksuista ja veroista poistuisi tai niitä alennettaisiin. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan ainakin polttoaineverotukseen kajottaisiin. Lisäksi liikenneverkkoyhtiön käyttöönoton luvataan ”vauhdittavan liikenneverkon ja liikenteen palvelujen kehitystä”. Liikenteestä tulisi myös sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää. Tavoitteena on, että nyt valmisteilla oleva valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valtio ostaa valtiolta Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan ministeriön esitys jättää ilmoille tukun avoimia kysymyksiä. Keskeisimpänä on se, miten tierahat lisääntyvät, jos rahaa ei kerätä enempää kuin tällä hetkellä. – Jos luodaan uusi yhtiö ”Tie Oy”, se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera, Nieminen toteaa. Autoliitto muistuttaa, että tieliikenteestä kerätään veroja yli 6 miljardia vuodessa, ja tiestöön käytetään tästä enintään miljardin verran. Autoilijat ovat siis jo nyt maksumiehinä. – Miten rahaa saadaan tiestöön lisää, jos siihen tulee mukaan yksityinen rahoitus? Nyt valtio saa rahaa halvemmalla kuin yksikään yksityinen rahoittaja tai pankki. Todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä, Nieminen arvioi. – Pohjimmiltaan taustalla näyttäisi olevan sama ajatus kuin Jorma Ollilan työryhmällä, mutta syötti on vaihdettu. Ollilan työryhmä lupasi poistaa autoveron, ja Berner kohdistaisi parin miljardin euron vähennykset polttoaineveroon. Miten varmistettaisiin, että polttoaineveroa ei tiemaksujen käyttöön oton jälkeen jälleen nosteta, Nieminen ihmettelee. Teksti: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku