19.4.2016 Liikenne Tiet valtionyhtiölle? Lisää maksuja, epäilee Autoliitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi valtionyhtiö ottaisi haltuunsa Suomen tieverkon. Autoliitto ennustaa, että tienkäyttäjät joutuisivat maksamaan liikkumisestaan entistä enemmän. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee liikenneverkon, siis Suomen teiden ja väylien, yhtiöittämistä. Liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä – eli muun muassa teiden kunnossapidosta ja uusista väylähankkeista – vastaisi 100-prosenttisesti valtion omistama liikenneverkkoyhtiö.Uusi valtionyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakas- eli tiemaksuilla, jotka olisivat esimerkiksi kilometri- tai aikaperustaisia. Ministeriön mukaan maksut hoidettaisiin ”telepalveluiden tapaan”, ja niiden hinnoittelua ja käyttöä säädettäisiin lailla.Siitä, miten tämä tapahtuisi, ei ole vielä kerrottu. Kyseessä ei kuitenkaan olisi satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä, sillä ministeriön mukaan ”kenenkään liikkumista ei maksujen avulla seurattaisi”. Myös tietoturvasta ja -suojasta luvattaisiin pitää huolta.Vastineeksi osa liikenteen maksuista ja veroista poistuisi tai niitä alennettaisiin. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan ainakin polttoaineverotukseen kajottaisiin. Lisäksi liikenneverkkoyhtiön käyttöönoton luvataan ”vauhdittavan liikenneverkon ja liikenteen palvelujen kehitystä”. Liikenteestä tulisi myös sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää.Tavoitteena on, että nyt valmisteilla oleva valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtio ostaa valtioltaAutoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan ministeriön esitys jättää ilmoille tukun avoimia kysymyksiä. Keskeisimpänä on se, miten tierahat lisääntyvät, jos rahaa ei kerätä enempää kuin tällä hetkellä.– Jos luodaan uusi yhtiö ”Tie Oy”, se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera, Nieminen toteaa.Autoliitto muistuttaa, että tieliikenteestä kerätään veroja yli 6 miljardia vuodessa, ja tiestöön käytetään tästä enintään miljardin verran. Autoilijat ovat siis jo nyt maksumiehinä.– Miten rahaa saadaan tiestöön lisää, jos siihen tulee mukaan yksityinen rahoitus? Nyt valtio saa rahaa halvemmalla kuin yksikään yksityinen rahoittaja tai pankki. Todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä, Nieminen arvioi.– Pohjimmiltaan taustalla näyttäisi olevan sama ajatus kuin Jorma Ollilan työryhmällä, mutta syötti on vaihdettu. Ollilan työryhmä lupasi poistaa autoveron, ja Berner kohdistaisi parin miljardin euron vähennykset polttoaineveroon. Miten varmistettaisiin, että polttoaineveroa ei tiemaksujen käyttöön oton jälkeen jälleen nosteta, Nieminen ihmettelee.Teksti: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen