Liikenne Uutinen 2.2.2017

Tieto lisää turvaa: 20-vuotias Euro NCAP -törmäystesti säästänyt 78 000 ihmishenkeä

Euro NCAP -törmäystestiohjelman aikana kolaroitu noin 1800 autoa ja julkaistu 630 tulosta.

Kun Euro NCAP -törmäystestiohjelma aloitti alkuvuodesta 1997, olivat ensimmäiset testitulokset musertavia. Ensimmäiset testattavat autot olivat perheautoja myydyimmistä autoluokista, eikä niiden törmäysturvallisuudessa keskimäärin ollut kehuttavaa.

Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin Euro NCAP on julkaissut yli 630 törmäystestitulosta. Niiden tekoon on vaadittu noin 1800 auton törmäyttäminen, ja ohjelmaan on yhteensä kulunut yli 160 miljoonaa euroa – eikä luku kata autojen kustannuksia.

Sitä voi pitää pienenä hintana, sillä törmäystestiohjelman mukaan autojen merkittävä turvallisuuskehitys on säästänyt yli 78 000 ihmishenkeä.

Mahdollisuus valita turvallisin

Euro NCAP

Rover 100 -pikkauto vuodelta 1997 musertuu pahasti osakeulatörmäyksessä, joka on nykyautoille lähes rutiinisuoritus. Avauskuva paljastaa Roverissa matkaavien testinukkien tukalat oltavat.

Vuosien myötä autojen korirakenteet ovat parantuneet, turvatyynyjen kaltaiset järjestelmät ovat lisääntyneet. Viime vuosina painotus on ollut törmäystä ennaltaehkäisevissä järjestelmissä, kuten ajonvakautusjärjestelmissä ja automaattisissa hätäjarrutusjärjestelmissä.

Euro NCAP -törmäystestiohjelman merkittävimmäksi ansioksi voidaankin nostaa tietoisuuden levittäminen. Ennen testiohjelmaa autojen täytyi vain täyttää viranomaisten vaatimattomat törmäysvaatimukset, joiden tuloksia ei julkistettu.

Uuden auton ostajalla ei juuri ollut mahdollisuutta arvioida autoehdokkaiden turvallisuutta, eikä autonvalmistajilla ollut riippumatonta väylää todistaa törmäysturvallisuuden eteen tehtyä työtä.

Töitä riittää

Euro NCAP

Nykyaikainen Honda Jazz käyttäytyy osakeulatörmäyksessä aivan eri tavoin, kuin kaksikymmentä vuotta vanha Rover.

Kahdessakymmenessä vuodessa autojen törmäysluokitukset ovat nousseet säälittävistä muutamista tähdistä lähes selvänä pidettyyn viiteen tähteen. Ja mikä tärkeintä, tuloksia on helppo tarkistaa ja vertailla ennen ostopäätöstä.

Huima passiivisen törmäysturvallisuuden kehitys on kunnioitettava saavutus, mutta kehitys ei ole pysähtynyt. Törmäystestiohjelmana alkaneen Euro NCAPin lopullinen tavoite on luopua kolareista, ei testilaboratoriossa vaan maanteillä. Turvallisin auto on kuitenkin se, joka ei edes joudu törmäykseen.

Jaa artikkeli