2.2.2017 Liikenne Tieto lisää turvaa: 20-vuotias Euro NCAP -törmäystesti säästänyt 78 000 ihmishenkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euro NCAP -törmäystestiohjelman aikana kolaroitu noin 1800 autoa ja julkaistu 630 tulosta. Kun Euro NCAP -törmäystestiohjelma aloitti alkuvuodesta 1997, olivat ensimmäiset testitulokset musertavia. Ensimmäiset testattavat autot olivat perheautoja myydyimmistä autoluokista, eikä niiden törmäysturvallisuudessa keskimäärin ollut kehuttavaa. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin Euro NCAP on julkaissut yli 630 törmäystestitulosta. Niiden tekoon on vaadittu noin 1800 auton törmäyttäminen, ja ohjelmaan on yhteensä kulunut yli 160 miljoonaa euroa – eikä luku kata autojen kustannuksia. Sitä voi pitää pienenä hintana, sillä törmäystestiohjelman mukaan autojen merkittävä turvallisuuskehitys on säästänyt yli 78 000 ihmishenkeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mahdollisuus valita turvallisin Rover 100 -pikkauto vuodelta 1997 musertuu pahasti osakeulatörmäyksessä, joka on nykyautoille lähes rutiinisuoritus. Avauskuva paljastaa Roverissa matkaavien testinukkien tukalat oltavat. Vuosien myötä autojen korirakenteet ovat parantuneet, turvatyynyjen kaltaiset järjestelmät ovat lisääntyneet. Viime vuosina painotus on ollut törmäystä ennaltaehkäisevissä järjestelmissä, kuten ajonvakautusjärjestelmissä ja automaattisissa hätäjarrutusjärjestelmissä. Euro NCAP -törmäystestiohjelman merkittävimmäksi ansioksi voidaankin nostaa tietoisuuden levittäminen. Ennen testiohjelmaa autojen täytyi vain täyttää viranomaisten vaatimattomat törmäysvaatimukset, joiden tuloksia ei julkistettu. Uuden auton ostajalla ei juuri ollut mahdollisuutta arvioida autoehdokkaiden turvallisuutta, eikä autonvalmistajilla ollut riippumatonta väylää todistaa törmäysturvallisuuden eteen tehtyä työtä. Töitä riittää Nykyaikainen Honda Jazz käyttäytyy osakeulatörmäyksessä aivan eri tavoin, kuin kaksikymmentä vuotta vanha Rover. Kahdessakymmenessä vuodessa autojen törmäysluokitukset ovat nousseet säälittävistä muutamista tähdistä lähes selvänä pidettyyn viiteen tähteen. Ja mikä tärkeintä, tuloksia on helppo tarkistaa ja vertailla ennen ostopäätöstä. Huima passiivisen törmäysturvallisuuden kehitys on kunnioitettava saavutus, mutta kehitys ei ole pysähtynyt. Törmäystestiohjelmana alkaneen Euro NCAPin lopullinen tavoite on luopua kolareista, ei testilaboratoriossa vaan maanteillä. Turvallisin auto on kuitenkin se, joka ei edes joudu törmäykseen. https://youtu.be/Vme7y-vzBac Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat ja video: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt