2.2.2017 Liikenne Tieto lisää turvaa: 20-vuotias Euro NCAP -törmäystesti säästänyt 78 000 ihmishenkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euro NCAP -törmäystestiohjelman aikana kolaroitu noin 1800 autoa ja julkaistu 630 tulosta. Kun Euro NCAP -törmäystestiohjelma aloitti alkuvuodesta 1997, olivat ensimmäiset testitulokset musertavia. Ensimmäiset testattavat autot olivat perheautoja myydyimmistä autoluokista, eikä niiden törmäysturvallisuudessa keskimäärin ollut kehuttavaa.Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin Euro NCAP on julkaissut yli 630 törmäystestitulosta. Niiden tekoon on vaadittu noin 1800 auton törmäyttäminen, ja ohjelmaan on yhteensä kulunut yli 160 miljoonaa euroa – eikä luku kata autojen kustannuksia.Sitä voi pitää pienenä hintana, sillä törmäystestiohjelman mukaan autojen merkittävä turvallisuuskehitys on säästänyt yli 78 000 ihmishenkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisuus valita turvallisinRover 100 -pikkauto vuodelta 1997 musertuu pahasti osakeulatörmäyksessä, joka on nykyautoille lähes rutiinisuoritus. Avauskuva paljastaa Roverissa matkaavien testinukkien tukalat oltavat.Vuosien myötä autojen korirakenteet ovat parantuneet, turvatyynyjen kaltaiset järjestelmät ovat lisääntyneet. Viime vuosina painotus on ollut törmäystä ennaltaehkäisevissä järjestelmissä, kuten ajonvakautusjärjestelmissä ja automaattisissa hätäjarrutusjärjestelmissä.Euro NCAP -törmäystestiohjelman merkittävimmäksi ansioksi voidaankin nostaa tietoisuuden levittäminen. Ennen testiohjelmaa autojen täytyi vain täyttää viranomaisten vaatimattomat törmäysvaatimukset, joiden tuloksia ei julkistettu.Uuden auton ostajalla ei juuri ollut mahdollisuutta arvioida autoehdokkaiden turvallisuutta, eikä autonvalmistajilla ollut riippumatonta väylää todistaa törmäysturvallisuuden eteen tehtyä työtä.Töitä riittääNykyaikainen Honda Jazz käyttäytyy osakeulatörmäyksessä aivan eri tavoin, kuin kaksikymmentä vuotta vanha Rover.Kahdessakymmenessä vuodessa autojen törmäysluokitukset ovat nousseet säälittävistä muutamista tähdistä lähes selvänä pidettyyn viiteen tähteen. Ja mikä tärkeintä, tuloksia on helppo tarkistaa ja vertailla ennen ostopäätöstä.Huima passiivisen törmäysturvallisuuden kehitys on kunnioitettava saavutus, mutta kehitys ei ole pysähtynyt. Törmäystestiohjelmana alkaneen Euro NCAPin lopullinen tavoite on luopua kolareista, ei testilaboratoriossa vaan maanteillä. Turvallisin auto on kuitenkin se, joka ei edes joudu törmäykseen. https://youtu.be/Vme7y-vzBac Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat ja video: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle