19.7.2019 Liikenne Tieyhdistys: Kun tien runko pettää, korjauslasku kymmenkertaistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teitä päällystetään tänä vuonna ennätyksellisen vähän. Poliittisen korjausvelkatyöryhmän lupaukset lisärahasta teiden korjaukseen eivät ole riittäneet ja nyt pettävät jo teiden rungot. Vähitellen vuosi vuodelta niukalla rahoituksella pidetyt Suomen tiet ovat rapistuneet heikkoon kuntoon, eikä tilannetta paranna lainkaan se, että nyt teiden päällystyksessä on vaivuttu jo 1960-luvun tasolle. Tilanne on erikoinen, koska tieliikenteen osuus tavarakuljetuksien suoritteesta on 67 prosenttia ja henkilöliikenteen kilometrisuoritteesta 86 prosenttia. – Eri puolueet ovat luvanneet liikenneverkolle lisää rahaa ja tämän lupauksen pitää konkretisoitua syksyn budjetissa. Pääosa väylänpidon rahasta pitää suunnata tieverkolle. Tiestön korjaustyö pitää tehdä suunnitelmallisesti, tehokkaasti ja pitkäjänteisesti. Syksyn talousarviossa tiestön kuntoon laittamisen pitää näkyä myös budjettikirjan lukuina, vaati Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen Porin Suomi Areenalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lasku vain kallistuu Säästäminen teiden kunnossapidossa kostautuu rankalla tavalla. Huonopintainen tie ei ainakaan paranna liikenneturvallisuutta. Entä sitten kun tien runko pettää? Näin on Suomen Tieyhdistyksen mukaan jo käynyt ja käymässä jatkossa yhä useammalla tieosuudella. –Tiestön kunto heikkenee kiihtyvällä vauhdilla. Itse asiassa teiden kunnon heikkeneminen on ollut nopeampaa kuin, mitä korjausvelkatyöryhmässä aikanaan arveltiin. Kyse ei ole enää useinkaan huonokuntoisesta päällysteestä, vaan teiden rungot pettävät. Runkojen kuntoon laittaminen on noin 10 kertaa kalliimpi toimenpide kuin päällystäminen. Hyväkuntoista tietä on edullista pitää kunnossa. Huonokuntoisen tien kuntoon laittaminen on kallista, muistuttaa Raitanen. Tieverkon kuntoa pohdittiin Porissa SuomiAreenan "Pikeä vai bittejä?" -keskustelupaneelissa. Kustannus vai sijoitus? Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö moittii suomalaista asennetta teiden ylläpidossa. – Ruotsissa teiden kunnossapito nähdään elinkeinoelämän mahdollisuuksien kasvattajana. Kun elinkeinoelämä voi hyvin, myös kansalaisten hyvinvointi kasvaa. Meillä Suomessa teiden kunnossapitoa taas pidetään välttämättömänä kuluna, joka pitäisi saada minimoitua, Syrjö hämmästelee. – Vaikuttaa siltä, että päättäjistä on kiva panostaa uusiin hankkeisiin, mutta vanhan kunnostamiseen ei ole niin innostavaa laittaa rahaa, Raitanen pohtii. – Tiet ovat liikennejärjestelmän runko ja liikennejärjestelmä ei toimi, jos tieverkko ei ole kunnossa. Muu infra eli radat, satamat ja lentokentät tarvitsevat hyväkuntoista tieverkkoa, jotta ihmiset ja tavarat saadaan liikkumaan eri kulkumuotojen välillä. Raitanen että Syrjö osallistuivat Porin SuomiAreenalla Pikeä vai bittejä? -keskustelutilaisuuteen. Keskustelemassa olivat myös eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen, SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen ja johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola Traficomista. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku