19.7.2019 Liikenne Tieyhdistys: Kun tien runko pettää, korjauslasku kymmenkertaistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teitä päällystetään tänä vuonna ennätyksellisen vähän. Poliittisen korjausvelkatyöryhmän lupaukset lisärahasta teiden korjaukseen eivät ole riittäneet ja nyt pettävät jo teiden rungot. Vähitellen vuosi vuodelta niukalla rahoituksella pidetyt Suomen tiet ovat rapistuneet heikkoon kuntoon, eikä tilannetta paranna lainkaan se, että nyt teiden päällystyksessä on vaivuttu jo 1960-luvun tasolle. Tilanne on erikoinen, koska tieliikenteen osuus tavarakuljetuksien suoritteesta on 67 prosenttia ja henkilöliikenteen kilometrisuoritteesta 86 prosenttia. – Eri puolueet ovat luvanneet liikenneverkolle lisää rahaa ja tämän lupauksen pitää konkretisoitua syksyn budjetissa. Pääosa väylänpidon rahasta pitää suunnata tieverkolle. Tiestön korjaustyö pitää tehdä suunnitelmallisesti, tehokkaasti ja pitkäjänteisesti. Syksyn talousarviossa tiestön kuntoon laittamisen pitää näkyä myös budjettikirjan lukuina, vaati Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen Porin Suomi Areenalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lasku vain kallistuu Säästäminen teiden kunnossapidossa kostautuu rankalla tavalla. Huonopintainen tie ei ainakaan paranna liikenneturvallisuutta. Entä sitten kun tien runko pettää? Näin on Suomen Tieyhdistyksen mukaan jo käynyt ja käymässä jatkossa yhä useammalla tieosuudella. –Tiestön kunto heikkenee kiihtyvällä vauhdilla. Itse asiassa teiden kunnon heikkeneminen on ollut nopeampaa kuin, mitä korjausvelkatyöryhmässä aikanaan arveltiin. Kyse ei ole enää useinkaan huonokuntoisesta päällysteestä, vaan teiden rungot pettävät. Runkojen kuntoon laittaminen on noin 10 kertaa kalliimpi toimenpide kuin päällystäminen. Hyväkuntoista tietä on edullista pitää kunnossa. Huonokuntoisen tien kuntoon laittaminen on kallista, muistuttaa Raitanen. Tieverkon kuntoa pohdittiin Porissa SuomiAreenan "Pikeä vai bittejä?" -keskustelupaneelissa. Kustannus vai sijoitus? Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö moittii suomalaista asennetta teiden ylläpidossa. – Ruotsissa teiden kunnossapito nähdään elinkeinoelämän mahdollisuuksien kasvattajana. Kun elinkeinoelämä voi hyvin, myös kansalaisten hyvinvointi kasvaa. Meillä Suomessa teiden kunnossapitoa taas pidetään välttämättömänä kuluna, joka pitäisi saada minimoitua, Syrjö hämmästelee. – Vaikuttaa siltä, että päättäjistä on kiva panostaa uusiin hankkeisiin, mutta vanhan kunnostamiseen ei ole niin innostavaa laittaa rahaa, Raitanen pohtii. – Tiet ovat liikennejärjestelmän runko ja liikennejärjestelmä ei toimi, jos tieverkko ei ole kunnossa. Muu infra eli radat, satamat ja lentokentät tarvitsevat hyväkuntoista tieverkkoa, jotta ihmiset ja tavarat saadaan liikkumaan eri kulkumuotojen välillä. Raitanen että Syrjö osallistuivat Porin SuomiAreenalla Pikeä vai bittejä? -keskustelutilaisuuteen. Keskustelemassa olivat myös eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen, SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen ja johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola Traficomista. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe