24.12.2021 Liikenne Toiveissa liikennemerkki – näin toimien se voi onnistua! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansalaisten yleisin liikennemerkkeihin kohdistuva toive on nopeusrajoituksen lasku – mutta kaikki toiveet eivät toteudu. Kotikulmilla on haastava liikenneympäristö, johon alueella asuva haluaisi saada kohennusta. Yksistään uusi liikennemerkki voisi parantaa tielläliikkujien – autoilijoiden, pyöräilijöiden, kävelijöiden – turvallisuutta ja sujuvoittaisi liikkumista.Mutta kuinka kansalainen saisi toiveensa lävitse, kuinka siis tulisi toimia, jos haluaisi ehdottaa liikennemerkin pystyttämistä? Kerromme vinkit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeusrajoituksen lasku– Nopeusrajoituksen lasku on yleisin liikennemerkkeihin kohdentuva toive, johtava liikenneturvallisuuden asiantuntija Marko Kelkka Uudenmaan ELY-keskuksesta kertoo.Kelkan mukaan kansalaisten liikennemerkkitoiveita tulee ELY-keskuksille tasaiseen tahtiin, mutta nopeusrajoitukset ovat toivelistalla aivan oma lukunsa.– Niitä tulee moninkertaisesti muihin toiveisiin nähden.Kelkan mukaan toiveita myös uusista suojateistä tulee säännöllisesti.Uusien merkkien toivelistalla kärkisjoilla on myös lapsista varoittava liikennemerkki (A17), joita toivotaan koulujen lähistöille ja ylipäätään lasten säännöllisille kulkureiteille.– Myös pysäköintikieltoja pyydetään toisinaan. Näissä toiveissa tosin pyytäjänä voivat olla asukkaiden lisäksi myös muut tahot, kuten kunnat tai poliisi. Ongelmana on ollut lisääntynyt vaaraa aiheuttava pysäköinti korona-aikana muun muassa virkistysalueiden lähistöillä, Kelkka taustoittaa.Kaikki ideat eivät toteuduYksin Uudenmaan ELY-keskuksen toiminta-alueella (Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maantiet) tulee nopeusrajoitusaloitteita vuosittain 100–150. Muista liikennemerkeistä aloitteita tulee vuosittain 30–40.– Kaikki aloitteet käsitellään asiantuntijatyönä. Sekä nopeusrajoitus- että muista merkkitoiveista vähän alle puolet johtaa lopulta toimenpiteisiin, Kelkka kertoo.Liikennemerkkien toivojia ei saa lannistaa se tosiasia, ettei likikään kaikkia ehdotuksia voida kuitenkaan toteuttaa, koska ehdotettu toimenpide ei sovi liikenneympäristöön tai se ei palvele kokonaisuuden etua.Jos haluaa tehdä aloitteen uudesta liikennemerkistä, niin oikea tapa on olla yhteydessä liikenteen asiakaspalveluun.Tällä tavoin toimien toimenpide-ehdotus kirjautuu järjestelmiin ja välittyy sitä kautta oikealle asiantuntijalle. Liikennemerkkitoiveiden tekeminen on tehty sikäli aiempaa helpommaksi, että apuna on myös uusi ehdotusapuri, jonka kautta käyttäjä saa alustavia vastauksia yleisimpiin merkkipyyntöihin.Osa merkeistä luvanvaraisiaMuutama liikennemerkki on niin sanotusti luvanvarainen merkki, jolle kansalainen tai yritys voi anoa lupaa. Sellaisia ovat palvelukohteiden opastusmerkit, yksityisen tien mustat tienviitat ja osoiteviitat.– Näistä varsinkin viimeksi mainittu on myös useimmiten sellainen, että anottu lupa melko varmasti taajaman ulkopuolella myönnetään lähimpään maantien liittymään, jos ei jotain erityisiä esteitä sille ole, liikenteenohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmin päin ei saa asentaaKaikki muut liikennemerkkitoiveet ovat tienpitäjän kannalta aloitteita, sillä tieviranomaisella on lain määräämä oikeus ja velvollisuus asettaa itse tarvittavat liikennemerkit teiden varsille. Tämä siis tarkoittaa hyvin yksiselitteisesti sitä, että laki erikseen kieltää muita kuin tienpitäjiä asettamasta liikennemerkkejä tai mitään sellaisia muistuttavaa omin päin tien varteen.Valtion maanteillä tienpitäjänä toimivat paikalliset ELY-keskukset ja niiden liikennevastuualueet. Katuverkolla tienpitäjä on kunta ja yksityisteillä yksityistien tienpitäjä, esimerkiksi tiekunta.– Nämä ovat siis tahoja, joille aloitteita liikennemerkeistä voi tehdä. Yksityisen tien tienpitäjän tulee pysyvän liikennemerkin asettamiseen saada kunnan suostumus, Österman selvittää.Yhteneväisyys taattavaValtion maanteillä erilaiset liikennemerkkialoitteet ovat siinä mielessä melko hankalia käsiteltäviä, että yksittäinen toive tai sen toteuttaminen ei koskaan saisi johtaa tilanteeseen, jossa vastaava tilanne jossain muualla on toteutettu eri tavalla kuin kyseisessä kohteessa. Siksi ELY-keskuksen täytyy aina puntaroida liikennemerkkialoitteita monelta kannalta ja tehdä päätös kokonaisuuden edun perusteella.– Ja siksi joskus yksittäisen toiveen esittäjän voi olla vaikea ymmärtää varsinkaan hänen toiveensa kannalta negatiivista ratkaisua asiaan.Kuka maksaa viulut?Österman kertoo, että luvanvaraisten liikennemerkkien osalta luvansaaja kustantaa saamansa luvan mukaiset merkit itse, mutta kaikkien muiden liikennemerkkien osalta tienpitäjä tekee päätökset itsenäisesti ja myös kustantaa merkit.sTeksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkito, Väylävirasto Lähteet: Väylävirasto, ELY-keskusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen