24.5.2016

Törmäystesti vailla tähtiä on rumaa katsottavaa – ja arkipäivää Intiassa

Renault Kwid

Viisi autoa yhteensä seitsemänä versiona. Ja kaikki nollatuloksin!

Meille suomalaisille tutun Euro NCAP -törmäystestiohjelman lisäksi autojen turvallisuutta testataan vastaavanlaisilla ohjelmilla ympäri maailmaa. Koska monien kehittyvien maiden markkinat vähät välittävät törmäysturvallisuudesta, vahditaan niiden tilannetta Global NCAP -ohjelmalla.

Eikä syyttä. Tuoreimmassa selvityksessä kaikki viisi autoa tarjosivat eurooppalaisittain käsittämättömän nollan tähden tuloksen!

Hyundai Eeon
Hyundai Eeon

Lapsiturvallisuudessa neljä ylsi kahteen tähteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukana nimekkäitä merkkejä

Testissä olivat mukana Hyundai Eon, Mahindra Scorpio, Suzuki Maruti Eeco, Suzuki Maruti Celerio ja Renault Kwidin kolmena versiona. Vaikka autojen takana on nimekkäitä autonvalmistajia, ovat varsinaiset mallit erityisesti kehittyviin maihin suunniteltuja halpamalleja.

Ensimmäinen testattu Renault Kwid (avauskuvassa) kärsi korirakenteen pettämisestä. Renault korjasi auton rakenteita huhtikuun tuotantoon, ja päivitetty auto testattiin turvatyynyllä ja ilman.

Suzuki Maruti Eeco
Suzuki Maruti Eeco

Korirakenteet heikkoja

Korirakenne kesti – juuri ja juuri. Global NCAP arvioi rakenteen epästabiiliksi, ja suuremmilla kuormilla sekin pettäisi. Lisäksi korirakenteen vahvistukset oli asennettu ainoastaan kuljettajan puolelle! Edes turvatyynyllä varustettu Renault ei yltänyt yhteen tähteen. Ranskalaisvalmistaja on ilmoittanut tutkivansa asiaa.

Kustannussyistä autot myydään Intian markkinolla turvatyynyittä. Mainittu Kwid oli testin ainoa turvatyynyllinen auto.

Suzuki Maruti Celerio
Suzuki Maruti Celerio

Myös Mahindra Scorpio, Suzuki Maruti Eeco, Suzuki Maruti Celerio ja Hyundai Eon kärsivät heikosta korirakenteesta.

Surkeista tuloksista huolimatta kannattaa muistaa minkälaista Intian liikenne pahimmillaan on: koko suurperhe kuormattuna piskuisen skootterin niskaan. Siihen verrattuna kehnonkin auton korirakenne tuo huomattavan parannuksen. Suurilta autonvalmistajilta odotetaan toki vastuullisuutta, mutta myös kaupallinen puoli tulee huomioida: intialainen autonostaja ei välttämättä arvosta turvallisuutta, joten hienon viiden tähden turva-auton sijaan hän säästää rupiansa ja valitsee halvemman ja turvattomamman.

Mahindra Scorpio
Mahindra Scorpio

Tilanteeseen auttaa vain pakkokeinot, ja onneksi Intiaankin kaavaillaan pakollisia keula- ja sivutörmäyskokeita lokakuusta 2017 eteenpäin.

Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Global Euro NCAP

Luetuimmat