Toyota Corolla

Liikenne Uutinen 27.3.2023

Traficom-katsastus: nelivuotiaiden vähävikaisimmat Toyota Corolla, Hyundai Kona ja Mitsubishi Eclipse

Lexus, Mitsubishi ja Subaru ovat katsasturaportin vähävikaisimmat automerkit.

Traficom-katsastustilaston nelivuotiaiden henkilöautomallien paras automalli on japanilainen Toyota Corolla, etelä-korealainen Hyundai Kona otti hopeaa ja japanilainen Mitsubishi Eclipse sijoittui pronssille – hännillä on Dacia Duster -katumaasturi.

Merkkitilaston (kaikki mallit yhteensä) kärjessä on kolme japanilaista – Lexus, Mitsubishi ja Subaru. Merkkitilaston viimeisenä on Dacia, joista yli neljännes hylättiin. Nelivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 4,8 % ja keskimääräinen ajomäärä 75 000 km.

Dacia Sandero ja Sandero Stepway

Merkkitilaston viimeisenä on Dacia, joista yli neljännes hylättiin.

Jyvät erottuvat akanoista

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta 2022 erottelevat jyvät akanoista. Tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2022 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

Raportissa on mainittu kolme tärkeintä hylkäykseen johtanutta syytä. Niistä on mainittu vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä tiettyä vuosimallia olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti. Jutun selkiyttämiseksi tässä tuloslistassa on mainittu vain tärkein hylkäyksen aiheuttanut syy, mikäli se on mainittu.

Jos automalleilla on täysin sama hylkäysprosentti, mallit ovat aakkosjärjestyksessä.

Ajomäärät mainittu

Traficomin katsastustilaston suuri ansio on se, että kunkin automallin ja automerkin ajomäärien (matkamittarilukemien) keskiarvot ja mediaanit on mainittu.

Tässä jutussa on käytetty malli- ja merkkikohtaista ajomäärien keskiarvoa kussakin ikäryhmässä. Ajomäärissä on suuria eroja eri mallien ja merkkien välillä. Keskimääräisen ajomäärätiedon ansiosta automallin ja automerkin hylkäyksiä aiheuttavien vikojen määrän voi suhteuttaa ajomäärään.

Ministeriö joustaisi katsastuksissa koronan aikaan

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, TOP 25 mallia

25 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Toyota Corolla (55 000) (0,44)
  • Hyundai Kona (59 000) (0,45)
  • Mitsubishi Eclipse (60 000) (0,45)
  • Volvo S60 (75 000) (0,56)
  • Seat Leon (69 000) (0,73)
  • Mitsubishi ASX (57 000) (0,74)
  • Toyota CH-R (65 000) (0,78)
  • Volkswagen Up! (41 000) (0,93)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (52 000) (1,01)
  • Nissan Leaf (70 000) (1,02)
  • Toyota Avensis (74 000) (1,11)
  • Subaru Outback (72 000) (1,21)
  • Hyundai i20 (50 000) (1,36)
  • Suzuki Vitara (63 000) (1,43)
  • Toyota RAV4 (70 000) (1,46)
  • BMW 1-sarja (64 000) (1,56)
  • Audi Q3 (76 000) (1,61)
  • Subaru XV (64 000) (1,61)
  • Audi Q2 (61 000) (1,71)
  • Volvo XC40 (77 000) (1,85)
  • Volkswagen T-Roc (63 000) (1,88)
  • Audi Q5 (96 000) (1,89)
  • Volkswagen Arteon (86 000) (1,90)
  • Toyota Aygo (42 000) (1,95)
  • Toyota Auris (71 000) (2,08)

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018

Keskimääräinen hylkäysprosentti 4,78 %

Keskimääräiset ajokilometrit 75 000

 

Suosittu sähköauto Nissan Leaf on kärkikymmenikössä sijalla 10, hylkäysprosentti 1 %.

 

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, TOP 15 merkkiä

15 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Lexus (67 000) (1,28)
  • Mitsubishi (64 000) (1,40)
  • Subaru (69 000) (1,68)
  • Mini (55 000) (2,05)
  • Suzuki (59 000) (2,09)
  • Toyota (66 000) (2,32)
  • Honda (60 000) (2,84)
  • Hyundai (60 000) (3,25)
  • Volvo (92 000) (3,45)
  • Kia (65 000) (3,59) (käyttöjarru)
  • Volkswagen (80 000) (3,62) (etuakselisto)
  • Ford (74 000) (3,76) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Škoda (88 000) (4,02) (Etuakselisto)
  • Mazda (57 000) (4,14) (Käyttöjarru)
  • Seat (69 000) (4,22) (Käyttöjarru)

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018

Keskimääräinen hylkäysprosentti 4,78 %

Keskimääräiset ajokilometrit 75 000

 

Nelivuotiaissa japanilaiset hallitsevat malli- ja merkkitilaston kärkipaikkoja. Etelä-korealaiset ovat parantaneet laatuaan, mikä näkyy tilastossa: Hyundai Kona nousi mallitilaston kakkoseksi. Merkkitilastossa Hyundai on 8. sijalla ja Kia 10. sijalla.

 

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, FLOP 15

15 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Audi A5 (78 000) (10,00)
  • Citroen C4 Cactus (54 000) (10,81) (Etuakselisto)
  • Škoda Superb (115 000) (11,19) (Etuakselisto)
  • Toyota Prius Plus (182 000) (11,45)
  • Nissan X-Trail (91 000) (11,59) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Mercedes-Benz E-sarja (127 000) (12,02) (Etuakselisto)
  • Citroën C3 Aircross (52 000) (12,93)
  • Dacia Logan 67 000) (14,35)(Etuakselisto)
  • Dacia Sandero (55 000) (14,67) (Etuakselisto)
  • Renault Captur (50 000) (15,17) (Etuakselisto)
  • Renault Clio (48 000) (18,44) (Etuakselisto)
  • Toyota Proace (99 000) (19,33) (Etuakselisto)
  • Mercedes-Benz Sprinter (274 000) (23,13) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Mercedes-Benz Vito (210 000) (24,55) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Dacia Duster (65000) (26,83) (Ohjausnivelet ja -tangot)

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018

Keskimääräinen hylkäysprosentti 4,78 %

Keskimääräiset ajokilometrit 75 000

 

Sprinterin hylkyjen taustalla suuri ajomäärä

Nelivuotiaiden ryhmässä Dacia Duster oli kaikkein vikaherkin, Dustereista hylättiin enemmän kuin joka neljäs (26,83 %), vaikka ajomäärä on keskimäärin vain 65 000 km.

Toiseksi eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista, jolla ajetaan paljon. Mercedes-Benz Vito -mallista hylättiin lähes joka neljäs (24,55 %). Viton keskimääräinen ajomäärä 210 000 km on lähes kolminkertainen keskimääräiseen ajomäärään verrattuna.

Kolmanneksi eniten vikoja oli ammattikäytössä suositussa Mercedes-Benz Sprinterissä, hylkäysprosentti 23,13 %. Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on nelivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 274 000 km, yli 3,6-kertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 75 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia.

Japanilais-ranskalainen Toyota Proace oli neljänneksi heikoin, hylkäysprosentti 19,33, vaikka Proacen ajomäärä monia muita pakettiautosta muunneltuja henkilöautoja pienempi, 99 000 km. Kymmenen vikaherkimmän joukossa on kolme Daciaa ja kolme Renaultia.

Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on nelivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, yli 3,6-kertainen kaikkien mallien keskimääräiseen ajosuoritteeseen verrattuna.

10 runsasvikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo, yleisin hylkäykseen johtanut vika

Ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Peugeot (67 000) (5,46) (Etuakselisto)
  • Opel (68 000) (5,56) (Käyttöjarru)
  • Jaguar (76 000) (7,02)
  • Fiat (50 000) (8,07)
  • Mercedes-Benz (104 000) (92,6) Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Citroën (57 000) (9,29) (Etuakselisto)
  • Land Rover (93 000) (10,18) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Tesla Motors (87 000) (11,81)
  • Renault (54 000) (14,3) (Etuakselisto)
  • Dacia (65 000) (22,67) (Ohjausnivelet ja -tangot)

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018

Keskimääräinen hylkäysprosentti 4,78 %

Keskimääräiset ajokilometrit 75 000

 

Runsasvikaisimmat automerkit nelivuotiaina ovat Dacia, Renault ja Tesla.

Teslan mallit eivät yltäneet sadan katsastetun määrään eivätkä siten mallilistalle, mutta merkkinä Tesla on kolmanneksi heikoin nelivuotiaaksi suurella hylkäysprosentilla 11,81 %. Käyttöönottovuoden 2018 kaikkia Tesla-malleja katsastettiin kaikkiaan 144 autoa, joista ei havaittu erityistä, yksittäistä vikakohdetta.

Autojen katsastuksen arvosteluperusteita muutettiin ja uudistettiin marraskuun alussa vuonna 2022. Uudistuksessa tuli uusia tarkastuskohteita esimerkiksi sähköautoille.

Sähköautojen keski-ikä alhainen

Sähköautojen keski-ikä on Suomessa verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 katsastettiin 3 158 sähköautoa.

Tarkastaja Tatu Siivonen toteaa: ”Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt. Sähköautojen yleisimmät hylkäyssyyt ovat siis etuakselistoon, valoihin, jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä syitä – samoja kuin muillakin henkilöautoilla.”

Katsastus

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2022 keski-ikä oli 14,7 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,5. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2022 hylättiin 27,8 prosenttia, 0,6 prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (27,2 %).

Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3–15-vuotiaista henkilöautoista. Nyt kolmivuotiaiden lista on entistä suppeampi, koska yksityiskäytössä olevien henkilöautojen määräaikaiskatsastusväli harveni 20.5.2018 voimaan tulleen sääntelyn myötä.

Katsastus on suoritettava viimeistään neljäntenä vuotena käyttöönottopäivästä. (aikaisemmin viimeistään kolmantena vuotena). Siksi laaja katsastustilasto on saatavana vasta nelivuotiaista alkaen.

Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin, taka-akselistoon ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/takaisinkutsut

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta www.moottori.fi.  Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Lähde: Traficom 

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli