27.3.2023 Liikenne Traficom-katsastus: nelivuotiaiden vähävikaisimmat Toyota Corolla, Hyundai Kona ja Mitsubishi Eclipse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus, Mitsubishi ja Subaru ovat katsasturaportin vähävikaisimmat automerkit. Traficom-katsastustilaston nelivuotiaiden henkilöautomallien paras automalli on japanilainen Toyota Corolla, etelä-korealainen Hyundai Kona otti hopeaa ja japanilainen Mitsubishi Eclipse sijoittui pronssille – hännillä on Dacia Duster -katumaasturi.Merkkitilaston (kaikki mallit yhteensä) kärjessä on kolme japanilaista – Lexus, Mitsubishi ja Subaru. Merkkitilaston viimeisenä on Dacia, joista yli neljännes hylättiin. Nelivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 4,8 % ja keskimääräinen ajomäärä 75 000 km.Merkkitilaston viimeisenä on Dacia, joista yli neljännes hylättiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJyvät erottuvat akanoistaLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta 2022 erottelevat jyvät akanoista. Tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2022 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.Raportissa on mainittu kolme tärkeintä hylkäykseen johtanutta syytä. Niistä on mainittu vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä tiettyä vuosimallia olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti. Jutun selkiyttämiseksi tässä tuloslistassa on mainittu vain tärkein hylkäyksen aiheuttanut syy, mikäli se on mainittu.Jos automalleilla on täysin sama hylkäysprosentti, mallit ovat aakkosjärjestyksessä.Ajomäärät mainittuTraficomin katsastustilaston suuri ansio on se, että kunkin automallin ja automerkin ajomäärien (matkamittarilukemien) keskiarvot ja mediaanit on mainittu.Tässä jutussa on käytetty malli- ja merkkikohtaista ajomäärien keskiarvoa kussakin ikäryhmässä. Ajomäärissä on suuria eroja eri mallien ja merkkien välillä. Keskimääräisen ajomäärätiedon ansiosta automallin ja automerkin hylkäyksiä aiheuttavien vikojen määrän voi suhteuttaa ajomäärään.4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, TOP 25 mallia25 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaToyota Corolla (55 000) (0,44) Hyundai Kona (59 000) (0,45) Mitsubishi Eclipse (60 000) (0,45) Volvo S60 (75 000) (0,56) Seat Leon (69 000) (0,73) Mitsubishi ASX (57 000) (0,74) Toyota CH-R (65 000) (0,78) Volkswagen Up! (41 000) (0,93) Volkswagen Golf Sportsvan (52 000) (1,01) Nissan Leaf (70 000) (1,02) Toyota Avensis (74 000) (1,11) Subaru Outback (72 000) (1,21) Hyundai i20 (50 000) (1,36) Suzuki Vitara (63 000) (1,43) Toyota RAV4 (70 000) (1,46) BMW 1-sarja (64 000) (1,56) Audi Q3 (76 000) (1,61) Subaru XV (64 000) (1,61) Audi Q2 (61 000) (1,71) Volvo XC40 (77 000) (1,85) Volkswagen T-Roc (63 000) (1,88) Audi Q5 (96 000) (1,89) Volkswagen Arteon (86 000) (1,90) Toyota Aygo (42 000) (1,95) Toyota Auris (71 000) (2,08)4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018Keskimääräinen hylkäysprosentti 4,78 %Keskimääräiset ajokilometrit 75 000Suosittu sähköauto Nissan Leaf on kärkikymmenikössä sijalla 10, hylkäysprosentti 1 %.4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, TOP 15 merkkiä15 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaLexus (67 000) (1,28) Mitsubishi (64 000) (1,40) Subaru (69 000) (1,68) Mini (55 000) (2,05) Suzuki (59 000) (2,09) Toyota (66 000) (2,32) Honda (60 000) (2,84) Hyundai (60 000) (3,25) Volvo (92 000) (3,45) Kia (65 000) (3,59) (käyttöjarru) Volkswagen (80 000) (3,62) (etuakselisto) Ford (74 000) (3,76) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Škoda (88 000) (4,02) (Etuakselisto) Mazda (57 000) (4,14) (Käyttöjarru) Seat (69 000) (4,22) (Käyttöjarru)4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018Keskimääräinen hylkäysprosentti 4,78 %Keskimääräiset ajokilometrit 75 000Nelivuotiaissa japanilaiset hallitsevat malli- ja merkkitilaston kärkipaikkoja. Etelä-korealaiset ovat parantaneet laatuaan, mikä näkyy tilastossa: Hyundai Kona nousi mallitilaston kakkoseksi. Merkkitilastossa Hyundai on 8. sijalla ja Kia 10. sijalla.4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018, FLOP 1515 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaAudi A5 (78 000) (10,00) Citroen C4 Cactus (54 000) (10,81) (Etuakselisto) Škoda Superb (115 000) (11,19) (Etuakselisto) Toyota Prius Plus (182 000) (11,45) Nissan X-Trail (91 000) (11,59) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Mercedes-Benz E-sarja (127 000) (12,02) (Etuakselisto) Citroën C3 Aircross (52 000) (12,93) Dacia Logan 67 000) (14,35)(Etuakselisto) Dacia Sandero (55 000) (14,67) (Etuakselisto) Renault Captur (50 000) (15,17) (Etuakselisto) Renault Clio (48 000) (18,44) (Etuakselisto) Toyota Proace (99 000) (19,33) (Etuakselisto) Mercedes-Benz Sprinter (274 000) (23,13) (Seisontajarrun dynamometritesti) Mercedes-Benz Vito (210 000) (24,55) (Jousitus ja iskunvaimennus) Dacia Duster (65000) (26,83) (Ohjausnivelet ja -tangot)4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018Keskimääräinen hylkäysprosentti 4,78 %Keskimääräiset ajokilometrit 75 000Sprinterin hylkyjen taustalla suuri ajomääräNelivuotiaiden ryhmässä Dacia Duster oli kaikkein vikaherkin, Dustereista hylättiin enemmän kuin joka neljäs (26,83 %), vaikka ajomäärä on keskimäärin vain 65 000 km.Toiseksi eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista, jolla ajetaan paljon. Mercedes-Benz Vito -mallista hylättiin lähes joka neljäs (24,55 %). Viton keskimääräinen ajomäärä 210 000 km on lähes kolminkertainen keskimääräiseen ajomäärään verrattuna.Kolmanneksi eniten vikoja oli ammattikäytössä suositussa Mercedes-Benz Sprinterissä, hylkäysprosentti 23,13 %. Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on nelivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 274 000 km, yli 3,6-kertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 75 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia.Japanilais-ranskalainen Toyota Proace oli neljänneksi heikoin, hylkäysprosentti 19,33, vaikka Proacen ajomäärä monia muita pakettiautosta muunneltuja henkilöautoja pienempi, 99 000 km. Kymmenen vikaherkimmän joukossa on kolme Daciaa ja kolme Renaultia.Mercedes-Benz Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on nelivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, yli 3,6-kertainen kaikkien mallien keskimääräiseen ajosuoritteeseen verrattuna.10 runsasvikaisinta automerkkiä (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo, yleisin hylkäykseen johtanut vikaAjokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaPeugeot (67 000) (5,46) (Etuakselisto) Opel (68 000) (5,56) (Käyttöjarru) Jaguar (76 000) (7,02) Fiat (50 000) (8,07) Mercedes-Benz (104 000) (92,6) Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Citroën (57 000) (9,29) (Etuakselisto) Land Rover (93 000) (10,18) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD) Tesla Motors (87 000) (11,81) Renault (54 000) (14,3) (Etuakselisto) Dacia (65 000) (22,67) (Ohjausnivelet ja -tangot)4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2018Keskimääräinen hylkäysprosentti 4,78 %Keskimääräiset ajokilometrit 75 000Runsasvikaisimmat automerkit nelivuotiaina ovat Dacia, Renault ja Tesla.Teslan mallit eivät yltäneet sadan katsastetun määrään eivätkä siten mallilistalle, mutta merkkinä Tesla on kolmanneksi heikoin nelivuotiaaksi suurella hylkäysprosentilla 11,81 %. Käyttöönottovuoden 2018 kaikkia Tesla-malleja katsastettiin kaikkiaan 144 autoa, joista ei havaittu erityistä, yksittäistä vikakohdetta.Autojen katsastuksen arvosteluperusteita muutettiin ja uudistettiin marraskuun alussa vuonna 2022. Uudistuksessa tuli uusia tarkastuskohteita esimerkiksi sähköautoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautojen keski-ikä alhainenSähköautojen keski-ikä on Suomessa verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 katsastettiin 3 158 sähköautoa.Tarkastaja Tatu Siivonen toteaa: ”Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt. Sähköautojen yleisimmät hylkäyssyyt ovat siis etuakselistoon, valoihin, jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä syitä – samoja kuin muillakin henkilöautoilla.”Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikojaKatsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2022 keski-ikä oli 14,7 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,5. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2022 hylättiin 27,8 prosenttia, 0,6 prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (27,2 %).Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3–15-vuotiaista henkilöautoista. Nyt kolmivuotiaiden lista on entistä suppeampi, koska yksityiskäytössä olevien henkilöautojen määräaikaiskatsastusväli harveni 20.5.2018 voimaan tulleen sääntelyn myötä.Katsastus on suoritettava viimeistään neljäntenä vuotena käyttöönottopäivästä. (aikaisemmin viimeistään kolmantena vuotena). Siksi laaja katsastustilasto on saatavana vasta nelivuotiaista alkaen. Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin, taka-akselistoon ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/takaisinkutsut Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta www.moottori.fi. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Lähde: Traficom a:2:{i:0;s:6:"132109";i:1;s:6:"132079";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?