14.2.2017

Tunnelia pitkin Tallinnaan – konsultit hyötyvät, mutta kannattaako tunneli?

VR_Junaliikenne

Meren alla kulkevaksi kaavaillun Helsinki–Tallinna-tunnelin vaikutuksia, hintaa ja tekniikkaa selvitetään todenteolla. Selvitystyöhön on palkattu peräti kahdeksan konsulttitoimistoa, kertoo Yle.

Tunnelia pitkin Tallinnaan? Kaksi kaupunkia meren ali yhdistävä tunneli on edennyt ideasta ja alustavista selvitysvaiheista vakavammalle pohjalle, kertoo Yle.

Nyt hankkeen selvitystyöhön on valjastettu Ylen mukaan peräti kahdeksan konsultoivaa toimistoa, joiden tehtävänä on tutkia tunnelin vaikutuksia, taloudellista kannattavuutta ja teknistä toteutettavuutta.

Rautatietunnelin rakentamisvaihtoehdon rinnalla tutkitaan kaupunkien välisen laivaliikenteen kehitysmahdollisuuksia. Helsinki-Tallinna -linja on laivayhtiöiden kertoman mukaan tällä hetkellä Pohjois-Itämeren vilkkaimmin liikennöity. Turistimatkojen lisäksi kaupunkien välillä on vilkasta työmatkaliikennettä. Helsinki ja Tallinna muodostavat yhdessä noin 1,5 miljoonan ihmisen ja vilkkaan rahtiliikenteen talousalueen.

Kaavailtu tunneli olisi toteutuessaan 90 kilometriä pitkä ja sitä pitkin matka Helsingistä Tallinnaan taittuisi jopa puolessa tunnissa. Tällä hetkellä laivamatkaan on varattava hieman yli pari tuntia. Tunnelin hinta-arvioksi on alustavasti ilmoitettu 9–13 miljardia euroa. Tunneliradalle on kaavailtu myös jatkoa. Käytännössä tämä tarkoittaisi uutta ratayhteyttä Tallinasta Puolaan.

Molemmille vaihtoehdoille on nyt luvassa muun muassa kustannus-hyötyvertailut ja vaikuttavuusarviot.

Innostuksen lisäksi tunnelihankeen mittava selvitystyö herättää runsaasti kysymyksiä. Myös kriittisiä.

– Voiko konsultti päätyä muuhun kuin tunnelin kannalle, jos hän saa leipänsä tunneleista, pohtii Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kannatusta ja vastustusta

Helsingin Sanomien tekemän kyselytutkimuksen mukaan helsinkiläiset ovat tunnelin kannalla. Suuria johtopäätöksiä gallupin tuloksista tehtäessä maltti on tarpeen, sillä mielipiteensä kertoi tällä kertaa 1 059 pääkaupunkiseudulla asuvaa. Tunnelia on helppo kannattaa ajatustasolla, mutta tilanne saattaa muuttua.

Näin saattaisi käydä esimerkiksi siinä tapauksessa, jos kannatusta tiedusteltaisiin maksuhalukkuuden kautta. Yhdensuuntaisen junalipun hinnaksi on kaavailtu alustavasti 36 euroa, mutta tunnelin rakennuskulujen jyvittäminen asettaisi hankkeen ainakin osin toiseen valoon. Samalla rahalla rakennettaisiin paljon muutakin.

– Maksaisitko 13 000–20 000 euroa tunnelista? Neljän hengen perhe 52 000–80 000 euroa? Nyt luodaan lähinnä mielikuva, että tunnelin rakentaminen olisi helppoa kuin heinänteko, Nieminen huomauttaa.

Gallupin mukaan pääkaupunkiseudun asukkaista helsinkiläiset suhtautuvat tunnelihankkeeseen myönteisimmin. Helsingin Sanomien mukaan helsinkiläisistä jopa puolet kannattaa tunnelin rakentamista. Vantaalla kannatusta on 47 prosenttia ja Espoossa 41.

Mielipiteet jakautuvat Helsingin Sanomien mukaan myös jonkin verran sen perusteella, mitä puoluetta vastaajat äänestävät. Eniten kannatusta tunneli saa RKP:n ja Vihreiden suunnalta, vastustusta puolestaan Perussuomalaisia äänestäviltä.

Kiinnostusta, mutta myös ahdistusta

Tunnelin kiinnostavuutta on tutkinut myös Ikaalisten Matkatoimisto. Verkossa toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui 4 800 suomalaista kuluttajaa.

Vastaajista 65 prosenttia kertoo pitävänsä tunnelia hyvänä hankkeena. Tästä huolimatta hanke herättää kuluttajien, kuten asiantuntijoidenkin, keskuudessa vahvoja tunteita. 22 prosenttia vastaajista kertoo pitävänsä tunnelihankkeesta erittäin paljon, kun taas joka kymmenes suhtautuu hankkeeseen hyvinkin kriittisesti.

Ikaalisten Matkatoimiston mukaan osa vastaajista epäilee muun muassa Tallinnan hintatason nousevan junayhteyden myötä. Nuoret suhtautuvat tunnelihankkeeseen hieman vanhempia myönteisemmin. 81 prosenttia alle 30 vuotiaista vastaajista pitää hankkeesta, kun vastaava osuus yli 50 vuotiaissa on 60 prosenttia.

Moni mainitsi myös kokevansa ajatuksen merenalaisesta tunnelista ahdistavana ja pelottavana. Sopivana lipunhintana vastaajat pitivät 36 euron sijaan 20 euroa.

Euroopan unioni on myöntänyt taloudellista tukea Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämiseen. 3,1 miljoonan euron summasta osa kohdennetaan Helsingin ja Tallinnan välille ehdotetun rautatietunnelin selvityksiin ja osa FinEstSmartMobility -älyliikennehankkeelle.

Lähde: Yle, HS, FinnEst Link-projekti, Ikaalisten Matkatoimisto Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Roman Razinkov

Luetuimmat