14.2.2017 Liikenne Tunnelia pitkin Tallinnaan – konsultit hyötyvät, mutta kannattaako tunneli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Meren alla kulkevaksi kaavaillun Helsinki–Tallinna-tunnelin vaikutuksia, hintaa ja tekniikkaa selvitetään todenteolla. Selvitystyöhön on palkattu peräti kahdeksan konsulttitoimistoa, kertoo Yle. Tunnelia pitkin Tallinnaan? Kaksi kaupunkia meren ali yhdistävä tunneli on edennyt ideasta ja alustavista selvitysvaiheista vakavammalle pohjalle, kertoo Yle.Nyt hankkeen selvitystyöhön on valjastettu Ylen mukaan peräti kahdeksan konsultoivaa toimistoa, joiden tehtävänä on tutkia tunnelin vaikutuksia, taloudellista kannattavuutta ja teknistä toteutettavuutta.Rautatietunnelin rakentamisvaihtoehdon rinnalla tutkitaan kaupunkien välisen laivaliikenteen kehitysmahdollisuuksia. Helsinki-Tallinna -linja on laivayhtiöiden kertoman mukaan tällä hetkellä Pohjois-Itämeren vilkkaimmin liikennöity. Turistimatkojen lisäksi kaupunkien välillä on vilkasta työmatkaliikennettä. Helsinki ja Tallinna muodostavat yhdessä noin 1,5 miljoonan ihmisen ja vilkkaan rahtiliikenteen talousalueen.Kaavailtu tunneli olisi toteutuessaan 90 kilometriä pitkä ja sitä pitkin matka Helsingistä Tallinnaan taittuisi jopa puolessa tunnissa. Tällä hetkellä laivamatkaan on varattava hieman yli pari tuntia. Tunnelin hinta-arvioksi on alustavasti ilmoitettu 9–13 miljardia euroa. Tunneliradalle on kaavailtu myös jatkoa. Käytännössä tämä tarkoittaisi uutta ratayhteyttä Tallinasta Puolaan.Molemmille vaihtoehdoille on nyt luvassa muun muassa kustannus-hyötyvertailut ja vaikuttavuusarviot.Innostuksen lisäksi tunnelihankeen mittava selvitystyö herättää runsaasti kysymyksiä. Myös kriittisiä.– Voiko konsultti päätyä muuhun kuin tunnelin kannalle, jos hän saa leipänsä tunneleista, pohtii Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannatusta ja vastustustaHelsingin Sanomien tekemän kyselytutkimuksen mukaan helsinkiläiset ovat tunnelin kannalla. Suuria johtopäätöksiä gallupin tuloksista tehtäessä maltti on tarpeen, sillä mielipiteensä kertoi tällä kertaa 1 059 pääkaupunkiseudulla asuvaa. Tunnelia on helppo kannattaa ajatustasolla, mutta tilanne saattaa muuttua.Näin saattaisi käydä esimerkiksi siinä tapauksessa, jos kannatusta tiedusteltaisiin maksuhalukkuuden kautta. Yhdensuuntaisen junalipun hinnaksi on kaavailtu alustavasti 36 euroa, mutta tunnelin rakennuskulujen jyvittäminen asettaisi hankkeen ainakin osin toiseen valoon. Samalla rahalla rakennettaisiin paljon muutakin.– Maksaisitko 13 000–20 000 euroa tunnelista? Neljän hengen perhe 52 000–80 000 euroa? Nyt luodaan lähinnä mielikuva, että tunnelin rakentaminen olisi helppoa kuin heinänteko, Nieminen huomauttaa.Gallupin mukaan pääkaupunkiseudun asukkaista helsinkiläiset suhtautuvat tunnelihankkeeseen myönteisimmin. Helsingin Sanomien mukaan helsinkiläisistä jopa puolet kannattaa tunnelin rakentamista. Vantaalla kannatusta on 47 prosenttia ja Espoossa 41.Mielipiteet jakautuvat Helsingin Sanomien mukaan myös jonkin verran sen perusteella, mitä puoluetta vastaajat äänestävät. Eniten kannatusta tunneli saa RKP:n ja Vihreiden suunnalta, vastustusta puolestaan Perussuomalaisia äänestäviltä.Kiinnostusta, mutta myös ahdistustaTunnelin kiinnostavuutta on tutkinut myös Ikaalisten Matkatoimisto. Verkossa toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui 4 800 suomalaista kuluttajaa.Vastaajista 65 prosenttia kertoo pitävänsä tunnelia hyvänä hankkeena. Tästä huolimatta hanke herättää kuluttajien, kuten asiantuntijoidenkin, keskuudessa vahvoja tunteita. 22 prosenttia vastaajista kertoo pitävänsä tunnelihankkeesta erittäin paljon, kun taas joka kymmenes suhtautuu hankkeeseen hyvinkin kriittisesti.Ikaalisten Matkatoimiston mukaan osa vastaajista epäilee muun muassa Tallinnan hintatason nousevan junayhteyden myötä. Nuoret suhtautuvat tunnelihankkeeseen hieman vanhempia myönteisemmin. 81 prosenttia alle 30 vuotiaista vastaajista pitää hankkeesta, kun vastaava osuus yli 50 vuotiaissa on 60 prosenttia.Moni mainitsi myös kokevansa ajatuksen merenalaisesta tunnelista ahdistavana ja pelottavana. Sopivana lipunhintana vastaajat pitivät 36 euron sijaan 20 euroa.Euroopan unioni on myöntänyt taloudellista tukea Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämiseen. 3,1 miljoonan euron summasta osa kohdennetaan Helsingin ja Tallinnan välille ehdotetun rautatietunnelin selvityksiin ja osa FinEstSmartMobility -älyliikennehankkeelle.Lähde: Yle, HS, FinnEst Link-projekti, Ikaalisten Matkatoimisto Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”