21.12.2016

Turkuun tulee ainutlaatuinen rinnehissi

rinnehissi

Funikulaari-rinnehissi vie loppukesästä 2017 Kakolan mäelle.

Kakolan entisestä vankila-alueesta on kehittymässä monipuolinen asuinalue lukuisine palveluineen, museoineen ja ravintoloineen. Kakola sijaitsee korkealla mäellä, joten joukkoliikenneratkaisukin on tavallisuudesta poikkeava, Funikulaari-rinnehissi.

Aurajoen ranta, sen ravintolat ja venesatama ovat turkulaisten ja myös turistien suosittu ”olohuone” etenkin kesäisin. Jokirannassa ja Kakolan alueella on tulevaisuudessa melkoisesti pöhinää. Siksi sujuvat liikenneyhteydet jokirannan ja Kakolan välillä ovat tärkeät niin asukkaille kuin turisteille.

rinnehissi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fölikulaari jo heinäkuuksi?

Kakolaan pääsee loppukesästä 2017 alkaen Funikulaarilla eli rinnehissillä Linnankadulta paikallisliikenteen Föli-bussilinjan 1 pysäkin läheisyydestä. Bussilinja 1 ajaa Sataman ja kauppatorin väliä ja jatkaa lentoasemalle saakka ja päinvastoin.

Funikulaarista tulee Turun seudun Föli-joukkoliikennettä. Fölin liput kelpaavat myös Funikulaariin. "Fölikulaarin" alapysäkki Linnankadulla on vain korttelin päässä jokilautta Förin länsilaiturista.

Fölikulaarin rakentamisen aikataulu on haastava. Alun pitäen tavoitteena oli, että rinnehissi olisi valmis käyttöön vuoden 2017 loppuun mennessä. Koska ensi kesänä Tall Ships' Races on Turussa 20.–23.7. heinäkuuta. Fölikulaari yritetään saada valmiiksi jo 20.7. mennessä. Moni kuitenkin epäilee noin kiireistä aikataulua.

Joukkoliikenteen kannalta paras ratkaisu

Kakolanmäen joukkoliikenteen kytkeminen rinnehissillä taajaan liikennöityyn sataman ja kauppatorin väliseen runkolinjaan 1 on pitkällä aikavälillä kustannustehokkain tapa järjestää Kakolanmäen joukkoliikenne.

– Uuden bussilinjan käynnistäminen Kakolanmäelle olisi hankalaa mäkisen ja mutkaisen reitin vuoksi, lisäksi rinnehissin ylläpitokustannusten arvioidaan olevan edullisempia kuin bussiliikenteen, joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte kertoo.

Funikulaari on tehokas osa joukkoliikennettä. Kyytiin mahtuu kerralla 30 matkustajaa ja matka kestää noin minuutin. Rinnehissin kuljetuskapasiteetti on moninkertainen verrattuna vaihtoehtona olleen uuden bussilinjan käynnistämiseen.

Matkustamiseen tullaan käyttämään normaaleja Turun joukkoliikenteen Föli-lipputuotteita. Lippuautomaatti tulee sekä ala- että yläasemalle. Rinnehissi toimii automaattisesti ilman kuljettajaa.

Rinnehissi on poikkeuksellinen ratkaisu, joten se varmasti herättää kiinnostusta ja luo positiivista kuvaa Turun kaupungista ja Turun seudun joukkoliikenteestä.

Työnimenä Fölikulaari

Seudullisen joukkoliikenteen Fölin toimistolla rinnehissistä käytetään työnimeä Fölikulaari. Föli on teettänyt Idis Designilla ensimmäisiä hahmotelmia siitä, minkä näköinen funikulaari voisi olla.

– Konseptiin liittyviä perusteemoja ovat pelkistäminen, moderni arkkitehtuuri, läpinäkyvyys. Kakolan historiasta puolestaan muistuttavat katon kalterimainen ritilöinti. Vesi on elementtinä läsnä lattialinjassa, joka on kuin laatikon sisällä oleva vedenpinta. Sivuprofiilissa nähtävissä oleva purjeen tai laivan muoto kertoo meren läheisyydestä, teollinen muotoilija Jussi Hurskainen Idis Designista kuvailee.

Rinnehissin suunnittelussa esteettiset tekijät kulkevat käsi kädessä esteettömyyden ja käytettävyyden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokenut laitteistotoimittaja

Kakolanmäen rinteeseen Serpentiinitien viereen suunnitellun funikulaarin hankintakilpailutus on ratkennut. Kahdella kiskolla kulkevan yksikorisen järjestelmän laitteistotoimittajaksi valittiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt italialainen Leitner Ropeways.

Leitner Ropeways on erikoistunut erityyppisten köysirata-, vinohissi- ja hiihtohissijärjestelmien toimittamiseen. Yritys on perustettu vuonna 1888.

– Leitner oli tarjouksessaan kuvannut kattavasti toimitettavan järjestelmän. Tarjous erottui edukseen muita tilavamman kabiinin, varustelutason sekä takuu- ja varaosapalvelujen osalta. Tarjoaja on toteuttanut menestyksekkäästi useita projekteja ympäri maailmaa ja yrityksellä on vankka kokemus vastaavanlaisista projekteista, rakennuttamispäällikkö Janne Laine Kiinteistöliikelaitokselta kertoo.

– Lisäksi yrityksen toiminta on hyvin organisoitunutta ja toimittajalla on vankka yhteistyötausta suomalaisen Multi Snowtech Ltd kanssa. Tavoitteena on aloittaa sopimusneuvottelut yrityksen kanssa alku vuodesta ja sitä kautta yhteistyö käynnistettyä heti.

– Hissin henkilökapasiteettimäärittelyssä on huomioitu Fölin 1-linjan kuljettama matkustajamäärä Funikulaarin kohdalla olevalle pysäkille ja se, että matkustajamäärä saadaan kohtuullisessa ajassa purettua Kakolanmäelle, Laine taustoittaa.

3,1 miljoonan euron hanke

Föri ja Funikulaari ovat lähes samalla linjalla ja ne muodostavat kevyen liikenteen yhteyden Aurajoen itärannan ja Kakolanmäen välille. Funikulaarin korin lattiapinta-ala tulee olemaan noin 7 neliömetriä. Hissin nousunopeus on 2 m/s ja radan pituuden ollessa noin 130 metriä, matka yhteen suuntaan kestää noin minuutin. Kori painaa tyhjänä 3 500 kiloa ja maksimikuormassa kokonaispaino on 6 125 kiloa. Laite hyödyntää 4 800 kilon vastapainoa kulkiessaan.

Funikulaarin kokonaiskustannusarvio on noin 3,1 miljoonaa euroa, joka pitää sisällään rakennuttamisen, suunnittelun, laitteistohankinnat, asemarakennukset sekä valaistuksen ja rata-alueen aitaamisen.

Lisää Fölistä

Teksti: Timo Turkula Kuvat: IDIS Desing Ltd. Video: FÖLI Turun seudun joukkoliikenne

Luetuimmat