21.12.2016 Liikenne Turkuun tulee ainutlaatuinen rinnehissi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Funikulaari-rinnehissi vie loppukesästä 2017 Kakolan mäelle. Kakolan entisestä vankila-alueesta on kehittymässä monipuolinen asuinalue lukuisine palveluineen, museoineen ja ravintoloineen. Kakola sijaitsee korkealla mäellä, joten joukkoliikenneratkaisukin on tavallisuudesta poikkeava, Funikulaari-rinnehissi.Aurajoen ranta, sen ravintolat ja venesatama ovat turkulaisten ja myös turistien suosittu ”olohuone” etenkin kesäisin. Jokirannassa ja Kakolan alueella on tulevaisuudessa melkoisesti pöhinää. Siksi sujuvat liikenneyhteydet jokirannan ja Kakolan välillä ovat tärkeät niin asukkaille kuin turisteille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFölikulaari jo heinäkuuksi?Kakolaan pääsee loppukesästä 2017 alkaen Funikulaarilla eli rinnehissillä Linnankadulta paikallisliikenteen Föli-bussilinjan 1 pysäkin läheisyydestä. Bussilinja 1 ajaa Sataman ja kauppatorin väliä ja jatkaa lentoasemalle saakka ja päinvastoin.Funikulaarista tulee Turun seudun Föli-joukkoliikennettä. Fölin liput kelpaavat myös Funikulaariin. "Fölikulaarin" alapysäkki Linnankadulla on vain korttelin päässä jokilautta Förin länsilaiturista.Fölikulaarin rakentamisen aikataulu on haastava. Alun pitäen tavoitteena oli, että rinnehissi olisi valmis käyttöön vuoden 2017 loppuun mennessä. Koska ensi kesänä Tall Ships' Races on Turussa 20.–23.7. heinäkuuta. Fölikulaari yritetään saada valmiiksi jo 20.7. mennessä. Moni kuitenkin epäilee noin kiireistä aikataulua.Joukkoliikenteen kannalta paras ratkaisuKakolanmäen joukkoliikenteen kytkeminen rinnehissillä taajaan liikennöityyn sataman ja kauppatorin väliseen runkolinjaan 1 on pitkällä aikavälillä kustannustehokkain tapa järjestää Kakolanmäen joukkoliikenne.– Uuden bussilinjan käynnistäminen Kakolanmäelle olisi hankalaa mäkisen ja mutkaisen reitin vuoksi, lisäksi rinnehissin ylläpitokustannusten arvioidaan olevan edullisempia kuin bussiliikenteen, joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte kertoo.Funikulaari on tehokas osa joukkoliikennettä. Kyytiin mahtuu kerralla 30 matkustajaa ja matka kestää noin minuutin. Rinnehissin kuljetuskapasiteetti on moninkertainen verrattuna vaihtoehtona olleen uuden bussilinjan käynnistämiseen.Matkustamiseen tullaan käyttämään normaaleja Turun joukkoliikenteen Föli-lipputuotteita. Lippuautomaatti tulee sekä ala- että yläasemalle. Rinnehissi toimii automaattisesti ilman kuljettajaa.Rinnehissi on poikkeuksellinen ratkaisu, joten se varmasti herättää kiinnostusta ja luo positiivista kuvaa Turun kaupungista ja Turun seudun joukkoliikenteestä.Työnimenä FölikulaariSeudullisen joukkoliikenteen Fölin toimistolla rinnehissistä käytetään työnimeä Fölikulaari. Föli on teettänyt Idis Designilla ensimmäisiä hahmotelmia siitä, minkä näköinen funikulaari voisi olla.– Konseptiin liittyviä perusteemoja ovat pelkistäminen, moderni arkkitehtuuri, läpinäkyvyys. Kakolan historiasta puolestaan muistuttavat katon kalterimainen ritilöinti. Vesi on elementtinä läsnä lattialinjassa, joka on kuin laatikon sisällä oleva vedenpinta. Sivuprofiilissa nähtävissä oleva purjeen tai laivan muoto kertoo meren läheisyydestä, teollinen muotoilija Jussi Hurskainen Idis Designista kuvailee.Rinnehissin suunnittelussa esteettiset tekijät kulkevat käsi kädessä esteettömyyden ja käytettävyyden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokenut laitteistotoimittajaKakolanmäen rinteeseen Serpentiinitien viereen suunnitellun funikulaarin hankintakilpailutus on ratkennut. Kahdella kiskolla kulkevan yksikorisen järjestelmän laitteistotoimittajaksi valittiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt italialainen Leitner Ropeways.Leitner Ropeways on erikoistunut erityyppisten köysirata-, vinohissi- ja hiihtohissijärjestelmien toimittamiseen. Yritys on perustettu vuonna 1888.– Leitner oli tarjouksessaan kuvannut kattavasti toimitettavan järjestelmän. Tarjous erottui edukseen muita tilavamman kabiinin, varustelutason sekä takuu- ja varaosapalvelujen osalta. Tarjoaja on toteuttanut menestyksekkäästi useita projekteja ympäri maailmaa ja yrityksellä on vankka kokemus vastaavanlaisista projekteista, rakennuttamispäällikkö Janne Laine Kiinteistöliikelaitokselta kertoo.– Lisäksi yrityksen toiminta on hyvin organisoitunutta ja toimittajalla on vankka yhteistyötausta suomalaisen Multi Snowtech Ltd kanssa. Tavoitteena on aloittaa sopimusneuvottelut yrityksen kanssa alku vuodesta ja sitä kautta yhteistyö käynnistettyä heti.– Hissin henkilökapasiteettimäärittelyssä on huomioitu Fölin 1-linjan kuljettama matkustajamäärä Funikulaarin kohdalla olevalle pysäkille ja se, että matkustajamäärä saadaan kohtuullisessa ajassa purettua Kakolanmäelle, Laine taustoittaa.3,1 miljoonan euron hankeFöri ja Funikulaari ovat lähes samalla linjalla ja ne muodostavat kevyen liikenteen yhteyden Aurajoen itärannan ja Kakolanmäen välille. Funikulaarin korin lattiapinta-ala tulee olemaan noin 7 neliömetriä. Hissin nousunopeus on 2 m/s ja radan pituuden ollessa noin 130 metriä, matka yhteen suuntaan kestää noin minuutin. Kori painaa tyhjänä 3 500 kiloa ja maksimikuormassa kokonaispaino on 6 125 kiloa. Laite hyödyntää 4 800 kilon vastapainoa kulkiessaan.Funikulaarin kokonaiskustannusarvio on noin 3,1 miljoonaa euroa, joka pitää sisällään rakennuttamisen, suunnittelun, laitteistohankinnat, asemarakennukset sekä valaistuksen ja rata-alueen aitaamisen.Lisää FölistäTeksti: Timo Turkula Kuvat: IDIS Desing Ltd. Video: FÖLI Turun seudun joukkoliikenne Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”