29.10.2019 Liikenne Turvaistuintesti poiki harvinaisen huipputuloksen – tämä istuin on turvallisuuden saralla ykkönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä kirjattiin kolariturvallisuuden saralla paras tulos vuoden 2015 jälkeen. Heikkoja arvosanoja annettiin neljä. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa vuoden 2019 jälkimmäisessä turvaistuintestissä annettiin yhteensä 20 arvosanaa. Varsinaisia eri istuimia oli mukana 15, mutta koska osa istuimista on hankittavissa sekä Isofix-telakan kanssa että ilman, nämä vaihtoehdot ovat saaneet omat arvosanansa, Autoiliitto kertoo. Istuinkohtaiset arviot löytyvät Autoliiton verkkosivuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lakisääteistä parempia Testissä annettiin yhteensä 11 hyvää ja viisi tyydyttävää kokonaisarvosanaa. Kaikki nämä istuimet ovat lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja siten varsin hyviä vaihtoehtoja lapselle. Istuinta valittaessa ei kannata tuijottaa pelkkää arvosanaa. On tärkeää käydä kokeilemassa oikean kokoluokan istuimia asiantuntevassa lastentarvikeliikkeessä sillä autolla, jossa istuinta enimmäkseen aiotaan käyttää. – Näin selviää, miten eri vaihtoehdot juuri omaan autoon ja omalle lapselle soveltuvat. Heikon tai välttävän arvosanan saaneet istuimet on kuitenkin syytä jättää harkintalistan ulkopuolelle, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo. Turvaistuintestissä annetaan arvosanat niin kolariturvallisuudesta kuin käytettävyydestä ja istuinmukavuudesta sekä kemikaalikuormituksesta. Nämä osa-alueet on Autoliiton mukaan jaettu vielä pienempiin palasiin, kuten muun muassa etu- ja sivutörmäystesteihin, vöiden reititykseen ja istuimen vakauteen autossa. Suurin painoarvo on kolariturvallisuudella, mutta myös helppokäyttöisyys on tärkeää, sillä vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Noin 1–4 vuotiaille tarkoitettu BeSafe iZi Kid X3 i-Size -istuin saavutti parhaan tuloksen turvallisuudesta kaikista vuoden 2015 jälkeen testatuista istuimista. Tuolloin testikriteerejä kiristettiin eivätkä aiemmat tulokset ole vertailukelpoisia. Erinomaiseen kokonaisarvosanaan ei erinomainen kolariturvallisuus kuitenkaan riittänyt, sillä pienet puutteet käytettävyydessä pudottivat tuloksen arvosanaan hyvä. Kemikaalikuorma pudottaa arvosanoja Yksikään istuin ei tällä kerralla reputtanut etutörmäystestissä, mutta Hauck iPro Baby yhdessä iPro -telakan kanssa sai nippanappa välttävän arvosanan, sillä istuin irtosi osittain telakasta. Sama istuin ilman telakkaa auton turvavöillä asennettuna ansaitsi etutörmäyksestä hyvän arvosanan. Kaikki istuimet läpäisivät myös sivutörmäystestin. Britax Römer Kidfix² S -istuinta voi tosin käyttää yli 125 cm pituisille lapsille ilman selkänojaa korokeistuimena, jolloin se ei anna lainkaan sivutörmäyssuojaa. Istuinta ei pitäisikään käyttää ilman selkänojaa, varsinkin kun selkänojallisena se antaa erinomaisen suojan sivutörmäyksessä aina 150 cm:n pituiseksi asti. Uppababy Mesa i-Size sekä Hauck iPro Baby sisälsivät liikaa kemikaaleja ja saivat haitallisista kemikaaleista arvosanan heikko. Heikko arvosana jostakin osa-alueesta tarkoittaa automaattisesti heikkoa kokonaisarvosanaa. Heikkoja kokonaisarvosanoja tuli yhteensä neljä, sillä kumpikin istuin on saatavana sekä telekalla että ilman. Uppababyssa oli palonestoainetta TCCP EU-direktiivissä annetut raja-arvot ylittävä määrä, kun taas Hauck iPro Babyn naftaleenikuormitus oli liian suuri. Lähde: Autoliitto Kuvituskuvat: Autoliitto ja BeSafe Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku