29.10.2019 Liikenne Turvaistuintesti poiki harvinaisen huipputuloksen – tämä istuin on turvallisuuden saralla ykkönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä kirjattiin kolariturvallisuuden saralla paras tulos vuoden 2015 jälkeen. Heikkoja arvosanoja annettiin neljä. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa vuoden 2019 jälkimmäisessä turvaistuintestissä annettiin yhteensä 20 arvosanaa. Varsinaisia eri istuimia oli mukana 15, mutta koska osa istuimista on hankittavissa sekä Isofix-telakan kanssa että ilman, nämä vaihtoehdot ovat saaneet omat arvosanansa, Autoiliitto kertoo. Istuinkohtaiset arviot löytyvät Autoliiton verkkosivuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lakisääteistä parempia Testissä annettiin yhteensä 11 hyvää ja viisi tyydyttävää kokonaisarvosanaa. Kaikki nämä istuimet ovat lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja siten varsin hyviä vaihtoehtoja lapselle. Istuinta valittaessa ei kannata tuijottaa pelkkää arvosanaa. On tärkeää käydä kokeilemassa oikean kokoluokan istuimia asiantuntevassa lastentarvikeliikkeessä sillä autolla, jossa istuinta enimmäkseen aiotaan käyttää. – Näin selviää, miten eri vaihtoehdot juuri omaan autoon ja omalle lapselle soveltuvat. Heikon tai välttävän arvosanan saaneet istuimet on kuitenkin syytä jättää harkintalistan ulkopuolelle, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo. Turvaistuintestissä annetaan arvosanat niin kolariturvallisuudesta kuin käytettävyydestä ja istuinmukavuudesta sekä kemikaalikuormituksesta. Nämä osa-alueet on Autoliiton mukaan jaettu vielä pienempiin palasiin, kuten muun muassa etu- ja sivutörmäystesteihin, vöiden reititykseen ja istuimen vakauteen autossa. Suurin painoarvo on kolariturvallisuudella, mutta myös helppokäyttöisyys on tärkeää, sillä vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Noin 1–4 vuotiaille tarkoitettu BeSafe iZi Kid X3 i-Size -istuin saavutti parhaan tuloksen turvallisuudesta kaikista vuoden 2015 jälkeen testatuista istuimista. Tuolloin testikriteerejä kiristettiin eivätkä aiemmat tulokset ole vertailukelpoisia. Erinomaiseen kokonaisarvosanaan ei erinomainen kolariturvallisuus kuitenkaan riittänyt, sillä pienet puutteet käytettävyydessä pudottivat tuloksen arvosanaan hyvä. Kemikaalikuorma pudottaa arvosanoja Yksikään istuin ei tällä kerralla reputtanut etutörmäystestissä, mutta Hauck iPro Baby yhdessä iPro -telakan kanssa sai nippanappa välttävän arvosanan, sillä istuin irtosi osittain telakasta. Sama istuin ilman telakkaa auton turvavöillä asennettuna ansaitsi etutörmäyksestä hyvän arvosanan. Kaikki istuimet läpäisivät myös sivutörmäystestin. Britax Römer Kidfix² S -istuinta voi tosin käyttää yli 125 cm pituisille lapsille ilman selkänojaa korokeistuimena, jolloin se ei anna lainkaan sivutörmäyssuojaa. Istuinta ei pitäisikään käyttää ilman selkänojaa, varsinkin kun selkänojallisena se antaa erinomaisen suojan sivutörmäyksessä aina 150 cm:n pituiseksi asti. Uppababy Mesa i-Size sekä Hauck iPro Baby sisälsivät liikaa kemikaaleja ja saivat haitallisista kemikaaleista arvosanan heikko. Heikko arvosana jostakin osa-alueesta tarkoittaa automaattisesti heikkoa kokonaisarvosanaa. Heikkoja kokonaisarvosanoja tuli yhteensä neljä, sillä kumpikin istuin on saatavana sekä telekalla että ilman. Uppababyssa oli palonestoainetta TCCP EU-direktiivissä annetut raja-arvot ylittävä määrä, kun taas Hauck iPro Babyn naftaleenikuormitus oli liian suuri. Lähde: Autoliitto Kuvituskuvat: Autoliitto ja BeSafe Lue lisää Kaikki artikkelit 4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista 30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan 25.9.2024 Liikenne Toimi näin, jos sähköpotkulaudalla sattuu kolari 24.9.2024 Uutinen Teiden 4 000 kilometrin päällystystavoite toteutuu 23.9.2024 Uutinen Kauppojen kuljetusrobotit liikenteessä – kenen tehtävä on väistää? 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä