4.8.2018 Ajokortit Turvallisesti mönkijällä – huomioi ajokorttilakiuudistus Katetut mönkijät kasvattavat suosiotaan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Heinäkuun alun ajokorttilakiuudistus toi muutoksia myös mönkijöiden ajo-oikeuksiin. Liikenneturva muistuttaa, että mönkijällä turvallisesti ajaminen vaatii osaamista ja tietoa säännöistä sekä oman mönkijätyypin säädöksistä. Taitamattomissa käsissä mönkijä voi aiheuttaa vakavia vaaratilanteita. Markkinoilla on useita erilaisia mönkijöitä moniin eri tarkoituksiin, joten Liikenneturva kannustaa ostajaa pohtimaan tarkasti, millaiseen käyttöön kulkupeli on tulossa. Lisäksi on tärkeää selvittää, mitkä erityispiirteet ja säännöt liittyvät ostettavaan ajoneuvoon. Etenkin käytettyä mönkijää ostettaessa kannattaa varmistaa rekisteröintitodistuksesta, mihin ajoneuvoluokkaan laite kuuluu. – Kannattaa lähteä liikkeelle aivan perusasioista. Kuka saa ajaa, missä saa ajaa ja millainen ajokortti tarvitaan. Esimerkiksi maastomönkkärillä saa ajaa tiealueella vain erityistapauksissa, kuten tietä ylittäessä. Keskeisimmät asiat on koottu kätevästi mönkijäoppaaseemme, kertoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Petri Niska. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aiempaa useampia mönkijöitä ulottuville Ajokorttilainsäädäntö muuttui 1.7.2018 alkaen. Se tarkoittaa mönkijöiden osalta sitä, että T-luokan ajo-oikeudella saa kuljettaa aiempaa useampaa mönkijää. – T-kortti oikeuttaa nyt kuljettamaan T1- ja T2-luokkien traktoreita, joiden nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa. T3-luokan mönkijätraktoreiden, joiden maksiminopeus on 60 km/h, kuljettajilta vaaditaan nykyään AM 121 -luokan ajo-oikeus eli käytännössä mopoautokortti, selvittää Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu. Kypärä päähän – sekä kuskille että matkustajalle Liikenneturva kertoo, että kansalaiset kysyvät paljon myös perävaunun vetämisestä, erityisesti traktorimönkijällä. Perävaunun vetämiseen ja perävaunumassoihin liittyvät ohjeet löytyvät traktorin rekisteröintitiedoista tai mönkijän vetokytkimessä olevasta tarrasta. Rekisteröintitodistus löytyy sähköisenä Trafin verkkosivuilta. – Mönkijän käyttäjältä vaaditaan joissain tilanteissa varsin yksityiskohtaista tietoa. Jos on epävarma, kannattaa nämä tiedot varmistaa esimerkiksi mönkijän myyjältä, Niska kehottaa. Tieliikennekäyttöön tarkoitetulla mönkijällä saa kuljettaa matkustajia rekisteröintitodistuksen mukaisesti. On kuitenkin hyvä muistaa, että mönkijä käyttäytyy matkustajan kanssa aivan eri tavalla kuin yksin ajettaessa. Myös kyydissä olevalta vaaditaan painonsiirtoa kääntymistilanteissa. – Ennen matkaan lähtemistä kannattaa harjoitella yhdessä matkustajan kanssa mönkijällä liikkumista. Kuljettajan ja matkustajan on muutamaa poikkeustilannetta lukuun ottamatta käytettävä asianmukaista suojakypärää, sanoo Niska ja jatkaa: – Lisäksi on pakko muistuttaa siitä, ettei mönkijä ei ole lasten lelu. Alle 15-vuotias ei saa ajaa mönkijällä muualla kuin suljetulla alueella. Turvallisuus ensin myös mönkkärillä liikuttaessa. Liikenneturvan viisi vinkkiä turvalliseen ajoon mönkijällä: – Opettele mönkijän ajo-ominaisuudet rauhallisissa olosuhteissa. – Käytä aina kypärää. – Vain raittiina mönkijän sarviin. – Huomioi muut liikkujat. – Noudata liikenteen sääntöjä sekä maastossa kuin tielläkin. Lähde: Liikenneturva Kuvitus: Moottorin arkisto ja Polaris Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?