16.4.2018 Liikenne Tutkijalautakunta tutki: Viime huhtikuun kolareissa puolet kuoli sairauden tai päihteiden käytön vuoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi sitten huhtikuussa ainakin joka toisessa kolarissa kuljettajan sairaus tai päihteiden käyttö vaikutti onnettomuuden syntyyn. Viime huhtikuussa sattui yhteensä 19 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 20 ihmistä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Tutkinnan pohjalta lautakunnat antavat suosituksia, joilla vastaavat onnettomuudet voitaisiin jatkossa välttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomio ajokuntoon Osa vuoden takaisten tapausten tutkinnasta on vielä kesken, mutta ainakin joka toisessa kolarissa kuljettajan sairaus tai päihteiden käyttö vaikutti onnettomuuden syntyyn. Tutkijalautakunnat kiinnittävät lausunnoissaan huomiota kuljettajien ajokuntoon ja sen seuraamisen tärkeyteen. – Kuljettajille on tähdennettävä oman ajokyvyn seuraamisen, arvioinnin ja tunnistamisen tärkeyttä. Autoihin pitää myös saada kuljettajan tilaa valvovia sekä törmäyksiä estäviä tai lieventäviä järjestelmiä, tutkijalautakunta toteaa suosituksessaan. Lisäksi tutkijalautakunnat suosittelevat, että riskikuljettajien ajoterveyden valvonta tulisi olla tehokkaampaa ja nopeampaa sekä hoitohenkilöstön että poliisin osalta. Mielenterveysongelmaisten ja päihdepotilaiden matalan kynnyksen hoitoa tulisi lisätä ja ajoterveyden arviointi tulisi olla pakollinen osa erikoislääkärikoulutusta. Päihdeongelmaisten osalta suositellaan alkolukon käyttöpakkoa. Moottori julkaisee tiivistelmät Moottori julkaisee joka kuukausi painetussa lehdessä tiivistelmät kaikista kyseisen kuukauden aikana edellisenä vuonna sattuneista kuolemaan johtaneista kolareista. Huhtikuun Moottoria pääset lukemaan irtonumerona digitaalisesti tai painettuna tai voit tilata Moottorin kestotilauksena suoraan kotiin. Jokainen kuolemaan johtanut onnettomuus tutkitaan Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki tie- ja maastoliikenteen kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Onnettomuustutkinta on lakisääteistä ja tutkinta tapahtuu virkavastuulla. Liikennevakuutuskeskus huolehtii tutkinnan ylläpitämisestä, hallinnoinnista ja tulosten raportoinnista. Tutkinnassa selvitetään liikenneonnettomuuden kulku, riskitekijät, seuraukset ja olosuhteet liikenneonnettomuuden syiden selvittämiseksi ja niistä johtuvien onnettomuuksien ehkäisemiseksi vastaisuudessa. Tutkinnan perusteella tehdään tarvittavat esitykset liikenneturvallisuutta parantaviksi toimiksi. Tutkintaselostukset ovat julkisia asiakirjoja. Tutkinnassa kerättävät muut tiedot sen sijaan ovat salassa pidettäviä, mutta niitä voidaan käyttää tieteellisessä ja tilastollisessa tutkimuksessa sekä viranomaisten liikenneturvallisuustyössä. Tutkinnan tietoja ei ole tarkoitettu onnettomuuksiin liittyvien syyllisyys- ja korvauskysymysten käsittelyyn. Tällä turvataan tutkijalautakuntien häiriötön toiminta. Moottori haluaa omalta osaltaan tukea liikenneturvallisuustyötä julkaisemalla kuukausittain tiivistelmän kaikista edellisen vuoden kyseisen kuukauden aikana sattuneista kuolonkolareista. Moottorin kirjoitussarjassa tapausselostus, tutkijalautakunnan arvio ja sen antamat suositukset ovat keskeiset asiat sisältäviä tiivistelmiä lautakunnan tutkintaselostuksesta, eivät Moottorin toimituksen päätelmiä. Tarkoitus on kuvata lyhyesti itse onnettomuus sekä kertoa tutkijalautakunnan arvio sen syistä, taustoista ja estomahdollisuuksista. On huomattava, että tiivistelmistä on jätetty pois runsaasti yksityiskohtia ja taustatietoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku