27.2.2023

Tuulilasit säröytyvät juuri nyt – näin vältät kiveniskemiä ja rahanmenoa

Tuulilasin vaihto Autoklinikka

Kevät on kovaa aikaa autojen tuulilaseille. Vakuutusyhtiön tilastojen mukaan tuulilasit rikkoutuvat todennäköisimmin huhtikuussa ja lauantaisin!

Kevät kuivaa tiet ja ajamisesta tulee sohjossa tarpomista tai jäisillä pinnoilla liukastelua nautittavampaa. Kevät tuo myös haasteita, etenkin tuulilaseille.

Autojen tuulilasien kannalta ilkeitä ovat edestä ajavan renkaiden alta tuulilasiin sinkoutuvat irtokivet tai nastat.

Tuulilasit ovat erityisen kovilla huhtikuussa, paljastuu vakuutusyhtiö Ifin tilastoista. Yhtiöstä kerrotaan, että tuulilasivahingot alkavat tyypillisesti yleistyä maaliskuussa teiden sulaessa, mutta suurin rikkoutumispiikki osuu huhtikuulle. Ja sekin käy ilmi, että lauantai on viikonpäivistä vahinkoalttein. Lasivahinkoja sattuu useimmiten paljon ajaville sekä nopeilla ja ruuhkaisilla väylillä liikkuville.

Ifin autovahinkotilastojen perusteella vuoden aikana tuulilasivahinko sattuu keskimäärin joka kahdeksannelle autoilijalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiveniskemät aiheuttavat halkeamia

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa kiven tai nastan iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan, kerrotaan Ifistä.

Etenkin uusien autojen tuulilasit ovat vaarassa, sillä nykyaikaiset tuulilasit ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä.

– Uusissa autoissa lasi on usein liimattu auton runkoon niin tiukasti, että jännite on sen verta iso, että pienikin kiven pinkaus voi purkaa sen ja rikkoa lasin, Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo.

Hän korostaa, että vaurio kannattaa korjauttaa pikimmiten.

– Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään merkittävää osaa kantavasta korirakenteesta.

Kalliita korjauksia

Yhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Roseliuksen mukaan uudemmissa autoissa tuulilasin vaihto voi maksaa jopa toista tuhatta euroa. Lisäkustannuksia voi tulla esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien anturien uudelleenkalibroinnista.

Tuulilasin vaihto Autoklinikka

LähiTapiola-vakuutusyhtiön korvauspalveluiden asiantuntija Tommi Helosvuo muistuttaa pitämään huolta auton tuulilasin kunnosta – se on tärkeätä turvallisuuden näkökulmasta.

– Vanhemmissakin autoissa on tärkeää pitää huolta tuulilasin kunnosta. Etenkin näin keväällä, kun aurinko paistaa matalalta, voi kuljettajan näkökenttään osuva särö tai naarmu häikäistä tai haitata näkyvyyttä.

Autoliiton asiantuntija: turvaväli ehkäisee

Auton tuulilasia voi varjella pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin.

– Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä. Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on siis syytä välttää.

Vesalainen suosittelee hankkimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korjauta heti, säästä rahaa

Vesalainen muistuttaa, että tuulilasin halkeamilta voi usein välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Moni autoilija, etenkin uudemmilla autoilla ajava, on hankkinut tuulilasivakuutuksen, joiden omavastuut vaihtelevat.

– Yleensä on niin, että enintään kahden euron kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.

Tuulilasin vaihto Autoklinikka

Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin.

Hajonnut tuulilasi aiheuttaa näkemäriskin ja voi myös olla syy hylkäävän päätöksen katsastuksessa.

– Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Artikkeli on julkaistu alun perin maaliskuussa 2021.

Luetuimmat