27.2.2023 Liikenne Tuulilasit säröytyvät juuri nyt – näin vältät kiveniskemiä ja rahanmenoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevät on kovaa aikaa autojen tuulilaseille. Vakuutusyhtiön tilastojen mukaan tuulilasit rikkoutuvat todennäköisimmin huhtikuussa ja lauantaisin! Kevät kuivaa tiet ja ajamisesta tulee sohjossa tarpomista tai jäisillä pinnoilla liukastelua nautittavampaa. Kevät tuo myös haasteita, etenkin tuulilaseille.Autojen tuulilasien kannalta ilkeitä ovat edestä ajavan renkaiden alta tuulilasiin sinkoutuvat irtokivet tai nastat.Tuulilasit ovat erityisen kovilla huhtikuussa, paljastuu vakuutusyhtiö Ifin tilastoista. Yhtiöstä kerrotaan, että tuulilasivahingot alkavat tyypillisesti yleistyä maaliskuussa teiden sulaessa, mutta suurin rikkoutumispiikki osuu huhtikuulle. Ja sekin käy ilmi, että lauantai on viikonpäivistä vahinkoalttein. Lasivahinkoja sattuu useimmiten paljon ajaville sekä nopeilla ja ruuhkaisilla väylillä liikkuville.Ifin autovahinkotilastojen perusteella vuoden aikana tuulilasivahinko sattuu keskimäärin joka kahdeksannelle autoilijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiveniskemät aiheuttavat halkeamiaYli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa kiven tai nastan iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan, kerrotaan Ifistä.Etenkin uusien autojen tuulilasit ovat vaarassa, sillä nykyaikaiset tuulilasit ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä.– Uusissa autoissa lasi on usein liimattu auton runkoon niin tiukasti, että jännite on sen verta iso, että pienikin kiven pinkaus voi purkaa sen ja rikkoa lasin, Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo.Hän korostaa, että vaurio kannattaa korjauttaa pikimmiten.– Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään merkittävää osaa kantavasta korirakenteesta.Kalliita korjauksiaYhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Roseliuksen mukaan uudemmissa autoissa tuulilasin vaihto voi maksaa jopa toista tuhatta euroa. Lisäkustannuksia voi tulla esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien anturien uudelleenkalibroinnista.LähiTapiola-vakuutusyhtiön korvauspalveluiden asiantuntija Tommi Helosvuo muistuttaa pitämään huolta auton tuulilasin kunnosta – se on tärkeätä turvallisuuden näkökulmasta.– Vanhemmissakin autoissa on tärkeää pitää huolta tuulilasin kunnosta. Etenkin näin keväällä, kun aurinko paistaa matalalta, voi kuljettajan näkökenttään osuva särö tai naarmu häikäistä tai haitata näkyvyyttä.Autoliiton asiantuntija: turvaväli ehkäiseeAuton tuulilasia voi varjella pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin.– Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä. Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on siis syytä välttää.Vesalainen suosittelee hankkimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjauta heti, säästä rahaaVesalainen muistuttaa, että tuulilasin halkeamilta voi usein välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Moni autoilija, etenkin uudemmilla autoilla ajava, on hankkinut tuulilasivakuutuksen, joiden omavastuut vaihtelevat.– Yleensä on niin, että enintään kahden euron kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin.Hajonnut tuulilasi aiheuttaa näkemäriskin ja voi myös olla syy hylkäävän päätöksen katsastuksessa.– Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoArtikkeli on julkaistu alun perin maaliskuussa 2021. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous