17.3.2017 Liikenne Uudesta tieliikennelaista potkua pyöräilyyn? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lausuntokierroksella oleva tieliikennelain kokonaisuudistus vaikuttaa myös pyöräilyn asemaan. GoExpo-messujen avajaisissa kuultiin lyhyt tiivistelmä uudistusta odottavaan tieliikennelakiin kaavailluista muutoksista pyöräilijän näkökulmasta. Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteilla tieliikennelain kokonaisuudistus. Nykyisin voimassa oleva laki on peräisin vuodelta 1981 ja sitä täydentävät monet asetukset eri vuosilta. Laissa on noin sata pykälää ja asetuksissa pykäliä on satoja. Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt päivitetyn lakiluonnoksen lausuntokierrokselle, joka päättyy huhtikuussa. Lakia koskevien hallituksen esitysten on tarkoitus olla valmiina eduskunnan käsiteltäviksi syksyllä 2017, mutta uudistusta on työstetty jo vuodesta 2013, joten valmista on ehditty odottaa jo muutamaan otteeseen ennenkin. Näillä näkymin nykyinen aikataulu pitää. Ministeriön mukaan uudistusta valmistellaan avoimesti ja mahdollisimman laajasti sidosryhmiä, asiantuntijoita ja kansalaisia kuullen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monta muutosta luvassa GoExpo-messujen avajaisissa lakiluonnosta ja pyöräilijän näkökulmasta oleellisimpia muutoksia kommentoi Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen. – Pyöräliitto näkee lakiesityksen pääsääntöisesti erittäin positiivisena. Lakiuudistus lisäisi Pyöräliiton näkemyksen mukaan pyöräilyn turvallisuutta, sujuvuutta ja selkeyttäisi myös pyöräteiden suunnittelua. Merkittäviä muutoksia on monta. Niistä esiin nostettiin muun muassa yksisuuntaisten katujen muuttaminen kaksisuuntaiseksi pyöräilijöille. Pyöräteitä puolestaan kaavaillaan yksisuuntaisiksi. – Tämä helpottaa pyöräilyä, lyhentää etäisyyksiä ja lisää pyöräilyn kilpailukykyä, Koistinen arvioi. Muulle liikenteelle yksisuuntaisella kadulla kahteen suuntaan pyöräilemisen salliminen on yleinen käytäntö Euroopassa. Tutkimusten perusteella sen ei ole todettu aiheuttavan merkittäviä turvallisuusongelmia. Osaltaan ratkaisu saattaisi sen sijaan vähentää jalkakäytävillä pyöräilyä. Lakiluonnoksessa otetaan kantaa myös pyöräkatuihin. Niitä on luvassa lisää. Pyöräkadulla polkupyöräilijälle on annettava esteetön kulku, ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi ja pysäköinti sallitaan vain merkityllä pysäköintipaikalla. Ensimmäinen pyöräkatu valmistuu kesällä Joensuuhun. Lakiluonnoksessa kypärän käyttöpakko muuttuisi suositukseksi. Myös heijastimen osalta kaavaillaan samanlaista käytäntöä. Myös puutteita on edelleen Pyöräilijän näkökulmasta lakiluonnoksessa on edelleen myös puutteita. Kaupunkialueella sovellettavaan nopeusrajoitukseen ei näillä näkymin puututa, eli se pysyy tasolla 50 kilometriä tunnissa, vaikka alhaisempaa nopeutta käytetään jo yleisesti. – Meillä on pian yleisrajoitus, joka ei ole enää kauhean yleinen, Koistinen muistuttaa. Liikenneviraston mukaan taajamanopeusrajoituksista yleisin on jo nyt 40 km/h. Myös 30 km/h on yleistynyt. – Yleisrajoitus voisi olla taajamissa 30 km/h. Se ei vaikuta moottoriajoneuvoliikenteen sujuvuuteen, sillä osa liikennevaloista voidaan poistaa. Ratkaisu nopeuttaisi myös joukkoliikennettä. Osalla väylistä nopeus voisi edelleen olla korkeampi, mutta niitä suunniteltaessa olisi suunnittelijan kyettävä perustelemaan korkeampi nopeusrajoitus. Puutteena nähdään myös se, että pyöräteille ja jalkakäytäville pysäköintiin ei tulla lakiluonnoksen perusteella puuttumaan nykyistä tiukemmin. – Jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäköity auto aiheuttaa vaaraa ja haittaa jalankulun ja pyöräliikenteen sujuvuutta, Koistinen toteaa. Nykylakikaan ei salli pysäköintiä pyörätielle tai jalkakäytävälle, mutta käytännössä siihen puututaan vain harvoin. Pyöräilyn ja jalankulun kannalta parempi vaihtoehto olisi, että esimerkiksi kuormaansa purkavat jakeluautot pysähtyisivät ajoradalle. Lakiluonnoksen lausuntokierros jatkuu 13.4.2017 saakka. Lausuntoja voi antaa julkishallinnon www.lausuntopalvelu.fi -verkkopalvelussa. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö, Pyöräliitto Yksi lippu, paljon nähtävää GoExpoon kuuluvat Fillari, Kunto, Golf, Outdoor, Ball Sports ja Kuva&Kamera. GoExpo järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.-19.3.2017. Lisäksi samaan aikaan ja samalla lipulla pääsee tutustumaan myös Helsinki Horse Fair -hevostapahtumaan. www.goexpo.fi ja www.facebook.com/goexpo.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku