7.5.2017 Liikenne Uudet käyttövoimat, uudet liikennemerkit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuvassa tieliikennelaissa otetaan huomioon autojen tekninen kehitys. Lakiluonnos uudeksi tieliikennelaiksi tuoreuttaa ja täydentää nykyistä vuodelta 1982 peräisin olevaa lakia monin osin – myös uusien vaihtoehtoisten polttoaineiden näkökulmasta. Nykyinen tieliikennelaki on näiltäkin osin pahoin vanhentunut, sillä ajoneuvot ja niiden käyttämät polttoaineet ovat kehittyneet huimasti 35 vuoden aikana. Kehitys vaatii lakimuutosten lisäksi uusia liikennemerkkejä. Uudistuvan lain luonnoksessa on monia uusia tai uudistuvia liikennemerkkejä, jotka varsin suurella todennäköisyydellä toteutetaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkö, vety ja kaasu Uuden lakiluonnoksen liikennemerkeissä on otettu huomioon myös vaihtoehtoiset polttoaineet, sähköautojen lataus ja vähäpäästöisten autojen pysäköinti. Neljä uutta merkkiä kertoisivat, mitä polttoainetta jakeluasemalta saa. Ne ovat: bensiini tai etanoli (G10.1), paineistettu maakaasu (G10.2), sähkö (G10.3) ja vety (G10.4). Kumma kyllä, ehdotuksessa ei ole lainkaan otettu huomioon paineistettua biokaasua (CBG), jota saa useilta kaasuasemilta, joissa on tarjolla paineistettua maakaasua. Suomessa on myös erillisiä biokaasuasemia. Sähköauton latauspaikka Lisäkilvellä H22 osoitettaisiin ladattaville sähkökäyttöiselle ajoneuvolle tarkoitettu latauspaikka. Lisäkilpeä käytettäisiin yleensä merkin E2 (pysäköintipaikka) yhteydessä. Lisäkilpi H22 Vaihtoehtoisesti myös merkin C38 (pysäköinti kielletty) yhteydessä esimerkiksi lisäkilvellä ”Ei koske (sähköautojen latausta)”. Vähäpäästöiset autot huomioon Lisäkilvellä H12 (ajoneuvoryhmä) osoitettaviin ajoneuvoryhmiin lisättäisiin myös vähäpäästöinen auto H12.12. H12.12 Vähäpäästöinen ajoneuvo Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoluokkaa, lisäkilvessä käytettäisiin tekstiä ”Ei koske”. Vähäpäästöisellä autolla tarkoitettaisiin autoa jonka hiilidioksidipäästöt alittavat lisäkilvessä merkityn lukeman (g/km). Hiilidioksidipäästöllä tarkoitetaan ajoneuvoliikennerekisteriin merkittyä yhdistettyä hiilidioksidipäästöä eli kansan kielellä auton normikulutusta. Hiilidioksidipäästö on suorassa suhteessa auton kulutukseen. Esimerkiksi litra dieseliä tuottaa hiilidioksidia (CO₂) 2 660 grammaa, litra bensiiniä 2 350 grammaa. Hiilidioksidipäästöt on mitattu vuonna 1996 käyttöön otetun NEDC-mittaustavan mukaan. Koska nykyiset valmistajien ilmoittamat normikulutukset ja hiilidioksidipäästöt eivät enää ole kovin realistisia autotekniikan kehittymisen myötä, aikavälillä 2017–2020 otetaan käyttöön uusi, realistisempi WLTP-normimittaus. WLTP-normi on uusi kansainvälinen yhteismitallinen tapa mitata kevyiden moottoriajoneuvojen pakokaasupäästöjä sisältäen myös CO₂-päästöt eli polttonesteen kulutuksen. Laboratoriossa mitattua WLTP-sykliä tullaan täydentämään liikenteessä ajettavin RDE-mittauksin (Real Driving Emissions). Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi on tarkoitus viedä eduskunnan käsiteltäviksi syksyllä 2017. Teksti: Timo Turkula Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhentunut ja paikattu laki Nykyistä lakia on paikattu monin asetuksin, mikä on tehnyt tieliikennelaista sekavan ja vanhanaikaisen nykyisen ja tulevaisuuden liikenteen vaatimuksiin. Sääntelyä uudistamalla vastattaisiin paremmin perustuslain, kansainvälisten sopimusten ja EU:n lainsäädännön asettamiin vaatimuksiin. Tieliikenteen nopea tekninen kehitys ja automaatio otettaisiin voimassa olevaa lainsäädäntöä paremmin huomioon. Aikaisemmin tieliikennelaki uudistettiin tiheämmin välein. Vuonna 1957 voimaan astunut tieliikennelaki korvattiin uudella jo vuonna1982 eli 25 vuoden kuluttua. Nyt uudistusväli on venähtänyt 35 vuoteen – tai sitäkin pitemmäksi ajaksi, mikäli uuden tieliikennelain voimaan tulo lykkäytyy ensi vuoteen. Teksti: Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?