17.6.2020

Uusi tieliikennelaki: Katso paljonko ylinopeus nyt maksaa

rattijuopumus korona

Kesäkuu toi uuden tieliikennelain ja liikennevirhemaksun, joka rapsahtaa pienistä ylinopeuksista, vanha rikesakkojärjestelmä on kuopattu.

Lievistä ylinopeuksista määrättävät maksut muuttuivat kesäkuun tullen. Uuden tieliikennelain käyttöönoton myötä tuli uusi liikennevirhemaksu, joka korvaa rikesakkojärjestelmän.

Liikennevirhemaksu ei ole sakko vaan hallinnollinen sanktio. Sakkorangaistus tulee kyseeseen vakavammissa liikennerikoksissa.

– Esimerkiksi pienestä ylinopeudesta selviää liikennevirhemaksulla, mutta vähän isommasta saa puolestaan vähintään sakkorangaistuksen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näin joudut maksamaan

Jos suurin sallittu liikenteenohjauslaitteella osoitettu nopeus tai ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on enintään 60 km/h ja ajaa ylinopeutta 10 kilometriä tunnissa tai vähemmän, on liikennevirhemaksun suuruus 100 euroa. Vastaavassa tilanteessa ylinopeuden ollessa yli 10 mutta enintään 15 kilometriä tunnissa, on maksun suuruus 170 euroa ja jos ylinopeus on yli 15 mutta enintään 20 kilometriä tunnissa, on liikennevirhemaksun suuruus 200 euroa.

Jos suurin sallittu nopeus on yli 60 km/h, vastaavat ylinopeudet tietävät 70, 140 ja 170 euron suuruista liikennevirhemaksua.

Yli 20 kilometriä tunnissa ylinopeus rajoitusalueesta riippumatta tietää liikennevirhemaksun sijaan vähintään kuljettajan tulojen mukaan määräytyvää sakkoa.

Näiden ylinopeusrangaistusten lisäksi liikennevirhemaksun voi saada tarpeettomasta linja-autokaistalla ajamisesta (100 euroa) tai viestintävälineen kuten matkapuhelimen käytöstä ajon aikana (100 euroa). Mikäli samalla kertaa määrätään liikennevirhemaksu useammasta liikennerikkomuksesta, virhemaksua korotetaan 40 eurolla siitä rikkomuksesta, josta on säädetty ankarin virhemaksu.

Vaikutus ajohistoriaan muuttuu

Aiemmin esimerkiksi pienistä ylinopeuksista määrätyt kolme rikesakkoa vuodessa tai neljä kahdessa vuodessa saattoivat johtaa ajokieltoon, mutta liikennevirhemaksut tuovat asiaan muutoksen. Enintään 60 km/h rajoitusalueella korkeintaan 10 km/h ylinopeudesta ja yli 60 km/h alueella korkeintaan 15 km/h ylinopeudesta määrätyt liikennevirhemaksut eivät kertyessäänkään tuo ajokieltoa.

Tätä kovemmat sallittujen ajonopeuksien ylitykset puolestaan kasaantuvat entiseen tapaan.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Traficom 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat